1. Alfa 33 Stradale
Voor mij is een autosalon er in de eerste plaats om te dromen, dus begin ik meteen met deze exclusieve 33 Stradale. In een nis van de Alfa-stand trekt deze wagen alle blikken en camera's naar zich toe. Deze sculptuur op wielen, met vleugeldeuren, herbergt onder zijn elegante carrosserie de techniek van de Maserati MC20, met de keuze tussen een benzine-V6 of elektrische motoren. Als je er ooit eentje op de weg ziet, doe dan een wens, want er worden slechts 33 exemplaren gebouwd. En die zijn allemaal al verkocht. Maar als je er geen kan kopen, kom hem dan zeker bewonderen op het salon…
2. Lucid Air
In een heel andere categorie is er Lucid, een merk dat mijn nieuwsgierigheid wekt. Deze Amerikaanse uitdager van Tesla is voor het eerst aanwezig in België. Op papier lijkt deze grote elektrische berline Air alle records te breken: een 900V-accu, laadsnelheden tot 300 kW, een officieel rijbereik tot 960 kilometer en een vermogen tot 1.251 pk. Ik ben benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt. De wagen zou in 2025 op de Belgische markt komen. Maar de Lucid Air zal een dure grap worden: tussen 90.000 en 200.000 euro, afhankelijk van de uitvoering…
3. Renault 5 E-tech
Na de onbereikbare Alfa en de peperdure Lucid Air kom ik weer met beide voeten op de grond bij Renault, met de schattige maar aantrekkelijke elektrische R5. Ik keek er al een tijdje naar uit, en hij stelt niet teleur. Hij is net zo leuk om mee te rijden als om naar te kijken. Zijn charme doet het relatief hoge prijskaartje enigszins vergeten. Op de stand kun je hem in bijna alle kleuren bewonderen. Vraag gerust een testrit aan, het is het waard. Ook de conceptversie van de nieuwe elektrische Twingo, die op de stand staat, ziet er veelbelovend uit.
4. Alpine A110 R Turini
Als je de Renault-stand verlaat, neem dan een kijkje bij buurman Alpine. Daar vind je de A290 EV (de sportieve tweelingzus van de R5 E-Tech), het concept van de aankomende elektrische crossover A390 en zelfs een Formule 1-wagen, die van dichtbij altijd indrukwekkend is. Er staat ook het Alpenglow Hy6-concept, dat waterstof verbrandt in een zescilinder verbrandingsmotor. Sommigen zeggen dat deze technologie toekomst heeft. We zullen zien. Ondertussen kijk ik liever naar de A110 R Turini op benzine met 300 pk, die ergens in een hoek van de stand staat. Dit coupé-model is de laatste Alpine met verbrandingsmotor (op benzine) en een toekomstige verzamelobject. Voor mij zou een basisversie van de A110 (250 pk), die wat betaalbaarder is en ook verzamelwaarde heeft, al ruim voldoende zijn…
5. Ford Mustang Dark Horse
In een Europa dat steeds meer elektrificeert, is het bijna een wonder dat Ford nog altijd zijn benzine-Mustang aanbiedt. En dan ook nog eens met een V8! Een motor met karakter, die nog niet het zwijgen is opgelegd door emissienormen. De Mustang staat niet in elke Ford-garage en is dus zeker een omweg waard op het salon, vooral omdat deze zevende generatie nog steeds de kunst machtig is om alle ogen op zich te richten.