Naast zijn nostalgische elektrische offensief, met onder andere de lancering van de R5 E-Tech en R4 E-Tech, zet Renault ook in op een nieuwe reeks hybride SUV's. In die categorie zit de Symbioz, een nieuw model dat als de spirituele erfgenaam van de Scenic wordt beschouwd, sinds die laatste exclusief elektrisch is geworden. Dit zijn de vijf eigenschappen die we het meest waarderen in dit model.
1. Zijn efficiënte hybride aandrijving
Hoewel de Symbioz geen volledig elektrische aandrijving heeft, biedt hij toch een doeltreffende mate van elektrificatie. Bij zijn introductie kan je hem enkel krijgen met de E-Tech full hybrid-aandrijflijn van 145 pk, die we al kennen van de Clio, Captur en Arkana. Dit hybride systeem combineert een 1,6 liter atmosferische benzinemotor met twee elektromotoren via een originele versnellingsbak zonder koppeling. Daarbij beschikt hij over een royale batterijcapaciteit voor een klassieke hybride (1,2 kWh). In de praktijk resulteert dit in een zeer laag reëel verbruik, terwijl er regelmatig puur elektrisch gereden kan worden. Toegegeven, dit systeem houdt niet van agressief rijden en geeft de voorkeur aan een rustige rijstijl. Maar het biedt wel een uiterst relaxte rijervaring.


2. Zijn verschuifbare achterbank
Met een lengte van 4,41 m bevindt de Symbioz zich binnen de SUV-familie van Renault tussen de Captur (4,24 m) en de Austral (4,51 m). Dit biedt al een goed compromis tussen een compact formaat en voldoende binnenruimte. Maar hij heeft nog een troef: een verschuifbare achterbank. Hoewel deze slechts in één stuk verschuift, kan hij toch 16 cm naar voren of naar achteren bewegen. Hierdoor kan het bagagevolume eenvoudig worden aangepast van 492 tot 624 liter, zonder zijn vijf zitplaatsen op te offeren.
Daarnaast kan de achterbank in twee delen worden neergeklapt (1/3-2/3), zodat lange objecten van maximaal 1,68 m vervoerd kunnen worden met nog vier zitplaatsen in gebruik.


3. Zijn uitgebreide en gebruiksvriendelijke infotainmentsysteem
Net als andere recente Renault-modellen beschikt de Symbioz over het OpenR-link-multimediasysteem met geïntegreerde Google-diensten. Het systeem omvat twee schermen van elk ongeveer 10 inch. De centrale touchscreen, in portretformaat, meet 10,4 inch, terwijl het digitale dashboard, horizontaal geplaatst voor de bestuurder, 10,3 inch groot is. Een systeem dat ons al meermaals heeft overtuigd in gebruik. Het digitale dashboard kan bijvoorbeeld de navigatiekaart weergeven, zodat de bestuurder zijn route kan volgen terwijl de passagier de centrale tablet bedient.
Met zijn geïntegreerde Google-functies biedt het systeem Google Maps, Google Assistant (om bepaalde voertuigfuncties met je stem te bedienen) en de mogelijkheid om apps zoals Waze of Amazon Music te downloaden via de Google Play Store. Kortom, een zeer compleet systeem voor dit segment, dat bovendien ergonomisch en intuïtief is, wat niet altijd vanzelfsprekend is bij de concurrentie…



4. Zijn verzorgde uitrusting
De Symbioz profiteert van Renaults algemene streven naar een hoger kwaliteitsniveau de laatste jaren. Dit blijkt niet alleen uit zijn charismatische exterieurdesign, maar ook uit zijn moderne uitrusting. Naast de vele rijhulpsystemen (tot 29 systemen in totaal) verdient het grote panoramische zonnedak, de zogenaamde “Solarbay”, een speciale vermelding. Dit dak kan segmentgewijs verduisterd worden dankzij elektrochromatische kristallen. Met één druk op de knop kan het glas ondoorzichtig worden gemaakt. Elegant en praktisch, met vier instellingen: volledig ondoorzichtig, volledig transparant, ondoorzichtig vooraan en transparant achteraan of net omgekeerd. Ideaal om ruzies tussen passagiers te vermijden. Bovendien kan dit systeem ook met spraakbediening worden bediend.


5. Zijn aantrekkelijke prijsstelling
Tot slot goed nieuws voor gezinnen: de Symbioz is scherp geprijsd. Zijn catalogusprijs begint onder de 30.000 euro. Voor een hybride SUV van 145 pk in dit segment is dat bijzonder interessant. Vooral gezien de uitgebreide standaarduitrusting, zelfs al vanaf de Evolution-versie (29.950 euro). Bovendien introduceert Renault in de loop van 2025 nog betaalbaardere mild-hybride motoren om de instapprijs van deze gezins-SUV verder te verlagen.
