Het is al vier jaar geleden dat de Skoda Enyaq voor het eerst op onze wegen verscheen, en in al die tijd was het het enige, volledig elektrische model van het Tsjechische merk - op de kleine Citigo e iV na, die al snel uit het gamma verdween. Maar voortaan zal de grote Enyaq de spotlights moeten delen met een nieuwe, kleine broer met grote ambities: de Elroq. Deze nieuwe elektrische SUV is korter dan de Enyaq, maar wordt op hetzelfde MEB-platform van de Volkswagen-groep gebouwd om zijn binnenruimte te maximaliseren. En met zijn kleinere batterij is hij ook vrij betaalbaar voor een elektrische gezinswagen: 33.900 euro. De grotere batterijoptie levert de Elroq dan weer een autonomie op van maximaal 580 km.
Design Škoda Elroq
Modern Solid
De nieuwe Skoda Elroq onderscheidt zich duidelijk van zijn grote broer door een nieuwe designtaal van Skoda aan te nemen, met de naam ‘Modern Solid’. Van achteren gezien valt dit niet zo op en is de gelijkenis met de Enyaq nog steeds duidelijk aanwezig, zeker wanneer je naar de achterlichten kijkt, die in beide gevallen vrij sober zijn ontworpen. Maar aan de neus zijn de verschillen veel duidelijker. Daar zie je wat Skoda het ‘Tech-Deck Face’ noemt, een glanzend zwart paneel op de plaats van de grille, waar de meeste sensoren zoals de voorste radar en camera in zitten verstopt.
De nieuwe LED-koplampen met chromen inzetstukken zijn verticaal ingedeeld en lijken op vier ogen. De slanke bovenste segmenten van de koplampen doen dienst als dagrijverlichting, standlichten en knipperlichten, terwijl de onderste, grotere modules dienst doen als dim- en grootlicht. Nog een nieuwigheid die stilaan in het Skoda-gamma verschijnt: het ronde logo wordt vervangen door een voluit geschreven merknaam. Op de Elroq is dit te zien op het stuur en, voor de eerste keer, op de motorkap. Over het algemeen is het design van deze compacte SUV bedoeld om de stroomlijn te optimaliseren, met als resultaat een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26.
Klein broertje
Met zijn lengte van 4,48 m komt de Skoda Elroq in de buurt van het formaat van de Karoq, die als zijn equivalent met verbrandingsmotor wordt beschouwd. De naam Elroq komt is dan ook een samenvoegsel van ‘ELectriq kaROQ’. Maar in het elektrische gamma van Skoda is het vooral een ingekorte versie van de Enyaq. Hoewel die laatste 16 cm langer is dan de Elroq, is dat verschil volledig ter hoogte van de overhang achteraan te vinden. De wielbasis van 2,76 m is namelijk identiek, wat de Elroq quasi evenveel zitruimte oplevert achteraan als zijn grote broer.
Koffer Skoda Elroq
Het logische gevolg van een kortere kont, is dat de Elroq minder bagage kan meenemen dan de Enyaq. Toch blijft de kofferruimte best groot, met een volume van 470 liter, waarmee hij aan de top van de compacte klasse staat. Met de achterzetels neergeklapt kan het volume nog worden uitgebreid tot een eveneens royale 1.580 liter.
Beleving Škoda Elroq
Het interieur van de Elroq legt de nadruk op hernieuwbare en duurzame materialen, zonder te beknibbelen op de afwerkingskwaliteit. Het ontwerp is vrij minimalistisch, met een volledig horizontaal gelijnd dashboard. De ruimte achter het stuur wordt ingenomen door maar een heel klein schermpje, dat de meest essentiële rij-informatie weergeeft, maar dat voor ons iets groter had mogen zijn. Het bestuurdersdisplay wordt optioneel wel bijgestaan door een head-up display met geoptimaliseerde graphics. Dat virtuele scherm maakt zelfs gebruik van augmented reality om op dynamische wijze informatie in het gezichtsveld van de bestuurder te projecteren. Denk daarbij aan bewegende pijlen voor de navigatie of een markering op de plaats van je bestemming.
Handige snelkoppelingen
Maar het is natuurlijk het centrale aanraakscherm dat met alle aandacht gaat lopen, dankzij zijn grote doorsnede van 13 inch. Hij is voorzien van de nieuwe gebruikersinterface, die debuteerde in de huidige Enyaq en in de nieuwe generaties van de Superb en de Kodiaq, met een duidelijker en ergonomischer ontwerp dan de vorige generatie van het systeem. De bestuurder kan tot vijf snelkoppelingen programmeren om snel bij de vaakst gebruikte functies te komen - bijvoorbeeld om direct de meest storende rijhulpmiddelen uit te schakelen. Er zijn nog enkele fysieke knoppen aanwezig onder het scherm, maar je zult tijdens het rijden nog steeds de minder praktische aanraakbediening moeten gebruiken om de klimaatcontrole in te stellen.
Simply Clever
Achteraan, zoals de wielbasis al deed vermoeden, is er inderdaad veel zit- en knieruimte, zoals traditioneel bij Skoda. De middelste passagier moet echter geen mirakels verwachten, want daar is het - zoals wel vaker - iets krapper zitten. De Tsjechische constructeur breekt verder niet met zijn gewoontes en biedt tal van Simply Clever-snufjes aan. Natuurlijk zit er een paraplu in de deur en een ijskrabber in de laadklep, maar je krijgt ook een opbergnet onder de hoedenplank om de laadkabels in op te bergen, of nog een verwijderbare opbergbox (of vuilbak) voor de passagiers achteraan.