Renault, de Franse constructeur op alle fronten!

Als een van de oudste autofabrikanten die nog steeds bestaat, is Renault een Franse gigant in de auto-industrie. Hoewel het merk een lange en rijke geschiedenis heeft vol innovaties en originele modellen, is het altijd resoluut op de toekomst gericht gebleven, zelfs als dat radicale beslissingen vereiste. We laten je kennismaken met Renault in 7 punten!

Historie

Alles begint in 1898. Louis Renault, een autodidactisch genie, transformeert een De Dion-tricycle in een kleine auto met een revolutionaire transmissie. Het verhaal begint en enkele maanden later, op 25 februari 1898, richt hij samen met zijn broers en twee vrienden Renault Frères op. Vanaf het begin onderscheidt het merk zich in de autosport en boekt het enig succes. Wanneer in 1914 de oorlog uitbreekt, draagt Renault bij aan de oorlogsinspanning door een van de meest opmerkelijke voertuigen van de Eerste Wereldoorlog te ontwikkelen, de Renault FT-tank, wendbaar en gevreesd door de vijanden. Tijdens het interbellum diversifieert het merk zijn aanbod aanzienlijk, met een breed scala van prestigieuze modellen met 8-cilinder lijnmotoren. De Tweede Wereldoorlog brengt echter grote veranderingen: Louis Renault wordt gearresteerd en sterft in de gevangenis, het merk wordt een nationale onderneming en de fabrieken concentreren zich voornamelijk op een klein populair model: de 4CV. Pas in de jaren '90 wordt het merk opnieuw geprivatiseerd. De groep groeit vanaf dan ongekend sterk, dankzij onder meer allianties met Nissan in 1999 en Mitsubishi in 2017.

 

Renault Gamma

Het gamma van de constructeur begint met stadsauto's zoals de Renault Twingo, Renault Clio, Renault Captur en Renault 5, waarbij de laatste een originele, volledig elektrische revival is van een glorie uit het verleden. De Renault Mégane, al decennia lang een pijler van het assortiment, blijft aanwezig in de catalogus als de elektrische Renault Mégane E-Tech. Het belangrijke SUV-segment is ruim vertegenwoordigd in het assortiment, met naast de Captur, de Renault Arkana (een sportieve coupé-SUV), de Renault Austral E-Tech (een SUV die het premiumsegment wil uitdagen) en de Renault Rafale (de sportieve versie van de Austral). Daarnaast zijn de Renault Espace en Renault Scenic geen MPV's meer, maar SUV's geworden. Grote gezinnen die op zoek zijn naar een 7-zits MPV worden echter niet vergeten, met de Renault Grand Scenic en Renault Kangoo. Tot slot is de tak van bestelwagens nog steeds goed vertegenwoordigd met de Renault Trafic en Renault Master.

Legendarische modellen

In de loop van zijn lange bestaan heeft het merk talrijke legendarische modellen ontwikkeld en op de markt gebracht. We denken natuurlijk aan de populaire naoorlogse modellen, zoals de 4CV, Dauphine, R8, R4 en R5. Deze traditie van betaalbare modellen duurt voort tot op de dag van vandaag met onder andere de Renault Clio en Renault Twingo. Het merk heeft echter ook andere segmenten verkend, zoals de MPV's die het populair heeft gemaakt met de Renault Espace, Renault Scenic en Renault Grand Scenic. Het segment voor recreatie is ook nooit ver weg, met modellen als de Floride, Caravelle, Wind en de buitengewone reeks sportieve hatchbacks die we later zullen bespreken.

Innovatie en technologie

Hoewel Citroën misschien wel de bekendste Franse constructeur is vanwege zijn technologische innovaties, mag Renault zeker niet worden genegeerd. Het merk bouwde zijn fabrieken op een revolutionaire transmissie, de direct drive, al aan het einde van de 19e eeuw. Na niet zo lang geleden maakte Renault turbo's populair, getest in de autosport, op zijn toerwagenmodellen in de jaren '80. Meer recent is het merk verantwoordelijk voor enkele opvallende innovaties, zoals de handsfree kaart en de originele E-Tech aandrijving, geïnspireerd door de Formule 1. Deze is een mix van benzine- en elektromotoren met een versnellingsbak zonder synchromesh. Ten slotte is het bewonderenswaardig dat het merk niet terugdeinst om nieuwe segmenten te creëren en verkennen, zoals de MPV met de Espace, de coupé-MPV met de Avantime, en de speelse bedrijfswagen met de Kangoo Be Bop.

 

Prestaties en betrokkenheid in de autosport

Renault heeft een lange traditie in de autosport die teruggaat tot de oorsprong van het merk. Na de oorlog kregen vele massamodellen een krachtige afgeleide! We denken aan de 4 CV 1063, Dauphine 1093, de legendarische R8 Gordini en de R5 Alpine en Turbo... Meer recent hebben de Renault Sport-varianten van de Twingo, Clio en Mégane, evenals de zeer radicale Spider, indruk gemaakt tot op het punt dat ze enkele gerenommeerde sportwagens deden beven. Tegenwoordig laat Renault de sportieve kant over aan zijn dochteronderneming Alpine, die nog steeds actief is in de Formule 1. Turbo, zei je Turbo? De Franse constructeur weet er alles van, aangezien hij al in 1977 F1-auto's met turbomotoren inzette. Hoewel deze technologie in het begin nogal wankel was, wist Renault uiteindelijk de koningsklasse van de autosport te overtuigen. De relatie tussen Renault en de Formule 1 is er een van liefde die tot op de dag van vandaag voortduurt, nu onder het merk Alpine. Ook in rally's heeft het merk veel successen geboekt, vooral in de jaren '80 met de Renault 5 Turbo.

Milieubescherming en elektrische voertuigen

Renault geloofde al vroeg in elektrische technologie. Begin jaren 2010 bood het merk zelfs 4 elektrische modellen aan. Door de jaren heen is deze inzet alleen maar sterker geworden, met vandaag de dag tal van 100% elektrische modellen, waaronder enkele "revivals" van modellen uit het verleden, zoals de Renault 5 en Renault 4. Het recyclen van materialen en de CO2-neutraliteit van de productielocaties zijn ook belangrijke aandachtspunten voor de Franse constructeur.

 

Internationale aanwezigheid

Renault is aanwezig in meer dan 130 landen, met meer dan 170.000 medewerkers! Dankzij de alliantie met Nissan en Mitsubishi is de Renault-groep een van de grootste ter wereld geworden, die zijn auto's over de hele wereld exporteert en zelfs specifiek ontwikkelt voor bepaalde markten, zoals voor India en Brazilië.

 

Conclusie

Nee, Citroën is niet de enige Franse constructeur die buiten de gebaande paden treedt. Renault heeft ook een indrukwekkend palmares! In tegenstelling tot zijn concurrent, die zich voornamelijk richtte op technologische innovaties, heeft het merk met de ruit vooral geïnnoveerd door nieuwe marktsegmenten te introduceren of te verkennen die tot dan toe onderbelicht waren. Zonder Renault zou de auto-industrie vandaag waarschijnlijk niet volledig hetzelfde geweest zijn…

Advertentie
Advertentie

Renault modellen

Ontdek alle Renault modellen en het aanbod direct beschikbare auto's.

Advertentie
Advertentie

Renault te koop

Ontdek de recentste nieuwe en tweedehands Renault auto’s

Advertentie
Advertentie

Renault artikels

Ontdek Renault nieuws, tests en inzichten.