Net zoals bij de editie van 2023 heeft de redactie van VROOM.be elk hoekje en gaatje van het Autosalon van Brussel verkend. Niet alleen om een overzicht te bieden van de merken en modellen die worden tentoongesteld, maar ook om hun persoonlijke favorieten uit te lichten! Hier is de selectie van Sébastien Vanhouche.
1. Rimac Nevera R
Aangezien Jean-François zich de Bugatti Bolide al heeft toegeëigend, ga ik voor een ander model dat minstens even krachtig, sportief en exclusief is en dat door D’Ieteren in België wordt gecommercialiseerd: de Rimac Nevera R! Dankzij de vier motoren die samen een totaal van 2.107 pk produceren, is deze wagen misschien zelfs nog extremer dan het monster uit Molsheim. De Kroatische hypercar sprint van 0 naar 100 km/u in 1,81 seconden, van 0 naar 200 km/u in 4,38 seconden en van 0 naar 300 km/u in 8,66 seconden! Bovendien haalt hij een topsnelheid van maar liefst 412 km/u. Wie weet, als ik een van de 40 exemplaren weet te bemachtigen, krijg ik misschien wel de kans om persoonlijk kennis te maken met Mate Rimac? Een figuur die, dat moet ik toegeven, mij minstens evenveel fascineert als zijn creaties.
2. Lamborghini Temerario
Oké, de opvolger van de Lamborghini Huracan heeft afscheid genomen van de V10, maar die werd ingeruild voor een mechaniek die minstens even interessant kan zijn. De Temerario beschikt namelijk over een plug-inhybride V8 die een totaalvermogen van 920 pk levert en bovendien tot een indrukwekkende 10.000 tpm kan klimmen! Deze motor stelt de Italiaan in staat om van 0 naar 100 km/u te sprinten in 2,7 seconden en een topsnelheid van 343 km/u te bereiken. Wat meer is: de bolide uit Bologna maakt in levenden lijve veel meer indruk, vooral van achteren én wanneer hij is afgewerkt in een meer sprankelende tint dan zijn blauwe lanceringskleur.
3. Hyundai Ioniq 5 N
De Hyundai Ioniq 5 N heeft me simpelweg weggeblazen tijdens de testrit die ik in 2024 het geluk had te mogen doen. Voor mij was het zelfs de meest indrukwekkende auto waar ik vorig jaar achter het stuur heb gezeten, zoveel is zeker! Naast zijn 478 kW (650 pk) en 770 Nm koppel kan de Zuid-Koreaan niet alleen het geluid van een verbrandingsmotor simuleren, maar ook echte schakelmomenten nabootsen. En het werkt! Je waant je (bijna) achter het stuur van een sportwagen met verbrandingsmotor, en niet zomaar een beetje. Er is een “voor” en “na” de Ioniq 5 N, geloof me. En precies om die reden, maar vooral omdat hij ongelooflijk leuk is om mee te rijden, zou ik deze Ioniq 5 N met plezier in mijn droomgarage zien staan.
4. BMW M5 Touring
Ik heb een (zeer) groot zwak voor sportieve breaks. Er is iets magisch aan een wagen die zowel op het circuit kan schitteren als comfortabel het hele gezin mee op vakantie kan nemen. En hoewel hij op de stand van BMW alleen als berline wordt tentoongesteld, is de M5 ook als Touring-variant te vinden in paleis 9 op de stand van Diagnose Car! Vrij onopvallend in zijn grijze kleurstelling beschikt de Beierse break vooraan over een plug-in hybride V8 met 727 pk en 1.000 Nm, en achteraan over een koffer van 500 liter! Veel praktischer én sportiever wordt het niet, met misschien als enige uitzondering de Lucid Air Sapphire met 1.251 pk van Olivier, die ik eerlijk gezegd ook wel erg aantrekkelijk vind.
5. Aston Martin Vantage GT3
Net als Yeelen heb ik ook een zwak voor de Dodge Viper, met zijn gigantische atmosferische V10 en manuele versnellingsbak. Vooral wanneer het een radicale ACR GTS-R-versie betreft! Maar op het salon zijn er nog extremere auto’s te ontdekken. Zoals een Aston Martin Vantage GT3 die trots staat te pronken op de stand van Classic 21 en de RTBF in paleis 7! Oké, hij beschikt “slechts” over een V8 met een vermogen tussen 500 en 600 pk, afhankelijk van de “balance of performance”, maar hij heeft daarentegen een veel betere aerodynamische downforce en brede slickbanden! Natuurlijk kan ik het Autosalon niet verlaten achter het stuur van deze wagen, maar ik zou zeker geen nee zeggen tegen een (of meerdere) rondjes op het circuit met deze schoonheid.