De geschiedenis van Alfa Romeo is allesbehalve een rechte lijn. De afgelopen 50 jaar kende het merk vele crisissen, afgewisseld met soms korte momenten van glorie. We zijn terug in de tijd gegaan, op zoek naar modellen die het unieke "Alfa-virus" hebben vormgegeven, dat vleugje magie dat bij geen enkel ander automerk te vinden is. Het maken van een selectie was niet eenvoudig, maar hier zijn 5 modellen die we dolgraag in onze denkbeeldige garage zouden willen hebben. Modellen die destijds al onweerstaanbaar waren en dat vandaag nog steeds zijn!
1. Alfa Romeo 8C 2900B
Voor de Tweede Wereldoorlog streed Alfa Romeo op het hoogste niveau in de autosport, met indrukwekkende technologie. Hoewel we de 6C 1750 ook hadden kunnen kiezen vanwege zijn tijdloze perfectie, hebben we besloten om slechts één vooroorlogs model op te nemen: de meest nobele, uitbundige en betoverende van allemaal, de 8C 2900. Er waren verschillende koetswerkvarianten beschikbaar, maar de techniek was ronduit spectaculair voor die tijd: een aluminium 8-cilindermotor in lijn, dubbele bovenliggende nokkenassen, 2 compressoren, onafhankelijke ophanging en een vermogen van meer dan 220 pk voor de raceversies. Vandaag is dit een van de duurste auto’s ter wereld: hou rekening met een prijs van ongeveer 20 miljoen euro!

2. Alfa Romeo Giulietta Sprint
Na de oorlog veranderde Alfa Romeo van koers: het merk besefte al snel dat er geen markt meer was voor de dure GT’s die het destijds produceerde. Daarom begon de constructeur aan een gewaagde transitie naar kleinere auto’s met een compacte cilinderinhoud, maar met geavanceerde technologie. De coupé Giulietta Sprint symboliseert deze transformatie perfect, met de introductie van het meest legendarische motorontwerp van het merk: de "bialbero", oftewel "dubbele nokkenas". Een onweerstaanbaar design, een uitgebalanceerd chassis en een pittige motor met een rauwe melodie: de perfecte formule voor geluk!

3. Alfa Romeo 33 Stradale
De mooiste auto ter wereld? Dat zou best eens kunnen! Ultra-sexy met zijn royale rondingen is de 33 Stradale in feite een homologatie-exemplaar van een echte racewagen! De techniek is verbluffend: de volledig aluminium V8 heeft een inhoud van slechts 2 liter, maar levert meer dan 200 pk bij meer dan 8.000 tpm met een verslavend geluid! De weinige exemplaren in handen van privéverzamelaars worden zorgvuldig bewaard en wisselen slechts in het grootste geheim van eigenaar.

4. Alfa Romeo 1750 GTV
Als opvolger van de Giulietta Sprint is de Alfa Romeo 105, ook wel bekend als de "Bertone coupé", waarschijnlijk een van de meest iconische coupés van het merk. Met vier schijfremmen, een aluminium motor met dubbele bovenliggende nokkenassen en een handgeschakelde vijfversnellingsbak was hij modern voor zijn tijd. Het model was verkrijgbaar met motoren van 1,3 tot 2 liter, maar de 1750 is waarschijnlijk de levendigste, met een soepele loop bij lage toeren en een agressieve sound in de hoge regionen! Een meesterwerk dat ook nog eens profiteert van een gebalanceerde wegligging. Heb je het budget? Kies dan voor de Giulia Sprint GTA: hetzelfde design, maar lichter en met een rijkere racegeschiedenis!

5. Alfa Romeo GTV6
In de jaren ‘70 verloor Alfa Romeo wat van zijn vroegere glans. De kwaliteit nam af, carrosserieën werden geteisterd door roest en de betrouwbaarheid (vooral van de elektrische systemen) was problematisch. Toch bleef het merk indrukwekkende auto’s maken, zoals blijkt met de GTV6! Hoewel de GTV een luxueuze evolutie is van de Bertone coupé, verandert de komst van een V6 onder de motorkap alles. Deze motor zingt als geen ander dankzij de magie van ingenieur Busso. Voeg daar een agressief design en een geweldig rijgedrag aan toe, en je hebt een Alfa Romeo die de naam waard is… En opmerkelijk genoeg zijn de prijzen nog steeds redelijk betaalbaar!
