Ondanks de sterke vertegenwoordiging van de automarkt in zijn geheel, hebben verschillende constructeurs besloten om niet naar de Heizel te komen voor de 101ste editie van het Autosalon van Brussel. Sommige daarvan zijn nochtans bekende namen uit het algemene segment. Zij bieden wel saloncondities aan, maar blijven gewoon in hun showrooms. De luxe- en sportmerken hebben daarentegen vaak andere kanalen gekozen, beter afgestemd op hun doelgroep. Hier is een overzicht van de grote afwezigen op het Salon van 2025.
Aston Martin
Wie de nieuwe Aston Martin Vanquish wilde zien, had in november 2024 naar Brussels Expo moeten komen tijdens InterClassics. Wel staat er een Aston Martin Vantage V8 Roadster op het programma, maar dan als onderdeel van de Super Car Tour, en niet op een officiële stand van het merk.
BMW Alpina
In 2023 had Alpina, de huistuner van BMW, nog een stand op het Autosalon in Brussel. Maar in 2025 niet meer! De Alpina-modellen zoals de B3, B4, D3, D4, XD3, XD4 en XB7 – die het opnemen tegen BMW’s M-modellen – blijven dit jaar in de garage.
Caterham
Caterham is sowieso zelden aanwezig op grote autoshows, en dat is ook dit jaar in Brussel niet anders. Geen Seven dus, en dat is toch een gemis.
Donkervoort
Na een mooie presentatie tijdens InterClassics in november 2024, is Donkervoort niet terug op de Heizel in januari voor de BMS 2025. De Nederlandse visie op de Seven steekt dit jaar de grens niet over.
Ferrari
Het steigerende paard blijft dit jaar in zijn stallen en komt niet naar de Heizel, ver weg van het luxueuze Knokke. Toch is er goed nieuws voor fans: tijdens de Super Car Tour kun je een Ferrari 488 Pista bewonderen.
Jaguar
De recent aangekondigde koerswijziging van Jaguar heeft op sociale media heel wat stof doen opwaaien. Maar het is nog te vroeg om de nieuwe generatie Jaguars in het echt te bewonderen. Zonder echt nieuws blijft Jaguar dit jaar dan ook afwezig.
KTM
Geen motoren op het Autosalon, maar ook geen KTM X-Bow. Het Oostenrijkse merk bevindt zich in zwaar weer, en het is onzeker of KTM het jaar zal overleven.
Land Rover
Als Jaguar niet komt, komt Land Rover (en Range Rover) ook niet, aangezien ze dezelfde importeur delen. Geen Defender of premières zoals de elektrische Range Rover op het Salon.
Lynk&Co
Het Chinees-Zweedse merk dat doorbrak met zijn abonnementsformule à la Spotify of Netflix, schittert door afwezigheid op de Heizel. Lynk&Co verkeert bovendien in zwaar weer, tenzij het gered wordt door een fusie met Zeekr.
Maserati
Wie Maserati’s wil zien, moet naar Autoworld in het Jubelpark voor de tentoonstelling over 110 jaar Maserati. Een oude Maserati 6CM uit 1937 heeft echter wel een plekje op het Salon gekregen, maar niet samen met de andere Stellantis-merken in Paleis 5.
McLaren
De McLaren Senna, die op de BMS 2025 te zien is, is niet meer van de nieuwste generatie. McLaren heeft geen officiële stand, wat betekent dat modellen zoals de Artura, de GTS en de 750S niet in Brussel te bewonderen zijn.
Morgan
Zonder een speciale zone voor Dream Cars is het uitgesloten om een Morgan te zien op het Salon. Het nostalgische design van Morgan is hoe dan ook zeldzaam op grote autoshows, niet alleen in Brussel.
Nissan
Met een mogelijke fusie met Honda en Mitsubishi in het verschiet, moet Nissan op de kosten letten. Modellen zoals de Ariya Nismo, de Qashqai en de Juke hybride kun je wel in de showrooms bekijken, maar niet op de Heizel.
Polestar
Polestar is niet aanwezig op het Salon. Het merk blijft zich richten op online verkoop en zijn showrooms, de zogenaamde "Spaces". Bezoekers van de BMS kunnen de Polestar 2, 3 en 4, allemaal elektrische modellen, dus niet bewonderen op het Salon.
Rolls-Royce
Bentley is wel aanwezig, maar Rolls-Royce schittert door afwezigheid. Het publiek krijgt dus geen kans om de extravagantie en "waftability" van het Britse luxemerk te ervaren.
Volvo
Nu Audi’s fabriek in Brussel gesloten is, blijft Volvo de enige constructeur met een fabriek in België. Toch is het Zweedse merk niet aanwezig op het Autosalon 2025. Volvo mijdt autoshows al een tijdje, en dat verandert ook dit jaar niet. Het made in Belgium-merk blijft dus in Gent en de showrooms, maar niet op de Heizel.