De grote reisberline en -break uit Ingolstadt heeft uiteindelijk de naam A6 behouden, waardoor er nu twee volledig verschillende varianten van het model te krijgen zijn: een eerste die zijn verbrandingsmotoren behoudt, en een tweede, volledig elektrische versie met het suffix e-tron. Maar doet die laatste zijn modelnaam eer aan, die synoniem staat voor lange reizen in alle rust?
Design
Conceptachtig design dat de hoofden doet draaien
De Audi A6 Avant e-tron blijft niet onopgemerkt in het straatbeeld, ondanks zijn vrij klassieke breakvorm. Hij heeft dan ook vrijwel dezelfde strakke lijnen gekregen als de gelijknamige conceptcar uit 2022! Audi zegt meer dan 90% van het exterieurdesign van de conceptversie te hebben overgenomen voor het productiemodel. Dat betekent ook dat de Audi A6 Avant e-tron extreem gestroomlijnd is! Hij heeft namelijk een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24. De Sportback-versie met een schuin dak doet het nog beter, dat is zelfs de meest gestroomlijnde Audi ooit. Het is zelfs het meest gestroomlijnde model van het moment binnen de VW-groep!
Lichtspel
Maar de Audi A6 Avant e-tron maakt niet enkel indruk met de efficiëntie van zijn exterieurdesign. Hij valt ook op door zijn lichtspel. Naast een verlicht logo achteraan kan de Duitse break (optioneel) ook rekenen op een personaliseerbare lichtsignatuur. Het is namelijk mogelijk om te kiezen uit 8 verschillende stijlen via de menu’s op het centrale scherm. Merk op dat de koplampen in twee delen zijn gesplitst, en dat je enkel het bovenste deel kan aanpassen. Dat gezegd is de Audi A6 Avant e-tron geen opzichtige auto. Hij is groot, maar niet buitensporig: de Duitse break meet 4,928 m lang, 1,923 m breed en 1,527 m hoog.
Gebogen schermen
In het interieur is het design een stuk minder verrassend. Daar vinden we namelijk exact hetzelfde dashboard terug als in de nieuwe Q6 e-tron en A5! De lay-out bestaat vooral uit een groot, afgerond en licht gebogen dubbel schermpaneel. Met andere woorden: niets uitzonderlijks of echt anders dan wat je in de meeste moderne auto’s terugvindt… De Audi A6 Avant e-tron onderscheidt zich hier wel opnieuw met zijn lichtspel, dat zijn weg naar de cabine vindt via een aangename, interactieve lichtstrook over de hele breedte van het dashboard en zelfs tot op de deurpanelen.
Het duurt maar een paar seconden om te beseffen dat je in een premium Duitser zit. De gebruikte materialen voor het bovenste deel van het interieur zijn namelijk van een uitzonderlijke kwaliteit! Onderaan vinden we helaas nog steeds harde plastics terug, vooral ter hoogte van het handschoenenkastje. Maar de algemene bouwkwaliteit is gewoonweg uitstekend, daarover hebben we niets te klagen.
Beleving
Te veel schermen?
Zoals hierboven vermeld, geniet de Audi A6 Avant e-tron van hetzelfde gebogen dubbel OLED-paneel van 11,9 en 14,5 inch als in de nieuwe Q6 e-tron en A5. En net als bij die modellen, krijgt de voorste passagier optioneel nog een scherm van 10,9 inch, waarop je ook al rijdend naar video’s kan kijken dankzij de Active Privacy Mode-technologie van Audi. Al deze schermen kunnen nog worden bijgestaan door een nieuw head-up display waarvan de augmented reality-functie nog verder is doorgedreven.
Deze veralgemeende digitale weergave geniet van een mooie resolutie, snelle reactietijden en is erg gebruiksvriendelijk. We zijn blij met de kleine armsteun onder het centrale scherm en met de permanent aanwezige shortcuts van het infotainmentsysteem, ook wanneer je verbindt met Android Auto of Apple CarPlay, wat in beide gevallen ook draadloos kan. Zo kan je snel tussen de verschillende menu’s wisselen en moet je je ogen minder lang van de weg halen. De menu’s en submenu’s zijn bovendien logisch ingedeeld en gemakkelijk te begrijpen. Het digitale instrumentenpaneel kan dan weer vrij uitgebreid worden gepersonaliseerd.
Toch vinden we het jammer dat de airco enkel via het centrale scherm bediend kan worden, ook al zijn de integratie en het menu vrij goed opgebouwd. Tenslotte vragen we ons nog steeds af wat het nut is van het scherm voor de passagier, maar ook van de digitale zijspiegels, waarmee het nog steeds erg moeilijk is om afstanden correct in te schatten. Gelukkig zijn al deze extra digitale displays optioneel.
Genoeg ruimte op de juiste plekken
De Audi A6 Avant e-tron heeft een wielbasis van 2,95 m, waarmee de passagiers achterin gewoonweg perfect zitten! De hoofd- en beenruimte is genereus, zonder een te grote impact te hebben op het koffervolume. Dat laatste evolueert namelijk van 502 liter met 5 zitplaatsen, tot 1.422 liter met de achterbank neergeklapt. Een ruimte die nog wordt aangevuld door een frunk van 27 liter. Die is niet groot, maar biedt wel voldoende plek om je laadkabels in op te bergen.