Alfa Romeo’s nieuwe instapmodel, een compacte SUV op dezelfde basis als de Peugeot 2008 en Jeep Avenger, beleefde een controversieel debuut. Het model dat oorspronkelijk Milano zou heten, moest uiteindelijk als Junior door het leven gaan na een njet van de Italiaanse overheid – het model wordt in Polen gebouwd en mag daarom niet als Italiaans product in de markt worden gezet. Een minischandaal dat uiteindelijk heel wat publiciteit heeft opgeleverd, geven de Italianen toe. Zou het expres zijn geweest? In ieder geval is de Junior nu volledig gelanceerd, met een gamma aan elektrische en hybride motorisaties, waaronder een gloednieuwe Q4-versie met vierwielaandrijving. Het is deze mildhybride waarvoor we naar het noorden van Italië trokken om te zien of de Junior zijn Italiaanse passie kan laten doorschijnen, of als er toch iets te veel Frans DNA te vinden is…
Design Alfa Romeo Junior
Bella macchina
Dat de Alfa Romeo Junior gebaseerd is op dezelfde technische basis als de Jeep Avenger, Peugeot 2008 en Opel Mokka, zou je niet meteen zeggen als je hem voor het eerst ziet. Misschien dat de verhoudingen iets doen vermoeden, maar het nieuwe instapmodel van Alfa heeft duidelijk zijn eigen gezicht gekregen. De koplampen zijn scherp en zien er veel moderner uit dan die van de rest van het gamma, terwijl de driehoekige grille net de retrotoer is opgegaan. Bij de basisversies krijg je de merknaam in de prachtige klassieke krulletters geschreven op de neus, het sportpakket vervangt de klassieke stijl door een uitgesneden ‘biscione’.
Op de flanken vallen vooral de velgen met de typische ‘draaischijven’ op (drie of vijf cirkels voor de gewone modellen, de elektrische Veloce krijgt er vier). De achterste deurgrepen zitten verstopt in de C-stijl, daarachter staat nog een slangetje in het plastic gedrukt. En ook de achterzijde ziet er bijzonder uit, met boemerangvormige achterlichten en daaronder opnieuw de merknaam uitgeschreven.
Recht van achteren gezien oogt de Junior wat hoog en smal, maar dat is eigen aan het genre van de B-segment SUV’s. Over het algemeen vinden we het in ieder geval een knappe verschijning, en als kers op de taart zijn er ook enkele mooie koetswerkkleuren om uit te kiezen – het Alfa-rood en het diepblauw met een groene schijn staan hem in ieder geval prachtig! Een contrasterend zwart dak behoort eveneens tot de mogelijkheden.
Interieur oogt wat goedkoop
Helaas kregen we niet dezelfde positieve indruk van het interieur. Er zijn enkele specifieke Alfa-details te vinden, zoals de ronde luchtroosters met een rode verlichting, het stuurwiel en de ronde omkadering voor het digitale instrumentenpaneel. Maar op de middenconsole is het allemaal Stellantis-eenheidsworst, van de transmissieschakelaar, de startknop en de knop voor de rijmodi tot het centrale aanraakscherm, dat enkel een rode themakleur kreeg om het te onderscheiden van de systemen van Peugeot, Opel, enzovoort.
Ook van de materiaalkeuze waren we niet onder de indruk: er is veel hard plastic te vinden op het dashboard en de deurpanelen. Geen uitzondering voor een B-segmenter, maar Alfa Romeo beweert in het premiumsegment te opereren. Dan moet er echt meer verschil zijn met de budgetmodellen van de groep. Met het sportpakket krijg je wel Sabelt-kuipzetels en Alcantara sierdelen die de algemene kwaliteitsindruk doen toenemen.
Beleving Alfa Romeo Junior
Kleinere koffer voor de Junior Q4
Met een lengte van 4,17 m, een breedte van 1,78 m en een hoogte van 1,54 m op een wielbasis van 2,56 m is de Alfa Romeo Junior een van de compactere SUV’s binnen de Stellantis-familie – de Peugeot 2008 is bijvoorbeeld een stuk groter (4,30 m), maar de Opel Mokka (4,15 m) en DS 3 (4,12 m) zijn dan weer iets kleiner. Je mag dan ook geen mirakels verwachten qua binnenruimte: grotere volwassenen zitten enkel vooraan goed, op de achterbank kunnen ze hun benen niet kwijt. De koffer zit in de middenmoot van het segment: 415 liter voor de Ibrida, de Q4 kan 75 liter minder slikken (340 l) door de elektromotor en multilink op de achteras. Nog steeds voldoende voor de boodschappen, en er is nog plek onder de dubbele bodem voor kleine spullen.
Bekend infotainmentsysteem
We lieten al vallen dat het infotainmentsysteem van de Alfa Romeo Junior rechtstreeks is overgenomen van de rest van de (Franse) Stellantis-modellen. Het verschilt dus van dat van de Tonale (die op een Fiat/Jeep-platform staat) en van de Giulia en Stelvio (die op hun eigen Giorgio-platform staan). Het is niet het snelste systeem op de markt, maar de connectiviteitsfuncties zijn wel compleet (met draadloze Apple CarPlay/Android Auto en een geconnecteerde GPS van TomTom) en er zitten zelfs spelletjes in als je moet wachten onderweg!
Iets snellere reacties en een terugknop zouden echter veel verschil maken in het gebruiksgemak, en het scherm staat eigenlijk te laag om goed zichtbaar te zijn tijdens het rijden, maar een ramp is het allemaal niet. Het digitale instrumentarium is niet erg uitgebreid te personaliseren en sommige zaken (zoals de toerenteller) zijn niet heel gemakkelijk afleesbaar, maar je moet toch nooit zelf schakelen in de Junior.