De Skoda Superb is nauw verwant aan de VW Passat, inclusief zijn buitenafmetingen, technologie en… prijs. Hij weet echter iedereen te overtuigen wanneer het gaat om binnenruimte. Zowel de bagageruimte als het interieur zijn indrukwekkend: de Superb heeft absoluut geen gebrek aan ruimte en overklast zelfs enkele prestigieuze concurrenten zoals de Audi A6 en de Mercedes E-Klasse als het gaat om beschikbare volume!
1. 1934
De allereerste Skoda Superb zag het levenslicht in… 1934! Skoda was destijds een onafhankelijk Tsjechoslowaaks merk en wilde een premium model op de markt brengen. Onder de motorkap lag een zescilinder lijnmotor die de prestigieuze limousine soepel vooruitbracht. De heropleving van de Superb liet echter lang op zich wachten: pas in 2001 keerde het model terug, ditmaal onder de vleugels van de Volkswagen-groep, die enkele technische componenten leverde voor deze nieuwe limousine!
2. 4 generaties
Na de eerste heropleving in 2001 presenteerde Skoda in 2008 een nieuwe generatie Superb met een opvallende achterklep: je kon de koffer op twee manieren openen, enkel de klep of inclusief de achterruit! In 2015 volgde de derde generatie, met een eleganter ontwerp, een aanzienlijke kwaliteitsverbetering en de introductie van plug-inhybrides. In 2023 verscheen de vierde en meest recente generatie van de Superb. Deze is nauwer dan ooit verwant aan de Passat, maar onderscheidt zich door een belangrijk detail: in tegenstelling tot de Passat biedt de Superb nog steeds een Limo-versie, oftewel een sedan!
3. 1.920 liter
De grootste troef van de Skoda Superb is ongetwijfeld zijn binnenruimte, en dan vooral in de koffer. De sedan biedt 645 liter laadvolume, terwijl de Combi-versie 690 liter ter beschikking heeft. Met de achterbank neergeklapt, biedt deze laatste maar liefst 1.920 liter laadruimte. Het is haast een bestelwagen!
4. 5 verbrandingsmotoren
Hoewel het een recent model is, heeft de Superb de verbrandingsmotoren nog niet vaarwel gezegd. Onder de motorkap van deze nieuwste generatie vinden we drie benzinemotoren (1.5 TSI "mild-hybride" met 150 pk, en 2.0 TSI met 204 of 265 pk) en twee dieselmotoren (2.0 TDI met 150 of 193 pk). Wat de transmissie betreft, is het wel een volledig gemoderniseerd aanbod: de handgeschakelde versnellingsbak is verdwenen en alleen de 7-traps DSG-automaat blijft over. Tot slot is de Superb standaard een voorwielaandrijver, maar de topmotoren (zowel benzine als diesel) zijn uitgerust met vierwielaandrijving.
5. 100 km
Naast de verbrandingsmotoren is de Superb ook beschikbaar als plug-in hybride. Voorlopig alleen als Combi, maar de sedanversie volgt snel! Met een systeemvermogen van 204 pk haalt deze plug-in hybride zijn energie uit een batterij van 25,7 kWh, wat hem in staat stelt om "meer dan 100 km" volledig elektrisch te rijden.
Deze plug-in hybride versie zal naar verwachting het populairst zijn bij zakelijke klanten. Dankzij een boordlader van 11 kW kan de batterij in 2,5 uur volledig worden opgeladen. Snelladen is ook mogelijk, met een maximaal vermogen van 50 kW. Dit maakt het mogelijk om de batterij van 10 tot 80% op te laden in slechts 25 minuten.
6. 2.000 euro
Met een prijs die net onder de 40.000 euro begint, biedt de Skoda Superb op financieel vlak een sterk voordeel ten opzichte van een technisch vergelijkbare Volkswagen Passat: het verschil bedraagt ongeveer 2.000 euro!
7. 28 ‘Simply Clever’-oplossingen
Het "Simply Clever"-concept, waar Skoda zo trots op is, draait om tal van handige oplossingen die het dagelijkse leven vergemakkelijken. Van een elektrische bagageafdekking tot een ijskrabber in het tankklepje, en zelfs een USB-C-poort in de binnenspiegel om een dashcam van stroom te voorzien. Handig!