3 maanden geleden liet Jean-Philippe Imparato - Alfa Romeo’s voormalige CEO en nu hoofd van Stellantis Europa - de wereld weten dat er een deur openstond voor een benzineversie van de nieuwe Alfa Romeo Giulia. Die deur wordt nu verder opengetrapt door Chris Feuell, het hoofd van Alfa Romeo Noord-Amerika. Hij laat weten dat het merk volop de ommezwaai aan het maken is van een ‘BEV-only’ strategie naar een ‘multi-energy’ aanpak.
Amerikaanse markt dwingt tot koerswijziging
Het is geen verrassing dat die mededeling juist nu vanuit Amerika te horen is. De verkoopcijfers dalen daar al 4 jaar op rij en met maar liefst 19% in 2024. Naar de oorzaak is het niet ver zoeken. Het modelaanbod is klein met de Junior, de Tonale, de Stelvio en de Giulia. De twee laatste zijn bovendien modellen met een zekere leeftijd en zijn dringend aan vernieuwing toe. Die nieuwe modellen komen er nu dus niet enkel met een puur elektrische aandrijving zoals eerder voorzien, maar ook in de vorm van benzine- en plug-in hybride varianten.
De Amerikaanse dealers halen alvast opgelucht adem, want sinds de herverkiezing van Trump zou het een hele uitdaging zijn om als merkdealer de komende jaren te overleven met een aanbod van uitsluitend elektrische voertuigen. De vraag is welke gevolgen deze beslissing heeft voor onze Europese markt. Aangezien de deur in het verleden al voorzichtig op een kier stond om de Giulia en Stelvio van een verbrandingsmotor te voorzien als de markt daarom zou vragen, durven we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat deze modellen ook op benzine en als plug-in hybride bij de Europese dealers zullen verschijnen.
STLA platform voor verschillende aandrijflijnen
Technisch is Stellantis er in elk geval klaar voor. We weten al dat de nieuwe Giulia en Stelvio zullen gebouwd worden op het STLA Large platform. Dit platform is specifiek ontwikkeld om verschillende soorten aandrijvingen toe te laten. Het wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld de Dodge Charger als “Daytona”-variant (met batterij en elektromotor) en “SIXPACK”-variant (zescilinder-in-lijn benzinemotor).
Of de lancering van de nieuwe modellen hierdoor vertraging oploopt, is niet meteen duidelijk. De volgende generatie Giulia komt naar verwachting in 2026 op de markt, de Stelvio SUV zou in de tweede helft van 2025 al zijn debuut moeten maken.
Wie is de volgende?
Alfa Romeo sluit zich met dit nieuws aan bij een lange lijst van constructeurs die hun ambitieuze elektrische plannen moeten herzien. Volvo, General Motors, Ford, Mercedes-Benz en Smart - om er maar enkele op te noemen - gingen hen al voor. Het toont aan dat de traditionele merken moeite blijven hebben om overtuigende elektrische modellen te lanceren tegen een concurrentiële prijs. Langs de andere kant groeit de vraag vanuit de markt minder snel dan verwacht. We hebben dus een donkerbruin vermoeden dat Alfa Romeo niet de laatste automaker zal zijn die deze boodschap moet verkondigen.