De Puma had de zware taak om de rol van de Fiesta over te nemen als instapper in het gamma. Dat heeft hij tot nog toe met verve gedaan, zo blijkt uit de verkoopcijfers: de Puma is de meest verkochte Ford in Europa. Nu hij een facelift heeft gekregen, die vooral de nieuwste technologie aan boord brengt (en een joekel van een touchscreen), duiken we nog eens in de prijslijst om te zien wat de beste configuratie is van deze vernieuwde Puma.

Advertentie
Advertentie

Beperkte motorkeuze, goede standaarduitrusting

Op het vlak van motoren is de keuze beperkt. De potente 1.5 benzine met turbo van de ST is uit het gamma verdwenen en dus vinden we vandaag nog enkel variaties van de 1.0 EcoBoost Hybrid mHEV in de keuzelijst. We tellen 3 versies, namelijk met 125 pk, 155 pk en 160 pk, maar deze laatste is exclusief voorbehouden voor de ST Powershift. Uit onze wegtest met de pre-facelift versie van de Puma bleek al dat de 125 pk EcoBoost-motor in combinatie met het extra zetje van 24 Nm vanuit de hybride aandrijving meer dan voldoende is om de Puma vlot te laten rijden. Dat wordt dus onze keuze in de configurator.

Als we de instapprijs van de Titanium basisversie vergelijken met zijn prijs van voor de facelift, zien we dat er een stijging is van 27.700 euro naar 29.050 euro. Voor dat geld krijg je weliswaar een gigantisch scherm op je dashboard en ook een automatische airco met twee zones, een camera en sensoren om te parkeren, een rijstrookassistent, enz. Om maar te zeggen: de instapversie is zeker niet slecht bedeeld qua opties!

Advertentie
Advertentie

En hier komen we op het punt dat we beginnen twijfelen… Kijk, de Ford Puma is zo’n auto waar heel wat verschillende soorten kopers op af komen, vandaar ook zijn succes. De ene zoekt een praktische, comfortabele en kleine SUV voor korte verplaatsingen, de andere wordt aangetrokken door zijn rijdynamiek. Dus doen we voor een keertje maar eens twee configuraties: eentje gericht op comfort en eentje op rijplezier.

Ford Puma Titanium: comfort vanaf 29.050 euro

Wie gesteld is op comfort, doet er goed aan te blijven bij het basis uitrustingsniveau, de Titanium. De ST-Line en ST-Line X krijgen namelijk een sportophanging als extra in hun uitvoering. En hoewel die zeker een positieve bijdrage levert aan de wegligging van de Puma, kunnen we ons inbeelden dat sommigen het wat te stijf vinden voor onze Belgische wegen.

Als we voor comfort gaan, gaan we ook all-in. We kiezen voor de automaat met 7 versnellingen. Het Advanced Driver Assistant Pack van 1.210 euro geeft ons onder andere adaptieve cruise control (heerlijk samen met de automaat), een 360° camera en dodehoekwaarschuwing. Verwarmde zetels vooraan, een verwarmd stuur én voorruitontdooiing vinden we in het Winter Pack van 575 euro. En natuurlijk mag het Comfort Pack - met zo’n naam - niet ontbreken. Al was het maar omwille van het draadloos opladen voor onze smartphone, want sukkelen met een kabeltje is alles behalve comfortabel. Gelukkig krijgen we voor de 750 euro ook nog handenvrije bediening van de kofferklep en deuren, instapverlichting en kan de passagier zijn of haar stoel ook in de hoogte verstellen.

Qua kleur gaan we voor de frisgroene tint Cactus Gray (350 euro), die onze Puma een moderne touch geeft. Het interieur in de Titanium versie is helaas volledig zwart, zonder andere optie. Bij het Titanium uitrustingsniveau kan je ook geen andere velgen kiezen, maar de 17” lichtmetalen velgen waarmee onze Ford Puma standaard is uitrust, mogen absoluut gezien worden.

Daarmee eindigen we onze eerste configuratie en komen we op een totaal van 33.735 euro. Met een salonkorting van 5.624,50 euro (dit is inclusief alle onvoorwaardelijke premies en kortingen, alsook de voorwaardelijke overnamepremie), zakt die aanschafprijs naar 28.111 euro.

Ford Puma ST-Line X: sportiviteit vanaf 32.950 euro

Wij vinden zelf schakelen nog altijd een deel van het plezier van autorijden, dus kiezen we in deze configuratie voor de handgeschakelde bak met 6 versnellingen, gekoppeld aan dezelfde 1.0i EcoBoost mHEV met 125pk. Zoals gezegd heeft de Puma vanaf de ST-Line uitvoering een sportief afgestelde ophanging. Ten opzichte van de Titanium uitvoering vinden we hier ook heel wat sportieve accenten, zoals andere bumpers, knappe 17” velgen, aluminium op de pedalen en versnellingspook, een donkere hemelbekleding en ST-Line badges. We stappen echter nog een trapje hoger in het gamma naar de ST-Line X. Hier is het comfortpakket inbegrepen, alsook 18” velgen en een B&O audiosysteem. Bovendien zitten we dankzij de Sensico/Neo Suede 'Ebony' zetels met rode stiksels wat steviger in onze stoel door de suède-achtige stof op de rug en zitting. Handig tijdens het betere bochtenwerk!

Net zoals in de andere configuratie voegen we een kleurtje toe: Digital Aqua Blue voor 850 euro. Het Driver Assistance Pack laten we dit keer achterwege, want standaard is de Puma al goed uitgerust met een basis cruise control, lane keeping systeem en achteruitrijcamera. Enkel het winterpakket vinken we nog aan, maar verdere toevoegingen zijn wat ons betreft niet nodig. Er is nog de mogelijkheid om 19” wielen te kiezen, maar daarmee zou de Puma misschien wat te hard gaan stuiteren op onze slechte wegen.

34.375 euro is het eindbedrag voor onze sportieve configuratie. Met de huidige kortingen van 5.738,50 euro komt het eindtotaal op 26.636,50 euro. Daarmee blijven we zelfs onder de prijs van de eerste configuratie!

Advertentie
Advertentie

Onze keuze: sportief wint het nipt

Of je voorkeur nu ligt bij comfortabel rijden of bij sportief rijden: de Puma heeft voor iedereen wat te bieden. Hij is niet de goedkoopste in zijn categorie, maar misschien wel de leukste om mee onderweg te zijn. Daarom kiezen wij ultiem toch voor de sportievere samenstelling.

Advertentie
Advertentie