Zoals we onlangs al aangaven, is de belangrijkste voorwaarde voor een oldtimer simpelweg de leeftijd! Momenteel moet een voertuig 30 jaar oud zijn om als oldtimer te worden beschouwd en zo te profiteren van voordelen zoals een minder strenge keuring, lagere belastingen, specifieke verzekeringen en toegang tot bepaalde lage-emissiezones (LEZ). De onderstaande modellen zagen het levenslicht in 1995 en alleen de eerste exemplaren uit dat productiejaar genieten dus van deze voordelen!

Advertentie
Advertentie

1. Alfa Romeo Spider

De echte kenners noemen hem de 916, verwijzend naar de interne codenaam... Alfa Romeo bood op hetzelfde platform twee modellen aan: een coupé genaamd GTV en een cabriolet, met de klassieke naam Spider. Hoewel puristen het jammer vinden dat de auto voorwielaandrijving heeft, valt er onder de motorkap toch veel te genieten dankzij een gevarieerd motorengamma: van een 1,8 liter-Twin Spark viercilinder met 144 pk tot een 3,2 liter-V6 die in latere versies 240 pk produceert! Voor het eerste bouwjaar is er echter enkel de 2.0 Twin Spark, en dat is goed nieuws: dit is de meest gebalanceerde versie! Deze modellen winnen opnieuw aan populariteit bij verzamelaars, met prijzen vanaf ongeveer 5.000 euro. Voor een mooi exemplaar betaal je echter best wat meer!

Advertentie
Advertentie

2. Fiat Barchetta

In de jaren 90 was de Fiat-groep volop bezig met een offensief op de markt voor vrijetijdsauto’s! De Fiat Barchetta was, naast de hierboven genoemde Alfa, een andere cabriolet die in 1995 werd voorgesteld. Het elegante design van Andreas Zapatinas oogt minder sportief dan dat van de Alfa Spider, maar straalt nog steeds een zekere dynamiek uit. Onder de motorkap zit slechts één motoroptie: een 1,8 liter-viercilinder met 16 kleppen die 130 pk levert. Hoewel hij minder krachtig is dan de motor van de Alfa, blijft dit blok bijzonder aangenaam dankzij zijn toerenlust en meeslepende geluid! Geweldig leuk, vooral omdat het rijgedrag ondanks de voorwielaandrijving speels blijft. Let wel, de prijzen stijgen snel: er is nog weinig te vinden onder de 6.000 euro, en sommige exemplaren breken zelfs door de grens 10.000 euro!

3. MG F

Na het stopzetten van de productie van de legendarische MGB in 1980 leek MG zijn favoriete marktsegment – dat van de roadsters – te hebben verlaten… Maar de Britse constructeur kende een opmerkelijke comeback in de jaren 90, eerst met de MG RV8, een opgefriste MGB met de oude Rover V8-motor, gelanceerd in 1993. De echte vernieuwing kwam echter pas twee jaar later met de MG F! Dit keer begon MG helemaal opnieuw, met een middenmotor achterin voor een ideale gewichtsverdeling. Die motor is een Rover K-Series, met vermogens van 115 tot 160 pk, afhankelijk van de uitvoering. Hoewel sommige exemplaren voor minder dan 5.000 euro te vinden zijn, raden we aan om wat meer te investeren voor een exemplaar in topconditie.

Advertentie
Advertentie

4. BMW Z3

Na een periode waarin de BMW Z3 werd gezien als een auto voor opscheppers, lijkt hij eindelijk erkenning te krijgen als klassieker! De technische basis is niet heel bijzonder, met beproefde onderstellen en aanvankelijk enkel een gamma van viercilinders. Maar de Z3 vergaarde al snel status dankzij wat BMW het beste doet: nobele zescilinders-in-lijn, waaronder de beruchte 3.2-liter met 321 pk. Een echte spierbundel die niet iedereen kan temmen! Op de markt vind je van alles: van wat versleten exemplaren rond de 5.000 euro tot absolute topstukken boven de 15.000 euro.

Advertentie
Advertentie

5. Ferrari F50

Deze laatste optie is van een ander soort stijl… en van een ander budget! Maar hoe kunnen we de Ferrari F50 niet vermelden, die technisch gezien in dit rijtje thuishoort dankzij zijn verwijderbare dak? Het model wordt aangedreven door een 4,7 liter-V12 met 520 pk, rechtreeks afgeleid van de Formule 1, en staat garant voor een overvloed aan sensaties! De motor is rechtstreeks op het chassis gemonteerd, wat zorgt voor een flinke dosis trillingen voor de inzittenden. Voeg daar het brullende V12-geluid aan toe, een sprint van 0 tot 100 km/u in slechts 3,8 seconden en een handgeschakelde 6-versnellingsbak met het iconische open metalen H-patroon, en je hebt een unieke cocktail. Er werden slechts 349 exemplaren geproduceerd en ze wisselen vandaag van eigenaar voor waanzinnige bedragen: reken op minimaal… 3 miljoen euro!