We horen al een tijdje dat de prijzen van elektrische tweedehandswagens aan het kelderen zijn. Niet leuk voor wie nu met een zelf betaalde EV rijdt, maar wél interessant voor wie op zoek is naar koopjes op de tweedehandsmarkt…

Advertentie
Advertentie

Traxio, de federatie van de autosector, berekende dat er in 2024 727.650 tweedehandswagens geregistreerd werden in België; 100% elektrische wagens maakten hier 3,2% van uit. Dat is in absolute cijfers niet veel, maar het is wel een verdubbeling tegenover 2023. Elektrische leasewagens waarvan het contract is afgelopen, stromen momenteel de tweedehandsmarkt binnen. Het grote aanbod in combinatie met de beperkte vraag zorgen voor een ongeziene prijsdaling van deze modellen. Een interessant moment dus om een tweedehands EV aan te schaffen aan een voordelige prijs!

Wij gingen dit keer niet op zoek naar de goedkoopste of meest betaalbare modellen, maar wel naar de wagens die de meeste waarde voor je geld bieden. Wij doorzochten de verkoopadvertenties en kwamen met volgende suggesties!

1. Jaguar I-Pace

Wie vandaag een Jaguar wil kopen, zal bij de dealer een lege showroom aantreffen. Tot de komst van de eerste Jaguar in de stijl van de Type 00, worden er geen nieuwe Jags meer verkocht. Maar op de tweedehandsmarkt is de Jaguar I-Pace een absoluut koopje!

De I-Pace was in 2018 de eerste elektrische premium SUV en dat merk je onder meer aan zijn schitterende afwerking in het interieur. Hij heeft niet de efficiëntie van een moderne EV, waardoor zijn bereik snel onder de 400 km duikt. Snelladen is ook beperkt tot 100 kW. Dat samen maakt de I-Pace niet ideaal voor lange afstanden, maar als je hem plant te gebruiken op de binnenwegen, dan zal je niet teleurgesteld worden, want hij toont verrassend dynamische rijeigenschappen. Bovendien is de I-Pace ruimer dan je zou denken met een koffervolume van 505 liter.

En het beste moet nog komen: hij is volgens meerdere marktonderzoeken de EV die het snelste zijn waarde verliest, met een gemiddelde van meer dan 70% op 5 jaar tijd. Terwijl de laatste Jaguar I-Pace-modellen nieuw meer dan 90.000 euro kostten (met wat opties gemakkelijk meer dan 110.000 euro), kan je er nu eentje kopen voor minder dan 30.000 euro met zelfs minder dan 75.000 km! Exemplaren van minder dan 20.000 euro zijn geen uitzondering, al heb je dan wel te maken met de oudste modellen met meer dan 150.000 km.

Rode Jaguar I-Pace rijdt op kronkelige weg bij zonsondergang.
Advertentie
Advertentie

2. Audi e-tron

De Audi e-tron is een gelijkaardig verhaal als dat van de Jaguar I-Pace: de luxueuze SUV was het eerste batterijmodel van het merk in 2019, maar de Duitser focust eerder op comfort dan op rijplezier. Hij deelt zowat dezelfde goede en slechte eigenschappen van de Jaguar, al is zijn range nog kleiner, maar zijn laadvermogen bij snelladen wat hoger. Opvallend is dat hij zijn waarde een stuk beter weet te behouden dan de Jaguar. Daar zullen de vier ringen op zijn neus zeker iets mee te maken hebben. Hij scoort ook iets beter op praktisch vlak: zijn koffer kan een indrukwekkende 605 liter slikken.

Goed onderhouden modellen met minder dan 75.000 km zijn vlot te vinden vanaf 30.000 euro. Dat zijn dan meestal wel vroege “50 quattro” modellen met de kleinere batterij, al moet je niet veel opleggen voor een recenter 55-model met een grotere batterij.

Zwarte Audi e-tron Sportback geparkeerd tegen een minimalistisch natuurlandschap.

3. BMW iX

De BMW iX arriveerde nog later (2021) op het EV-feestje dan de eerste twee premium SUV’s in deze lijst, maar BMW had natuurlijk al eerder een elektrisch model met de i3. De aangeboden tweedehandswagens zijn dus allemaal jonge modellen, waardoor ze iets duurder uitvallen. Bovendien is het aanbod ook veel kleiner, maar daar is een goede reden voor: hij scoort bijzonder hoog in de tevredenheidscijfers van zijn gebruikers. Zijn waardeverlies is dan ook minder spectaculair dan zijn concurrenten. Je vindt de BMW iX in twee versies met een batterij met netto-capaciteit van 71 kWh en 105 kWh: behoorlijk groot en dus zijn de cijfers voor het bereik ook vandaag nog zeer acceptabel.

Toegegeven: zijn stijl is markant, zowel aan de binnen- als de buitenkant. Je moet er dus van houden. Maar zijn opvallende voorkomen accepteer je misschien gemakkelijker als je ziet dat je al een iX met de “kleine” batterij en slechts enkele tienduizenden kilometer op de teller kan vinden voor zo’n 50.000 euro! Dat is vaak bijna de helft van de nieuwprijs, voor een wagen van slechts een paar jaar oud…

Advertentie
Advertentie
BMW iX grijs rijdend in de stad voor een modern gebouw met groene bomen.

4. Porsche Taycan

Vergis je niet: de Taycan is een echte Porsche. Zelfs in zijn “brave” 4S variant met “ocharme” 530 pk is het een atleet op de weg, die qua weggedrag kan wedijveren met de 911. Bovendien is het een technisch geavanceerd model, want hij is gebouwd op een 800 V-architectuur. Dat betekent dat hij het snelst van alle wagens in deze lijst kan opladen (tot 270 kW), wat van pas zal komen als je weer eens een extra omweg hebt gemaakt, omdat hij zo fantastisch rijdt.

De prijs van deze instapversie van de Porsche Taycan begon bij 110.000 euro in 2020. Vandaag kan je er eentje op de kop tikken onder de 60.000 euro (ter vergelijking: dat is ook de basisprijs van een nieuwe VW ID.7). Voor dat geld vind je een exemplaar met minder dan 75.000 km op de teller. Wie slim is, zoekt naar een model met de Performance Battery optie. Die heeft een capaciteit van 93.4 kWh en dus ook een iets comfortabeler rijbereik.

Advertentie
Advertentie
Porsche Taycan rijdt in een stedelijke straat met moderne gebouwen op de achtergrond.

5. Tesla S/3/X/Y

We gaan er ons niet populair mee maken, maar objectief gezien kunnen we echt niet om de modellen van Tesla heen. Als we kijken naar de Model Y, dan zien we dat de Long Range en zelfs Performance versies met minder dan 75.000 km momenteel aangeboden worden voor prijzen rond de 35.000 euro. In het geval van de Performance is dat een halvering van de nieuwprijs. En dan is de Model Y nog de Tesla die het beste zijn waarde behoudt…

De kwaliteiten die deze wagens ooit tot de meest populaire EV’s ter wereld hebben gemaakt, zoals hun energie-efficiëntie, indrukwekkende prestaties en praktisch ruimteaanbod, zijn ze niet opeens kwijt. Rationeel gezien moeten we dus spreken van echte koopjes voor de prijzen waaraan ze nu op de markt gedumpt worden. Los van alle vragen en verwijten die je dreigt naar je kop te krijgen en het risico op vandalisme natuurlijk…

Vier Tesla auto's op een panoramische weg, model S, 3, X, Y.