Een bekende Britse autojournalist zei ooit: "Pas wanneer je een Alfa Romeo koopt, mag je jezelf een échte autoliefhebber noemen." Hoewel dat misschien wat overdreven is, moeten we toegeven dat de Italiaanse autobouwer met zijn indrukwekkende reeks modellen heel wat harten heeft veroverd. Elk model had iets bijzonders, iets dat het uniek maakte.

Vanaf de jaren '70 werd de kwaliteit van de auto's misschien wat wisselvalliger, maar Alfa Romeo wist altijd een bepaalde charme te behouden: een ziel die deze wagens voor velen onweerstaanbaar maakt.

Dit zijn vijf modellen die (verrassend genoeg) nog niet ten prooi gevallen zijn aan de waanzin van exploderende prijzen. Nu zijn ze nog betaalbaar, maar wellicht niet voor lang meer. Grijp je kans en voeg ze toe aan je collectie voor het te laat is!

 

Advertentie
Advertentie

1. Alfa Romeo GTV en Spider (type 916)

De strakke, onweerstaanbare lijnen doen je al snel vergeten dat deze modellen op een Fiat-onderstel gebouwd werden en dus… voorwielaandrijving hebben. Deze generatie biedt dan ook niet hetzelfde speelse evenwicht als de eerdere GTV's met achterwielaandrijving, maar dat maken ze goed met tal van andere troeven. Denk aan een verfijnd interieur, hoogwaardig leder en vooral ook een reeks betoverende motoren. Van de 1.8 Twin Spark viercilinder tot de fantastische 3,2-liter V6 Busso: er is voor elk wat wils.

Onze favoriet? De coupé, omwille van de 4 zitplaatsen en de grotere koetswerkstijfheid, in combinatie met de 2.0 Twin Spark, die zorgt voor een goede balans. Afhankelijk van de staat en motorisatie kan je er één vinden tussen de 7.000 en 17.000 euro. Een koopje, gezien het design en de prestaties van deze auto's!

Advertentie
Advertentie

2. Alfa Romeo 156 2.5 V6

De Alfa Romeo 156 is één van de laatste modellen van het merk die werd uitgerust met de legendarische V6 ‘Busso’. De GTA-versie, met zijn gepeperde 3,2-liter motor en 250 pk, is tegenwoordig misschien onbetaalbaar, maar de 2.5 liter grote variant is een uitstekende keuze. Deze uitvoering is minder bekend en een stuk discreter, en het blok biedt uiteraard niet dezelfde agressiviteit, maar je wordt wel getrakteerd op dezelfde onvergetelijke melodie. Bovendien wordt de vooras minder zwaar belast.

Het beste nieuws? Deze versie is veel betaalbaarder en te vinden voor prijzen tussen de 4.000 en 8.000 euro. Een buitenkans voor wie een stukje Alfa-geschiedenis wil bezitten!

3. Alfa Romeo Alfasud Sprint

Als er één auto berucht is omwille van zijn roestgevoeligheid, dan is het wel de Alfasud! De ‘roestduivel’ heeft het grootste deel van de productie verwoest, waardoor overgebleven exemplaren bijzonder zeldzaam geworden zijn. Zeldzaam wel, duur niet: zelfs de meest begeerlijke versie, de Sprint coupé, is nog steeds te vinden voor prijzen onder de 15.000 euro!

De roestproblemen zijn tegenwoordig minder relevant, aangezien deze modellen vooral als verzamelobject gebruikt worden. Dat geeft je de kans om te genieten van de fenomenale rijprestaties van dit model. En dan is er nog de viercilinder boxermotor. Ongeacht de cilinderinhoud is die altijd levendig en melodieus. Een unieke ervaring voor een verrassend betaalbare prijs!

Advertentie
Advertentie

4. Alfa Romeo 33 1.7 QV

Bij zijn introductie wist de Alfa Romeo 33 QV de pers niet te overtuigen: een chassis dat het vermogen niet goed aankon, remmen die te wensen overlieten en een twijfelachtige bouwkwaliteit. Objectief gezien was de auto zeker geen meesterwerk, vooral niet qua rijgedrag. Maar wie maalt daar 30 jaar later nog om? Wat wel telt, dat zijn de sensaties. En daar blinkt de 33 in uit, vooral dankzij zijn 1.7-liter boxermotor met vier cilinders en 16 kleppen, goed voor 133 pk. De klank is fenomenaal en de gretigheid bij hoge toerentallen ongeëvenaard!

Voor wie wat meer grip zoekt, was er ook een Q4-versie met vierwielaandrijving. Die is uiterst zeldzaam, maar niet veel duurder. Reken op 10.000 tot 12.000 euro voor een prachtig exemplaar. Een prijs die meer dan gerechtvaardigd is voor het rijplezier en het unieke karakter van deze Alfa!

Advertentie
Advertentie

5. Alfa Romeo 1750 en 2000

De prijzen van de Bertone-coupés zijn de laatste jaren explosief gestegen: onder de 30.000 euro is er nog maar weinig te vinden! Voor de uiterst gewilde 1750-versie moet je tegenwoordig zelfs bijna het dubbele neertellen. Deze waardestijging heeft ook de prijzen van de Giulia berline mee omhooggetrokken… maar nog niet die van de 1750- en 2000-berlines, die gebouwd werden tussen 1968 en 1977.

Deze berlines, voorzien van de beste motoren uit de reeks, combineren een bescheiden uitstraling met indrukwekkende prestaties. Voor een prachtig exemplaar betaal je maximaal 18.000 euro. Dat is minder dan voor een Giulia berline, ondanks dat deze modellen vaak betere prestaties leveren. Een verborgen parel voor liefhebbers van klassieke Alfa’s!