Yeelen Möller

24 MRT 2025

Test: Alfa Romeo Junior Ibrida (Q4), Franco‑Italiaanse passie?

Alfa Romeo heeft voor het eerst in een lange tijd vier modellen in de showrooms staan. Voor deze Junior hebben ze de bouwstenen wel uit de Stellantis-rekken moeten halen. Blijft er dan nog voldoende Italiaanse passie over?

{"fr":"SUV Lancia Pu+Ra en mouvement sur une route de campagne pittoresque au coucher du soleil.","nl":"SUV Alfa Romeo Junior rijdend op een schilderachtige landelijke weg bij zonsondergang."}
{"fr":"Intérieur de la Toyota Corolla 2023 avec tableau de bord moderne et écran tactile.","nl":"Interieur van de Alfa Romeo Junior met modern dashboard en touchscreen."}

"De Alfa Romeo Junior ziet er goed uit en biedt rijplezier, maar de hybride mist pit en het model onderscheidt zich niet genoeg van zijn (Franse) stalgenoten."

Alfa Romeo’s nieuwe instapmodel, een compacte SUV op dezelfde basis als de Peugeot 2008 en Jeep Avenger, beleefde een controversieel debuut. Het model dat oorspronkelijk Milano zou heten, moest uiteindelijk als Junior door het leven gaan na een njet van de Italiaanse overheid – het model wordt in Polen gebouwd en mag daarom niet als Italiaans product in de markt worden gezet. Een minischandaal dat uiteindelijk heel wat publiciteit heeft opgeleverd, geven de Italianen toe. Zou het expres zijn geweest? In ieder geval is de Junior nu volledig gelanceerd, met een gamma aan elektrische en hybride motorisaties, waaronder een gloednieuwe Q4-versie met vierwielaandrijving. Het is deze mildhybride waarvoor we naar het noorden van Italië trokken om te zien of de Junior zijn Italiaanse passie kan laten doorschijnen, of als er toch iets te veel Frans DNA te vinden is…

Advertentie
Advertentie

Design

Bella macchina

Dat de Alfa Romeo Junior gebaseerd is op dezelfde technische basis als de Jeep Avenger, Peugeot 2008 en Opel Mokka, zou je niet meteen zeggen als je hem voor het eerst ziet. Misschien dat de verhoudingen iets doen vermoeden, maar het nieuwe instapmodel van Alfa heeft duidelijk zijn eigen gezicht gekregen. De koplampen zijn scherp en zien er veel moderner uit dan die van de rest van het gamma, terwijl de driehoekige grille net de retrotoer is opgegaan. Bij de basisversies krijg je de merknaam in de prachtige klassieke krulletters geschreven op de neus, het sportpakket vervangt de klassieke stijl door een uitgesneden ‘biscione’.

Op de flanken vallen vooral de velgen met de typische ‘draaischijven’ op (drie of vijf cirkels voor de gewone modellen, de elektrische Veloce krijgt er vier). De achterste deurgrepen zitten verstopt in de C-stijl, daarachter staat nog een slangetje in het plastic gedrukt. En ook de achterzijde ziet er bijzonder uit, met boemerangvormige achterlichten en daaronder opnieuw de merknaam uitgeschreven.

Recht van achteren gezien oogt de Junior wat hoog en smal, maar dat is eigen aan het genre van de B-segment SUV’s. Over het algemeen vinden we het in ieder geval een knappe verschijning, en als kers op de taart zijn er ook enkele mooie koetswerkkleuren om uit te kiezen – het Alfa-rood en het diepblauw met een groene schijn staan hem in ieder geval prachtig! Een contrasterend zwart dak behoort eveneens tot de mogelijkheden.

Interieur oogt wat goedkoop

Helaas kregen we niet dezelfde positieve indruk van het interieur. Er zijn enkele specifieke Alfa-details te vinden, zoals de ronde luchtroosters met een rode verlichting, het stuurwiel en de ronde omkadering voor het digitale instrumentenpaneel. Maar op de middenconsole is het allemaal Stellantis-eenheidsworst, van de transmissieschakelaar, de startknop en de knop voor de rijmodi tot het centrale aanraakscherm, dat enkel een rode themakleur kreeg om het te onderscheiden van de systemen van Peugeot, Opel, enzovoort.

Ook van de materiaalkeuze waren we niet onder de indruk: er is veel hard plastic te vinden op het dashboard en de deurpanelen. Geen uitzondering voor een B-segmenter, maar Alfa Romeo beweert in het premiumsegment te opereren. Dan moet er echt meer verschil zijn met de budgetmodellen van de groep. Met het sportpakket krijg je wel Sabelt-kuipzetels en Alcantara sierdelen die de algemene kwaliteitsindruk doen toenemen.

Beleving

Kleinere koffer voor de Junior Q4

Met een lengte van 4,17 m, een breedte van 1,78 m en een hoogte van 1,54 m op een wielbasis van 2,56 m is de Alfa Romeo Junior een van de compactere SUV’s binnen de Stellantis-familie – de Peugeot 2008 is bijvoorbeeld een stuk groter (4,30 m), maar de Opel Mokka (4,15 m) en DS 3 (4,12 m) zijn dan weer iets kleiner. Je mag dan ook geen mirakels verwachten qua binnenruimte: grotere volwassenen zitten enkel vooraan goed, op de achterbank kunnen ze hun benen niet kwijt. De koffer zit in de middenmoot van het segment: 415 liter voor de Ibrida, de Q4 kan 75 liter minder slikken (340 l) door de elektromotor en multilink op de achteras. Nog steeds voldoende voor de boodschappen, en er is nog plek onder de dubbele bodem voor kleine spullen.

Bekend infotainmentsysteem

We lieten al vallen dat het infotainmentsysteem van de Alfa Romeo Junior rechtstreeks is overgenomen van de rest van de (Franse) Stellantis-modellen. Het verschilt dus van dat van de Tonale (die op een Fiat/Jeep-platform staat) en van de Giulia en Stelvio (die op hun eigen Giorgio-platform staan). Het is niet het snelste systeem op de markt, maar de connectiviteitsfuncties zijn wel compleet (met draadloze Apple CarPlay/Android Auto en een geconnecteerde GPS van TomTom) en er zitten zelfs spelletjes in als je moet wachten onderweg!

Iets snellere reacties en een terugknop zouden echter veel verschil maken in het gebruiksgemak, en het scherm staat eigenlijk te laag om goed zichtbaar te zijn tijdens het rijden, maar een ramp is het allemaal niet. Het digitale instrumentarium is niet erg uitgebreid te personaliseren en sommige zaken (zoals de toerenteller) zijn niet heel gemakkelijk afleesbaar, maar je moet toch nooit zelf schakelen in de Junior.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

De Alfa Romeo Junior is het eerste (massaproductie)model van het Italiaanse merk dat je zowel elektrisch als met een verbrandingsmotor kan krijgen. Ook de volgende generatie Giulia en Stelvio zullen die keuze bieden wanneer ze tegen 2026 worden vernieuwd. Aanvankelijk was het de bedoeling om ze enkel elektrisch uit te brengen, maar gezien de trager dan verwachte adoptie van EV’s heeft Stellantis besloten om ook hybride verbrandingsmotoren aan te bieden. Welke motoren dat precies zullen zijn, is nog niet duidelijk: de beslissing is zelfs nog niet gemaakt, aldus de marketingbaas van Alfa Romeo.

Hybride of elektrisch, voor- of vierwielaandrijving

Nu goed, terug naar de Junior. Die is er zoals gezegd als Elettrica, de volledig elektrische versie die we in een apart artikel behandelen, en als Ibrida. Kies je voor de mildhybride optie op benzine, dan zijn er opnieuw twee versies om uit te kiezen: een voorwielaandrijver of de Q4 met vierwielaandrijving. De verbrandingsmotor is in beide gevallen hetzelfde, en is een bekende krachtbron: de nieuwste iteratie van de 1.2 PureTech-driecilinder, met ketting om de problemen met de riem van de oude versie te verhelpen, en met een elektromotor van 21 kW (28,6 pk) in de gerobotiseerde 6-bak. Het systeemvermogen voor de Junior Ibrida komt daarmee uit op 107 kW (145 pk).

De Junior Ibrida Q4 heeft niet één, maar twee elektromotoren: in dit geval zit er nog een tweede unit van 21 kW op de achteras, die zijn energie uit dezelfde 48 V-batterij haalt en dus voor vierwielaandrijving zorgt als de omstandigheden daarom vragen. Het systeemvermogen is identiek aan dat van de gewone Ibrida: 107 kW (145 pk), goed voor een sprint van 0 tot 100 km/u in 9,1 seconden en een topsnelheid van 200 km/u - 0,2 seconden en 6 km/u trager dan de voorwielaandrijver.

Meer tractie en meer rijplezier

Volgens Alfa Romeo levert dit niet alleen een betere tractie op in de sneeuw of modder, maar zorgt het ook voor tot 16% hogere bochtensnelheden en tot 30% minder onderstuur, ook door de specifieke onderstelset-up en de aangepaste besturing ten opzichte van de voorwielaangedreven Ibrida. Het systeem komt overeen met dat van de Jeep Avenger 4xe, maar Alfa zegt wel de Junior volledig zelf te hebben afgesteld met een grotere nadruk op dynamiek.

Sterker nog: volgens de Italianen is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 een uniek aanbod op de markt, want geen enkele andere ‘premium’ B-segment SUV heeft een hybride aandrijflijn met een dergelijk vermogen, een even lage CO2-uitstoot én vierwielaandrijving. Of dat net de dingen zijn die tellen voor klanten in dit segment, laten we in het midden...

Wendbaar SUV’tje

We konden de Junior Ibrida Q4 testen op Noord-Italiaanse wegen, met een mix van snelweg, stadsverkeer, bochtige binnenwegen en zelfs een paar grindweggetjes om de vierwielaandrijving echt te kunnen voelen werken. De eerste indrukken zijn goed: de driecilinder klinkt niet erg inspirerend als hij tot leven komt, maar je kan een goede zitpositie vinden achter het stuur, en ook het stuur zelf ligt goed in de hand. De Junior voelt lichtvoetig aan bij lage snelheden (vooral dankzij zijn compacte formaat, want met een massa van 1,5 ton is het geen pluimgewicht...) en op hogere snelheden schept hij vertrouwen met zijn stabiliteit.

Je kan hem zonder enige schroom en aan pittige snelheden in een bocht gooien en er levend uitkomen, maar even leuk als met een Giulia of zelfs een Stelvio is dat niet. De besturing is licht maar precies en de voorwielen hebben zin om mee te gaan, maar als je de snelheid opdrijft en er wat beweging in de koets komt, grijpen de elektronische veiligheidssystemen snel in. Hoe agressiever je rijdt, hoe meer je wordt afgeremd – de Junior gaat eigenlijk het vlotst van bocht naar bocht als je de teugels een klein beetje laat vieren. Van een Alfa verwachten we eigenlijk iets meer, maar de Junior doet het wel beter dan zijn stalgenoten als je op zoek bent naar rijplezier.

Efficiënt, maar niet sportief

En de efficiëntie van de elektrische vierwielaandrijving? Die is eigenlijk uitstekend. Zodra de voorwielen tractie verliezen, schieten de achterwielen vliegensvlug ter hulp. Het voordeel van een elektrisch systeem, dat sneller kan reageren dan een traditionele koppelverdeling. Je kan de achterwielen ook semi-permanent inschakelen via de specifieke Q4-rijmodus. Dan heb je altijd vierwielaandrijving bij lage snelheden, pas boven de 90 km/u worden de achterwielen losgekoppeld. Is de batterij leeg? Geen probleem, de voorste elektromotor dient dan als generator om de achterste unit van stroom te voorzien. Verwacht echter geen drifts, met net geen 29 pk op de achterwielen ligt de nadruk altijd op de voortrein.

Ook de prestaties in een rechte lijn zijn niet meer dan ‘acceptabel’. Jammer dat Stellantis geen pittigere benzinemotoren meer in de rekken heeft liggen om deze kleine Alfa wat peper in de kont te geven. Het verbruik? Wij haalden een gemiddelde van 7,5 l/100 km op een mix van snelweg en bochtige binnenwegen, maar gezien het tempo dat we hebben aangehouden, is dat niet erg representatief.

 

Prijs

De goedkoopste Junior Ibrida is in België verkrijgbaar vanaf 29.200 euro. De Q4 is een stuk duurder, maar is dan ook de topversie van de hybride Juniors: vanaf 36.700 euro. Er is ook een speciale reeks Intensa, die zowel met en zonder Q4 verkrijgbaar is, waardoor we de prijzen rechtstreeks kunnen vergelijken: vanaf 35.200 euro voor de voortrekker en vanaf 38.700 euro voor de Q4 – een verschil van 3.500 euro, dus. Voor dat geld krijg je wel het Pack Premium gratis meegeleverd (Spiga halflederen zetels met massage voor de bestuurder, getinte ruiten, sfeerverlichting, ...).

Ter vergelijking: de Peugeot 2008 Hybrid 145 (met voorwielaandrijving) kost minstens 31.450 euro, de Jeep Avenger 4xe (met vierwielaandrijving) 30.990 euro.

Verdict

De Alfa Romeo Junior laat ons achter met gemengde gevoelens. We zijn fan van zijn design, de efficiëntie van zijn motoren en zijn gebalanceerde rijgedrag. Ook de Q4-versie is een nuttige toevoeging aan het gamma voor wie op zoek is naar een compact model met vierwielaandrijving. Maar het interieur is niet zo premium als Alfa beweert te zijn, en de hybride motoren missen pit. Wie op zoek is naar sportiviteit, kiest beter voor de elektrische Veloce. Wie had dat gedacht?

Advertentie
Advertentie