Nicolas Joannes

9 DEC 2024

Skoda Elroq: eerste van de klas

De nieuwe Elroq is de nieuwste telg in de elektrische familie van Skoda. En hoewel hij kleiner is dan de Enyaq, zou deze compacte SUV zijn grote broer wel eens kunnen overschaduwen…

{"fr":"SUV électrique moderne roulant sur une route entourée de montagnes.","nl":"Moderne elektrische SUV rijdt op een weg omgeven door bergen."}
{"fr":"SUV Skoda Enyaq roulant sur une route sinueuse, paysage forestier en arrière-plan.","nl":"Skoda Enyaq SUV rijdt op kronkelige weg, bosrijk landschap op de achtergrond."}

"De nieuwe Skoda Elroq combineert stijl, binnenruimte, moderniteit, autonomie en uitrusting voor een scherpe prijs, zelfs met zijn grootste batterij."

Het is al vier jaar geleden dat de Skoda Enyaq voor het eerst op onze wegen verscheen, en in al die tijd was het het enige, volledig elektrische model van het Tsjechische merk - op de kleine Citigo e iV na, die al snel uit het gamma verdween. Maar voortaan zal de grote Enyaq de spotlights moeten delen met een nieuwe, kleine broer met grote ambities: de Elroq. Deze nieuwe elektrische SUV is korter dan de Enyaq, maar wordt op hetzelfde MEB-platform van de Volkswagen-groep gebouwd om zijn binnenruimte te maximaliseren. En met zijn kleinere batterij is hij ook vrij betaalbaar voor een elektrische gezinswagen: 33.900 euro. De grotere batterijoptie levert de Elroq dan weer een autonomie op van maximaal 580 km.

Advertentie
Advertentie

Design

Modern Solid

De nieuwe Skoda Elroq onderscheidt zich duidelijk van zijn grote broer door een nieuwe designtaal van Skoda aan te nemen, met de naam ‘Modern Solid’. Van achteren gezien valt dit niet zo op en is de gelijkenis met de Enyaq nog steeds duidelijk aanwezig, zeker wanneer je naar de achterlichten kijkt, die in beide gevallen vrij sober zijn ontworpen. Maar aan de neus zijn de verschillen veel duidelijker. Daar zie je wat Skoda het ‘Tech-Deck Face’ noemt, een glanzend zwart paneel op de plaats van de grille, waar de meeste sensoren zoals de voorste radar en camera in zitten verstopt.

De nieuwe LED-koplampen met chromen inzetstukken zijn verticaal ingedeeld en lijken op vier ogen. De slanke bovenste segmenten van de koplampen doen dienst als dagrijverlichting, standlichten en knipperlichten, terwijl de onderste, grotere modules dienst doen als dim- en grootlicht. Nog een nieuwigheid die stilaan in het Skoda-gamma verschijnt: het ronde logo wordt vervangen door een voluit geschreven merknaam. Op de Elroq is dit te zien op het stuur en, voor de eerste keer, op de motorkap. Over het algemeen is het design van deze compacte SUV bedoeld om de stroomlijn te optimaliseren, met als resultaat een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,26.

Klein broertje

Met zijn lengte van 4,48 m komt de Skoda Elroq in de buurt van het formaat van de Karoq, die als zijn equivalent met verbrandingsmotor wordt beschouwd. De naam Elroq komt is dan ook een samenvoegsel van ‘ELectriq kaROQ’. Maar in het elektrische gamma van Skoda is het vooral een ingekorte versie van de Enyaq. Hoewel die laatste 16 cm langer is dan de Elroq, is dat verschil volledig ter hoogte van de overhang achteraan te vinden. De wielbasis van 2,76 m is namelijk identiek, wat de Elroq quasi evenveel zitruimte oplevert achteraan als zijn grote broer.

Koffer Skoda Elroq

Het logische gevolg van een kortere kont, is dat de Elroq minder bagage kan meenemen dan de Enyaq. Toch blijft de kofferruimte best groot, met een volume van 470 liter, waarmee hij aan de top van de compacte klasse staat. Met de achterzetels neergeklapt kan het volume nog worden uitgebreid tot een eveneens royale 1.580 liter.

 

Beleving

Het interieur van de Elroq legt de nadruk op hernieuwbare en duurzame materialen, zonder te beknibbelen op de afwerkingskwaliteit. Het ontwerp is vrij minimalistisch, met een volledig horizontaal gelijnd dashboard. De ruimte achter het stuur wordt ingenomen door maar een heel klein schermpje, dat de meest essentiële rij-informatie weergeeft, maar dat voor ons iets groter had mogen zijn. Het bestuurdersdisplay wordt optioneel wel bijgestaan door een head-up display met geoptimaliseerde graphics. Dat virtuele scherm maakt zelfs gebruik van augmented reality om op dynamische wijze informatie in het gezichtsveld van de bestuurder te projecteren. Denk daarbij aan bewegende pijlen voor de navigatie of een markering op de plaats van je bestemming.

Handige snelkoppelingen

Maar het is natuurlijk het centrale aanraakscherm dat met alle aandacht gaat lopen, dankzij zijn grote doorsnede van 13 inch. Hij is voorzien van de nieuwe gebruikersinterface, die debuteerde in de huidige Enyaq en in de nieuwe generaties van de Superb en de Kodiaq, met een duidelijker en ergonomischer ontwerp dan de vorige generatie van het systeem. De bestuurder kan tot vijf snelkoppelingen programmeren om snel bij de vaakst gebruikte functies te komen - bijvoorbeeld om direct de meest storende rijhulpmiddelen uit te schakelen. Er zijn nog enkele fysieke knoppen aanwezig onder het scherm, maar je zult tijdens het rijden nog steeds de minder praktische aanraakbediening moeten gebruiken om de klimaatcontrole in te stellen.

Simply Clever

Achteraan, zoals de wielbasis al deed vermoeden, is er inderdaad veel zit- en knieruimte, zoals traditioneel bij Skoda. De middelste passagier moet echter geen mirakels verwachten, want daar is het - zoals wel vaker - iets krapper zitten. De Tsjechische constructeur breekt verder niet met zijn gewoontes en biedt tal van Simply Clever-snufjes aan. Natuurlijk zit er een paraplu in de deur en een ijskrabber in de laadklep, maar je krijgt ook een opbergnet onder de hoedenplank om de laadkabels in op te bergen, of nog een verwijderbare opbergbox (of vuilbak) voor de passagiers achteraan.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

De Skoda Elroq is gebaseerd op het modulaire platform voor elektrische modellen (MEB) van de Volkswagen-groep, met dus ook batterijen en motorisaties die al in andere modellen van de verschillende merken van de groep te vinden zijn. Het batterijontwerp van de Elroq, inclusief zijn vloeistofkoeling en -verwarming, is identiek aan dat van de Enyaq, met een modulair ontwerp om verschillende capaciteiten aan te kunnen bieden.

Autonomie Skoda Elroq: van 375 tot 580 km

De Skoda Elroq wordt gelanceerd met twee vermogens- en batterijniveaus, maar het gamma wordt al snel uitgebreid. Zoals zijn naam (bijna) aangeeft, rekent de basisversie Elroq 50 op een batterij met een nettocapaciteit van 52 kWh, gekoppeld aan een motor van 170 pk. Met deze batterij haalt de compacte SUV een autonomie van 375 km volgens de WLTP-cyclus. Lijkt dat je toch iets te weinig voor een auto bedoeld als belangrijkste vervoersmiddel voor gezinnen, dan komt Skoda je binnenkort tegemoet met de Elroq 60. Deze nieuwe versie heeft een nettocapaciteit van 59 kWh, waarmee hij de psychologische grens van 400 km autonomie doorbreekt. Maar waar de Skoda Elroq echt het verschil maakt met heel wat modellen in zijn segment, is de mogelijkheid om een veel groter batterijpakket te monteren om zo zelfs klanten met de grootste laadstress gerust te stellen. De Elroq 85 (en de 85x, met vierwielaandrijving en 299 pk) beschikt over een batterij met een nettocapaciteit van 77 kWh, goed voor een actieradius van 581 km volgens de WLTP-cyclus.

Cocon

Tijdens deze eerste test konden we de Elroq 85 proberen, met een enkele elektromotor van 286 pk en 545 Nm koppel op de achteras. Ondanks zijn leeggewicht van 2,1 ton zijn de prestaties zeer goed, met een sprint van 0-100 km/u die maar 6,6 seconden in beslag neemt, en natuurlijk een zeer snelle gasrespons dankzij het onmiddellijk beschikbare koppel. Ons testmodel was een Sportline, een versie die zich verder onderscheidt met een sportophanging en progressieve besturing, naast de gebruikelijke zwarte accenten. Op een goed wegdek gedroeg de elektrische SUV zich vooral efficiënt en stabiel. De vooras zou iets preciezer mogen zijn, maar gezien zijn familiale insteek, zet de Elroq vooral in op comfort. Wat hij trouwens zeer goed doet, met een geslaagde filtering van de imperfecties van het asfalt. Ook de zeer goede geluidsisolatie konden we waarderen, waarmee je echt wordt afgesloten van de buitenwereld.

Een kort ritje met de basisversie Elroq 50, uitgerust met een enkele elektromotor van 170 pk, toonde aan dat ook deze vrij koppelrijke krachtbron (310 Nm) zal volstaan voor de meeste gebruikers. De aanstaande Elroq 60 krijgt trouwens een motor van 204 pk, met een identiek koppel van 310 Nm. Wat het verbruik betreft: onze testritten met beide versies (50 en 85) eindigden met exact hetzelfde gemiddelde: 19 kWh/100 km. Onze eerste test met een gecamoufleerde Elroq, in bijzonder gunstige omstandigheden (begeleid rijden op de vlakke wegen van Nederland) eindigde overigens met een gemiddelde van slechts 13,7 kWh/100 km.

Klaar om te reizen

Wanneer het tijd is om de batterijen op te laden, kan de Skoda Elroq rekenen op een laadsnelheid die bovenaan het gemiddelde van zijn segment ligt. Met een piekvermogen van 175 kW duurt het 28 minuten om de grote batterij van 10 tot 80% bij te laden. Daarmee recupereer je al een goede actieradius tijdens lange ritten. De kleinere batterijen laden iets minder snel op, maar dankzij hun kleinere capaciteit, duurt het ook iets minder lang: de laadtijd van 10 tot 80% duurt 25 minuten voor de kleinste batterij (tot 145 kW) en 24 minuten voor de middelste optie (tot 165 kW). Aan een gewone laadpaal op wisselstroom is er geen verschil tussen de drie versies: ze halen allemaal een maximum van 11 kW (driefasig).

 

Prijs

Prijs Skoda Elroq 2024

Naast zijn talrijke kwaliteiten kan de Skoda Elroq ook bogen op prijzen die vrij concurrentieel zijn voor het segment van de compacte elektrische SUV’s. De basisprijs bedraagt 33.990 euro voor de Elroq 50 met de kleinste batterij en een WLTP-actieradius van 375 km. Ondanks deze scherpe prijs is de standaarduitrusting erg compleet: digitaal instrumentenpaneel van 5 inch, centraal aanraakscherm van 13 inch met Android Auto/Apple CarPlay, verwarmde voorzetels, parkeersensoren voor- en achteraan, achteruitrijcamera, cruise control en zelfs sleutelvrij starten.

Het tweede uitrustingsniveau Family geeft je nog wat extra uitrusting, zoals sleutelvrij instappen, adaptive cruise control en een rijstrookassistent met Traffic Jam Assist. Het derde niveau Corporate is beschikbaar vanaf 40.690 euro en biedt daarbovenop extra zij-airbags achteraan, een centrale airbag vooraan en matrixverlichting. In alle gevallen moet je echter nog de optielijst aanspreken om te kunnen genieten van een warmtepomp (1.175 euro).

Volgens de schattingen van Skoda zal de Elroq 50 slechts een fractie van de verkopen vertegenwoordigen, terwijl de 60 en 85 elk bijna de helft van de verkopen voor hun rekening zouden nemen. Om van de 50 naar de 85 te upgraden, moet je rekenen op een meerprijs van ongeveer 7.700 euro om te kunnen genieten van de actieradius van 580 km. Daarmee is deze versie nog steeds aantrekkelijk geprijsd ten opzichte van de concurrentie, met een vanafprijs van iets meer dan 41.000 euro voor het basisniveau van de Elroq 85.

De Skoda Elroq is daarmee ook een stuk betaalbaarder dan de Enyaq, die tegenwoordig enkel nog maar wordt aangeboden met de grootste batterij (85) voor een vanafprijs van 53.240 euro. Met een zeer vergelijkbare actieradius, prestaties en zelfs een gelijkaardige binnenruimte, zou het prijsverschil van meer dan 10.000 euro ten opzichte van zijn kleine broertje de Enyaq behoorlijk pijn kunnen doen…

Verdict

De nieuwe Skoda Elroq heeft veel te bieden voor zijn prijs. Hij is knap getekend, ruim, modern, met een goede autonomie en een complete uitrusting, zelfs als aantrekkelijke basisversie. En ook als je kiest voor de grootste batterij, blijven de prijzen scherp voor het segment. Maar enkel zijn kleinste batterij zit in dezelfde prijsklasse als zijn equivalent met verbrandingsmotor, de Karoq. Binnen het Skoda-gamma is het vooral de Enyaq die de meeste concurrentie zal ondervinden van deze nieuwkomer, met enkel zijn grotere koffer om mee terug te slaan. Het nieuwe elektrische offensief van Skoda, met deze Elroq als openingssalvo, ziet er dus veelbelovend uit. Nu is het uitkijken naar de kleine SUV Epiq, die in 2025 wordt gelanceerd.

Advertentie
Advertentie