Advertentie
Advertentie

Zijn sterktes:

1. Uniek in zijn soort!

Qua design gooit deze Polestar 4 de knuppel in het hoenderhok. Waar Duitse berlines doorgaans een eerder klassiek uiterlijk hebben, onderscheidt deze Polestar zich met een eigenzinnige stijl. Dit wordt door de beoogde doelgroep zeker als een troef beschouwd: de Polestar 4 richt zich op automobilisten die het beu zijn om te verdwalen in het conformisme van het segment van grote berlines en limousines. Hij doorbreekt de traditionele categorieën en zweeft ergens tussen klassieke elektrische berlines (zoals de BMW i4) en SUV-coupés (denk aan de Porsche Macan). En om nog meer op te vallen, is er de opvallende afwezigheid van een achterruit. Maar dat zal zeker niet bij iedereen in de smaak vallen (zie gebreken)...

Advertentie
Advertentie

2. Business class

Het opvallende design is niet de enige verrassing. Ook het interieur van deze Polestar scoort hoge punten. Het interieur is stijlvol en comfortabel: de zetels zitten zeer aangenaam, hebben een massagefunctie voorin en kunnen bekleed worden met fraai Nappa-leder. Voor de bestuurder ontvouwt zich een strak en minimalistisch dashboard met een hoogwaardige afwerking. Dit alles creëert een rustgevende, typisch Scandinavische sfeer. Niet verwonderlijk, aangezien Polestar eigendom is van zowel Volvo als het Chinese moederbedrijf Geely.

3. Limousine-ervaring op de achterbank

Het cocongevoel is nog sterker aanwezig op de achterbank. Het ontbreken van een traditionele achterruit maakte het mogelijk om de daklijn te verlagen zonder in te boeten op hoofdruimte. De verstevigingsbalk, die normaal boven de achterpassagiers zit, is naar achteren verplaatst. Dit resulteert in een gezellige en intieme sfeer, afgeschermd van nieuwsgierige blikken en lichtinval, zoals in een limousine. Het interieur is sfeervol en de beenruimte royaal, met elektrisch verstelbare rugleuningen voor extra comfort. Bovendien is er een scherm waarmee de achterpassagiers de infotainment- en klimaatregeling kunnen bedienen. Kortom, pure limousineklasse! Alleen de passagier in het midden zal hier minder enthousiast over zijn (zie gebreken)...

Advertentie
Advertentie

4. Krachtige elektrische aandrijving met grote actieradius

De Polestar 4 is niet het grootste model van het merk (die titel gaat voorlopig naar de Polestar 3), maar het is wél de krachtigste tot nu toe (in afwachting van de 5). De versie met twee motoren levert een piekvermogen van 544 pk/686 Nm, goed voor indrukwekkende acceleraties: van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden. Dat komt in de buurt van een BMW M3! Voor wie minder haast heeft, volstaat de versie met één motor (achterwielaandrijving) van 272 pk/343 Nm ruimschoots (0-100 km/u in 7,1 seconden).

Beide versies zijn uitgerust met dezelfde batterij: een grote accu van 100 kWh bruto/94 kWh bruikbaar. Afhankelijk van de versie biedt deze een officiële actieradius tussen 590 en 620 kilometer. Uiteraard is de werkelijke actieradius lager: reken op gemiddeld zo’n 400 kilometer in de praktijk, wat nog steeds een comfortabel bereik biedt.

Advertentie
Advertentie

Zijn zwaktes:

1. Zonder achterruit zie je minder…

Hoewel het ontbreken van een achterruit de Polestar 4 een uniek uiterlijk geeft, is dit voor de bestuurder een… aparte ervaring. Die moet de achterzijde in de gaten houden via een camera boven de koffer, waarvan het beeld op de centrale achteruitkijkspiegel wordt geprojecteerd. Tijdens manoeuvres moet je vertrouwen op deze camera (die gelukkig een hoge resolutie en 360°-functie heeft) en de zijspiegels. Je kan dus niet meer achterom kijken om te zien wat er achter je gebeurt. Veel bestuurders zullen dit irritant vinden, al zullen sommigen eraan wennen. Maar volgens ons vermindert het ontbreken van een echte achterruit het zicht naar achteren en schaadt het in sommige gevallen de functionaliteit en zelfs de veiligheid.

2. Een opgeofferde vijfde zitplaats

Hoewel de achterpassagiers aan de zijkant een luxueuze zitervaring hebben, is dit niet het geval voor de middelste passagier. De centrale zitplaats is een compromis: de passagier zit ingeklemd tussen de zijkanten, met een smalle en harde rugleuning. Deze Polestar moet dus eerder worden gezien als een 4+1-zitter dan een echte vijfzitter. Maar eerlijk is eerlijk, dit is een veelvoorkomend probleem bij chique berlines...