Xpeng is recent op de markt gekomen met een gamma van drie modellen. Daarvan lijkt de G6 zonder twijfel het meest veelbelovend, dankzij zijn middelgrote SUV-formaat. Met zijn aantrekkelijke prijs biedt dit model twee batterijopties: de Standard Range met een opgegeven autonomie van 435 km en de Long Range die tot 570 km zou moeten halen. Te ambitieuze cijfers? Helemaal niet, want Xpeng-modellen blijken daadwerkelijk efficiënt, zoals een testweek heeft aangetoond.

Advertentie
Advertentie

Compleet gamma

Voor 42.990 euro biedt de Xpeng G6 Standard Range een netto batterijcapaciteit van 66 kWh, goed voor een WLTP-autonomie van 435 km. Met een motor van 255 pk en een koppel van 440 Nm sprint deze versie in slechts 6,6 seconden van 0 naar 100 km/u. Voor 4.000 euro extra krijg je de Long Range-versie, uitgerust met een netto batterijcapaciteit van 87,5 kWh en een WLTP-autonomie van 570 km. Hoewel deze versie iets krachtiger is (286 pk), is hij slechts 3 tienden sneller in de standaardsprint. Het topmodel, de Performance-versie, levert 476 pk, sprint in slechts 4 seconden van 0 naar 100 km/u en biedt een autonomie van 550 km. Qua prijs en theoretische autonomie is dit gamma erg vergelijkbaar met dat van de Tesla Model Y.

Advertentie
Advertentie

Long Range

Tijdens onze testweek reden we met de Long Range-versie van de Xpeng G6. Officieel claimt deze versie, die bijna 600 km autonomie haalt, een WLTP-verbruik van 17,5 kWh/100 km. Vaak zijn zulke cijfers moeilijk te behalen in de praktijk, maar Xpeng bewees al met de G9 dat efficiëntie tot de sterke punten van hun modellen behoort. De G6 bevestigt dit opnieuw.

Realistische officiële autonomie

Ondanks de minder ideale testomstandigheden, met temperaturen tussen 5 en 8 graden, verbruikte de Xpeng G6 ongeveer 19 kWh/100 km in stadsverkeer. Een uitstekend resultaat, en dat terwijl zowel de verwarming, de verwarmde stoelen als het verwarmde stuur werden gebruikt. Dit doet vermoeden dat het in gunstigere zomerse omstandigheden mogelijk moet zijn om dicht bij de opgegeven autonomie van 570 km te komen.

Klaar voor lange afstanden

Op de snelweg, bij een constante snelheid van 120 km/u, ligt het verbruik natuurlijk hoger. Dankzij de gunstige aerodynamica bleef het echter beperkt tot 21 à 23 kWh/100 km tijdens onze winterse test. Hiermee kan je een autonomie van 435 tot 475 km verwachten tijdens lange ritten voordat het tijd is om op te laden – en mogelijk zelfs meer in de zomer. Dat klinkt behoorlijk comfortabel!

Deze indrukwekkende efficiëntie gaat gepaard met nog een sterk punt: de 800V-architectuur van de batterij. Hiermee kan de laadsnelheid oplopen tot 280 kW, wat de G6 tot een van de snelst oplaadbare elektrische auto’s op de markt maakt. Onder optimale omstandigheden duurt het minder dan 20 minuten om de batterij van 10% naar 80% op te laden.

Advertentie
Advertentie