De hybride modellen van Toyota gelden al jaren als hét voorbeeld van zuinige auto’s. En dat geldt des te meer voor de compacte Yaris. Dankzij een jarenlange ervaring, gestart met de eerste generatie Prius, stelt Toyota vandaag een hybride aandrijflijn van de vijfde generatie voor onder de motorkap van de Yaris. Deze aandrijving werd ontwikkeld om het model aantrekkelijker te maken, met betere prestaties en een dynamischere rijervaring. Maar weet deze Yaris 2024 met 130 pk nog steeds zo zuinig om te gaan met benzine? Dat hebben we voor jou getest.

Advertentie
Advertentie

Van 116 naar 130 pk

Naast het bestaande full-hybride systeem met een 1,5 liter-benzinemotor dat werd geïntroduceerd met de Yaris, biedt Toyota nu ook een nieuwe aandrijflijn van de vijfde generatie aan. Deze werkt nog steeds volgens hetzelfde principe van een “zelfladende” hybride die energie recupereert bij het remmen en vertragen. De Yaris blijft dus trouw aan Toyota’s fundamentele aanpak, waarbij een benzinemotor samenwerkt met een elektromotor. Dankzij een krachtigere elektromotor-generator en een nieuwe transmissie stijgt het vermogen nu wel van 116 naar 130 pk. De toename is bescheiden (12%), maar vooral het koppel kent een flinke sprong: van 141 naar 185 Nm, wat neerkomt op een stijging van 30%. Het resultaat is een vinnigere en alertere Yaris die bijvoorbeeld een halve seconde sneller van 0 naar 100 km/u accelereert: in 9,2 seconden. Natuurlijk blijven de prestaties ver verwijderd van de brutale GR Yaris, maar deze vermogensstijging zou wel eens kunnen leiden tot een hoger brandstofverbruik en meer CO₂-uitstoot.

Close-up van achterlichten en HEV-embleem van een moderne hybride auto.
Blauwe Toyota Yaris geparkeerd voor een modern gebouw, met twee vage voetgangers op de achtergrond.
Advertentie
Advertentie

Officieel zuinig

Tussen de Yaris hybride met 116 pk en deze nieuwste variant met 130 pk, stijgt het officiële verbruik van 3,8-4,0 l naar 4,2-4,3 l/100 km. De daaraan gekoppelde CO₂-uitstoot neemt toe van 87-91 gram naar 95-97 gram CO₂/km. Die stijging is merkbaar, maar de cijfers blijven toch bij de besten binnen het segment van de polyvalente stadswagens. De brandstoftank is met 36 liter vrij klein, maar dankzij de lage verbruikswaarden blijft een rijbereik van 857 km realistisch – een afstand waar menig elektrische auto alleen maar van kan dromen.

Indrukwekkend

Voor deze testweek reden we met een Toyota Yaris 130 pk Premiere Edition, gehomologeerd op een gemiddeld verbruik van 4,2 l/100 km, mede door zijn rijke uitrusting en 17-inch velgen. In deze vroege lenteperiode stond de wagen nog op winterbanden, wat het verbruik doorgaans nadelig beïnvloedt. Toch wist deze Toyota Yaris te imponeren door zijn verbruik goed onder controle te houden gedurende de hele week.

Blauwe Toyota Yaris op een landelijke weg, met dynamisch en modern achteraanzicht.

Verbruik blijft laag

Het hoogste verbruik werd genoteerd tijdens korte stadsritten bij lage temperaturen. Zelfs dan steeg het verbruik niet boven de 6,0 l/100 km – wat al bij al redelijk blijft gezien de omstandigheden. Tijdens langere stadsritten bij een temperatuur van ongeveer 10 graden kwam het gemiddelde uit op 4,8 l/100 km. Verschillende ritten buiten de stad lieten een verbruik zien dat zeer dicht in de buurt kwam van de officiële gemiddelde waarde: de boordcomputer gaf dan 4,3 l/100 km aan. Tijdens enkele kortere, gunstige trajecten dook het verbruik zelfs onder de grens van 4,0 l/100 km. Zelfs op de autosnelweg – waar de batterij minder efficiënt kan worden opgeladen door het gebrek aan vertragingen – bleef het gemiddelde verbruik bijzonder redelijk: 5,0 l/100 km.

Advertentie
Advertentie