Alfa Romeo, het merk met duizend-en-één levens!

Het heeft het opgenomen tegen Bugatti voor de oorlog, de eerste twee wereldkampioenschappen Formule 1 gewonnen en enkele van de mooiste sportwagens aller tijden geproduceerd. En toch is Alfa Romeo ook een merk dat de dood heeft getart. Een terugblik in 7 punten op een hoogst charismatische fabrikant!

De geschiedenis van Alfa Romeo

We bevinden ons aan het begin van de 20e eeuw. De auto bestaat pas zo'n vijftien jaar, maar wordt al door veel industriëlen gezien als de sector van de toekomst. Een van hen, een Franse ambachtsman genaamd Alexandre Darracq, probeert door te breken in Italië, maar slaagt helaas niet. Uit deze mislukking ontstaat een van de meest ongelooflijke automerken ter wereld! Zijn bedrijf wordt overgenomen door een groep industriëlen die besluiten de A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili) op te richten, in Milaan. We zijn in 1910 en datzelfde jaar wordt het eerste model geboren, de Alfa 24 HP. Het jaar daarop doet het merk zijn intrede in de competitie, een rode draad die het merk nog vele decennia zal blijven volgen! Helaas betekent de Eerste Wereldoorlog het einde van de auto-activiteiten en in 1915 wordt een zekere Nicola Romeo aan het hoofd van het bedrijf geplaatst. Aanvankelijk specialiseerde het bedrijf, dat in de tussentijd "Alfa Romeo" is gaan heten, zich in militaire producten. Na de terugkeer van de vrede duurt het nog enkele jaren voordat de autoproductie weer op gang komt. Geleidelijk aan wordt het merk bekend door zijn successen in de competitie en ontwikkelt het steeds geavanceerdere en prestigieuzere modellen. We zijn dan in de jaren 30: Alfa Romeo bevindt zich op zijn hoogtepunt, zowel op het circuit als op de weg, met prachtige en krachtige machines.

Na de oorlog realiseert Alfa Romeo zich snel dat de tijd van de dure en luxueuze machines voorbij is. Het merk democratiseert zijn gamma, zonder afstand te doen van sportiviteit. Dit is de gouden tijd van de Alfa Romeo Giulietta en Giulia, sportieve auto's met een ongekende technologische verfijning voor die tijd. In de jaren 70 wordt Alfa Romeo hard getroffen door de economische realiteit, wat te merken is aan de kwaliteit van de producten. Bedreigd door een steeds beter bewapende Duitse concurrentie, wankelde Alfa Romeo, maar werd in 1986 overgenomen door Fiat. Fiat probeert vervolgens het merk weer op te bouwen door platformen en sommige motoren te delen. In de 21e eeuw herwint Alfa Romeo geleidelijk aan wat van zijn oude glans met steeds specifiekere modellen: de Alfa Romeo 156, Alfa Romeo 147, vervolgens de Alfa Romeo 159, Alfa Romeo MiTo en Alfa Romeo Brera geven het merk nieuw leven. De fabrikant zet deze koers voort door zelfs modellen te ontwikkelen op specifieke platformen! Vandaag de dag bereidt het merk zich voor op een nieuwe uitdaging: elektrificatie die de sportieve ziel van de auto's op geen enkele manier mag schaden.

 

Het huidige gamma van Alfa Romeo

De fabrikant keert terug naar zijn oude recept door een achterwielaangedreven sedan aan te bieden: de Alfa Romeo Giulia. Helaas is er geen Alfa Romeo Giulia Touring, een stationwagen, van afgeleid, maar er wordt wel een SUV aangeboden op dit basis chassis: de Alfa Romeo Stelvio. De Alfa Romeo Tonale vormt het instapmodel van het familieaanbod.

 

De legendarische modellen van Alfa Romeo

Voor de oorlog behaalden de Alfa Romeo 6C en Alfa Romeo 8C enkele van de mooiste overwinningen van het merk. Deze laatste werd zelfs in een straatversie uitgebracht, een model dat destijds alleen was weggelegd voor de rijksten! 70 jaar later biedt het merk opnieuw een sportief model met dezelfde naam aan, maar nu met een Maserati V8 onder de motorkap. Na de oorlog behoren de Alfa Romeo Giulietta en Giulia tot de mooiste creaties van het merk. Ook de superlatieven Alfa Romeo 33 Stradale, door velen beschouwd als een van de mooiste auto's aller tijden, mogen niet onvermeld blijven. Sterker nog, het merk heeft recentelijk een zeer gelimiteerde retro-serie geproduceerd, beschikbaar met een verbrandingsmotor of een elektrische aandrijving. Tot slot, hoe kunnen we de heerlijke tweezits sportwagens niet noemen die onze wegen een beetje eleganter hebben gemaakt: de Alfa Romeo Spider, Alfa Romeo Montreal, Alfa Romeo SZ en andere Alfa Romeo 4C.

Innovaties en technologie

Alfa Romeo heeft snel geprofiteerd van de lessen uit de racewereld om de beste technologieën in zijn productieauto's te integreren. De fabrikant was een van de eersten die motoren geheel uit legering, cilinderkoppen met dubbele bovenliggende nokkenassen en versnellingsbakken met vijf versnellingen adopteerde. In de jaren 80 populariseerde Alfa Romeo ook een vrij ongebruikelijke technologie: de dubbele ontsteking, "Twin Spark" in de verengelste jargon van het merk. Alfa Romeo was ook het eerste merk dat common rail-injectie introduceerde op een dieselmotor. Tegenwoordig volgt de fabrikant nauwlettend de trends door hybridisatie en rijhulpsystemen in zijn voertuigen te integreren.

 

Prestaties en betrokkenheid in competities

Voor de oorlog bleef Alfa Romeo lange tijd onverslaanbaar met enkele helden zoals Tazio Nuvolari, die meerdere malen won wat toen het wereldkampioenschap voor auto's en het Europees kampioenschap voor coureurs werd genoemd. Na de oorlog, naast de talloze overwinningen op het circuit en in rally's van de Giulia en Giulietta, wonnen de Alfa Romeo F1-wagens de eerste twee wereldkampioenschappen Formule 1 (1950 en 1951). Gewapend met de formidabele 33 won de Italiaanse fabrikant ook het wereldkampioenschap voor sportwagens in 1975 en 1977. Meer recentelijk heeft het merk geprobeerd weer door te breken in de Formule 1 door de hoofdsponsor en partner van Sauber te worden, echter zonder terug te keren naar het succes van weleer.

Milieubescherming en elektrische voertuigen

Ondanks hybride modellen in zijn gamma, loopt Alfa Romeo wat achter op het gebied van elektrificatie, met name in de aanbieding van volledig elektrische modellen. Het merk zit echter niet stil op het gebied van milieubescherming, door ervoor te zorgen dat 95% van de onderdelen van nieuwe auto's recyclebaar zijn.

 

Aanwezigheid in de wereld

Als onderdeel van de Stellantis-groep profiteert Alfa Romeo van de kracht van de groep om uit te breiden naar Noord-Amerika en Azië, met name China. Deze aanwezigheid op een groter aantal markten doet echter niets af aan de ambities van het merk, dat nog steeds vertrouwt op zijn "cuore sportivo" om te verleiden.

 

Conclusie

In ruim een eeuw heeft Alfa Romeo zowel grote hoogten als gevaarlijke diepten gekend. Een ongewone geschiedenis voor een van de meest charismatische merken in de auto-industrie. Het is waarschijnlijk deze passievolle kant, samen met de onvolkomenheden, die de fabrikant zo charmant en menselijk maken. Als zijn geschiedenis nog steeds de dromen van grote kinderen voedt, laten we hopen dat zijn toekomst net zo inspirerend is voor de volgende generaties.

 

Advertentie
Advertentie

Alfa Romeo modellen

Ontdek alle Alfa Romeo modellen en het aanbod direct beschikbare auto's.

Alfa Romeo: huidige modellen

Advertentie
Advertentie

Alfa Romeo te koop

Ontdek de recentste nieuwe en tweedehands Alfa Romeo auto’s

Advertentie
Advertentie

Alfa Romeo artikels

Ontdek Alfa Romeo nieuws, tests en inzichten.