Tijdens de presentatie van het C5 Aircross-concept op het Parijse autosalon verklaarde Thierry Koskas, de huidige CEO van Citroën, dat het exterieurdesign voor 95% identiek zou zijn aan de productie. Afgaande op de beelden die onze spionnen hebben gemaakt, lijkt de Fransman geen loze beloftes te hebben gedaan!
Hoewel de C5 Aircross die door onze spionnen werd gespot nog zwaar gecamoufleerd is, zien we nu al dat zijn vormen en lichtsignatuur sterk lijken op die van het concept, althans aan de voorkant. De 5% verschil lijkt zich meer aan de achterkant te bevinden. Daar zien we een iets lagere daklijn en achterlichten die iets klassieker lijken te zijn dan de vleugelvormige exemplaren van het concept. De wielkasten van het productiemodel lijken minder uitgesproken, en de wagen staat ook op meer conventionele velgen. Al kunnen velgen natuurlijk altijd worden aangepast...

Mild- en plug-inhybride…
Net als het concept zal de nieuwe Citroën C5 Aircross waarschijnlijk zo’n 4,65 m lang zijn, ongeveer 15 cm langer dan de huidige generatie van de Franse SUV. Zoals de toekomstige Jeep Compass, DS N°8, Lancia Gamma en de huidige Peugeot 3008 en 5008 en Opel Grandland, zal ook deze SUV gebruikmaken van het gloednieuwe STLA Medium-platform van Stellantis. En net zoals zijn familieleden zal hij zowel uitgerust zijn met mildhybride als met plug-inhybride motoren, zoals nu al het geval is. Het grote nieuws is echter dat hij ook volledig elektrisch zal worden!

… maar ook elektrisch met tot wel 600 km autonomie!
Citroën heeft tijdens de presentatie van het concept in Parijs helaas niet aangegeven of de toekomstige “ë-C5 Aircross” dezelfde motorisaties zal krijgen als de Peugeot E-3008 en E-5008. Het lijkt ons echter waarschijnlijk dat hij dezelfde instapmotor zal krijgen met 157 kW (210 pk) en 343 Nm koppel, net als dezelfde batterij van 73 kWh, wat zorgt voor een rijbereik van ongeveer 500 km. Thierry Koskas liet tijdens de Mondial echter weten dat de meest uithoudende variant een maximale WLTP-actieradius van ongeveer 600 km krijgt. De toekomstige C5 Aircross krijgt vermoedelijk dus ook de beschikking over dezelfde 98 kWh-batterij als de twee SUV’s van het merk met de leeuw. Of hij ook met twee motoren geleverd zal worden voor vierwielaandrijving, blijft voorlopig een raadsel. Voor meer details zullen we moeten wachten tot de officiële presentatie, die naar verwachting volgend jaar zal plaatsvinden. De verkoop zou echter pas in 2026 van start gaan.