Iets minder dan vijf jaar na zijn introductie heeft de eerste generatie Skoda Enyaq nu zijn facelift gekregen. Kan de Tsjechische SUV hiermee een comeback maken en de titel van beste elektrische gezins-SUV van de markt claimen?
Design Škoda Enyaq
Duidelijk een S-K-O-D-A
Na de Elroq is het aan de Enyaq om het nieuwe familiegezicht van Skoda aangemeten te krijgen, het zogenaamde ‘Modern Solid’. In het geval van de Tsjechische gezins-SUV betekent dat ook daadwerkelijk een volledig nieuwe voorzijde. De koplampen zijn nu in twee gesplitst en er is een nieuwe, zwarte ‘Tech-Deck’-grille die doorloopt in de dagrijverlichting. Als optie kan die grille ook (subtiel) worden verlicht. En hoewel de nieuwe snoet de Enyaq geen compleet nieuwe look geeft, doet het zijn voorganger wel meteen verouderd ogen.
Voor 2025 is de Skoda Enyaq een klein beetje langer geworden (+ 9 mm). Daarmee is hij nu 4,658 m lang, maar zijn breedte van 1,879 m en zijn hoogte van 1,62 m zijn onveranderd gebleven.
Aan de achterzijde van de Skoda Enyaq facelift is er minder veranderd: daar zien we vooral nieuwe achterlichten. Daarnaast wordt de merknaam nu (zowel voor- als achteraan) voluit geschreven in plaats van het klassieke ronde logo, dat voortaan enkel nog op de naafdoppen van de velgen te zien is. En hetzelfde geldt aan boord.
In het interieur van de Enyaq facelift is het belangrijkste nieuws een hertekend stuurwiel waarop het Skoda-logo eveneens is vervangen door letters. De Tsjechische SUV geniet ook van nieuwe, duurzamere bekledingsmaterialen. Alles zit nog steeds stevig in elkaar en is opgebouwd uit kwaliteitsvolle materialen, enkel onderaan het interieur vinden we enkele harde plastics terug.
Beleving Škoda Enyaq
Steeds beter infotainment, maar je kan nog verdwalen
Aangezien er vrijwel niets is veranderd aan het interieur van de Skoda Enyaq met de facelift, vinden we nog steeds hetzelfde kleine schermpje van 5 inch terug achter het stuurwiel, naast een (veel) groter centraal aanraakscherm. Dat laatste meet voortaan 13 inch in diagonaal op alle varianten van de Tsjechische elektrische SUV. Het aanraakscherm draait nu op de nieuwste generatie van het infotainmentsysteem van het merk, dat bijzonder vlot en snel werkt.
En hoewel het systeem doorheen de jaren ook steeds gemakkelijker is geworden in gebruik, is er af en toe nog enige gewenning nodig. Geen probleem voor handelingen die je vaker moet doen, maar als je een minder gebruikelijke functie moet terugvinden, kan je soms de weg kwijtraken. Bovendien zijn sommige toetsen zo klein dat ze moeilijk te vinden zijn met je vinger tijdens het rijden. Gelukkig zijn (draadloze) Android Auto en Apple CarPlay ook standaard aanwezig.
Veel ruimte achterin en in de koffer…
Een van de grootste troeven van de Skoda Enyaq is zijn binnenruimte. Dankzij zijn wielbasis van 2,766 m biedt hij een royale beenruimte op de achterbank, waar je comfortabel kan plaatsnemen met 3 grote volwassenen. Qua breedte zal er niet veel overschot zijn, maar de Enyaq is wel een echte vijfzitter. En dankzij zijn SUV-koetswerk is er ook geen gebrek aan hoofd- en bagageruimte! Het koffervolume varieert namelijk van 585 tot 1.710 liter met de achterbank neergeklapt.
…maar nog steeds niets onder de motorkap
Helaas beschikt de Skoda Enyaq 2025 nog steeds niet over een tweede opbergruimte onder de motorkap (frunk), zelfs geen klein vakje… Gelukkig zijn er voldoende Simply Clever-snufjes om dat te doen vergeten. Denk maar aan handige details zoals de paraplu in de bestuurdersdeur of een nieuwe schraper die in de kofferklep is geïntegreerd, die we voor het eerst zagen in zijn kleine broer, de Elroq.