Net als in 2023 heeft de redactie van VROOM.be elk hoekje van het Autosalon van Brussel verkend. Niet alleen om een overzicht te bieden van de merken en modellen, maar ook om hun persoonlijke favorieten te delen! Hier is de selectie van Jean-François Christiaens.

Advertentie
Advertentie

1. Mazda 6e

We zullen nog even moeten wachten om deze favoriet te bevestigen met rij-indrukken en technische details van de Mazda 6e, die in Brussel voor het eerst aan Europa werd getoond. Maar laten we deze selectie beginnen met minstens een lofzang op het design van deze nieuwe generatie Mazda 6. En eerlijk, wat een aangename verrassing om Mazda’s grote berline weer op het podium te zien verschijnen, na zijn stille verdwijning uit de catalogus, ondanks zijn onmiskenbare kwaliteiten. Toegegeven, de nieuwe generatie zal niet meer als break verkrijgbaar zijn (een carrosserievorm die enkel op bepaalde Europese markten populair is en daardoor minder rendabel). Bovendien is hij nu volledig elektrisch. We zijn benieuwd of Mazda een meer geavanceerde en veelzijdige elektrische technologie biedt dan in de MX-30. In elk geval lijkt deze atletische Mazda 6e een aantrekkelijk alternatief voor de vele SUV’s of saaie elektrische sedans die momenteel de markt domineren. En zeg nu zelf, een achterwielaangedreven Mazda 6 met 258 pk spreekt de liefhebbers van autorijden zeker aan. Het doet ons denken aan een zekere Mazda 6 MPS (destijds met 260 pk) die we destijds geweldig vonden!

Advertentie
Advertentie

2. Bugatti Bolide

Oké, verwacht van deze niet meteen een definitief oordeel gebaseerd op rij-indrukken. We houden het op een statische indruk. Maar hé, wie weet: als Bugatti hoort dat de Bolide één van mijn favorieten van het Salon is, geven ze me misschien een belletje? Verwacht er echter niet te veel van, en wees niet teleurgesteld als je binnenkort geen test leest van deze Bugatti vol superlatieven. Maar dat maakt niet uit: we zetten dit technische meesterwerk in de schijnwerpers als hoogtepunt van ultieme sportwagens met verbrandingsmotor. Onder de spectaculaire carrosserie van deze "bolide" schuilt immers een 8 liter-W16 met 1.850 pk, terwijl het gewicht beperkt blijft tot... 1.240 kg! En om eerlijk te zijn, misschien is het maar beter om alleen te dromen van een sprint van 0 naar 100 km/u in 2,17 seconden, zodat we niet direct een afspraak bij de kinesist nodig hebben...

3. Renault 5

Hier is geen droom nodig. We hebben er net mee gereden en waren meteen verkocht. Het is dus een volwaasrige favoriet, deze heruitgevonden Renault 5 voor het tijdperk van elektrische mobiliteit. Toegegeven, de reële actieradius in de winter zal wat planning vereisen voor lange ritten. Maar voor normaal gebruik vink je met deze R5 alle juiste vakjes aan. Comfortabel, aangenaam om mee te rijden en voorzien van een uitstekend infotainmentsysteem, is deze Renault 5 ook nog eens onweerstaanbaar charmant.

Advertentie
Advertentie

4. Maserati 6CM

We kunnen niet voorbijgaan aan de aanwezigheid van meerdere oldtimers in de Paleizen van de Heizel. Voor ieder wat wils. Zo waarderen we bijvoorbeeld de sympathieke Fronte uit 1969 op de stand van Suzuki of de iconische Golf 1 GTI bij Volkswagen. Maar aangezien het thema "krankzinnige vermogen-gewichtsverhouding" onze interesse wekt, kon je het al raden: we konden niet weerstaan aan de Maserati 6CM in onze droomlijst op te nemen. Stel je voor: een 1,5-liter zes-in-lijn turbomotor die 175 pk levert voor een eenzitter die slechts 650 kg weegt. Een geheel dat ongetwijfeld pure mechanische sensaties biedt, een viriele en ongeremde rijervaring... Als je ook van dit soort machines houdt, dan moet je naar Autoworld. Deze Maserati is namelijk aanwezig op het Salon als onderdeel van de tentoonstelling over 110 jaar Maserati, die in Autoworld Brussel loopt tot 23 februari. Een aanrader voor liefhebbers!

Advertentie
Advertentie

5. Alpine A390_β

We sluiten onze lijst af met een conceptcar. Dit jaar zijn er heel wat conceptcars te zien op het Salon, net als andere bijzondere "voertuigen". Onder al deze concepts gaat mijn voorkeur uit naar de Alpine A390_β vanwege de aandacht voor detail. Waar je ook kijkt, je ontdekt steeds een origineel "extraatje". Je zou uren kunnen spenderen aan het ontdekken van al die details. Kortom, we kijken uit naar het definitieve productiemodel dat op dit veelbelovende concept gebaseerd wordt. Hoogstwaarschijnlijk wordt het een crossover die visueel zeer dicht bij het concept zal blijven, zij het waarschijnlijk zonder de “suicide doors”. Daarnaast klinkt het toekomstige systeem van variabele koppelverdeling tussen de achterwielen dankzij twee elektromotoren (bovenop de motor voor de voorwielen) ook erg aantrekkelijk. Zeker als je weet hoe Alpine de dynamiek van zijn modellen verzorgt, of ze nu door brandstof of elektriciteit worden aangedreven!