Auto’s worden tegenwoordig al maar duurder, en dat geldt zeker voor gezinswagens die voldoende plaats bieden voor volwassenen, kinderen en hun bagage. Toch kan je nog modellen vinden aan meer redelijke prijzen, die toch geschikt zijn voor dat soort gebruik. Dat is onder andere het geval bij de nieuwe bestelbreak van Ford, de Tourneo Courier, die het moet opnemen tegen de absolute kampioen van de prijs/binnenruimte-verhouding, de Dacia Jogger.

Advertentie
Advertentie

5 of 7 plaatsen

Als vervanger van zowel de Logan break als de Dokker en de Lodgy, meet de in 2022 gelanceerde Dacia Jogger zich een crossover-look aan, met een koetswerk dat het midden houdt tussen een break en een monovolume. Met zijn lengte van 4,55 meter en een wielbasis van 2,90 meter biedt hij veel binnenruimte en plaats voor 5 of 7 inzittenden. De Ford Tourneo Courier is dan weer een compacte bestelbreak of ‘ludospace’ die in de Ford-catalogus een plekje krijgt net onder de Tourneo Connect. De Courier is met zijn lengte van 4,34 meter een twintigtal centimeter korter dan de Jogger en biedt plaats aan maximaal 5 inzittenden. Bovendien zal de middelste passagier op de achterbank zich meer op zijn gemak voelen in de Dacia dan in de Ford. De Tourneo Courier biedt daarentegen wel twee zijdelingse schuifdeuren, waardoor je makkelijk jonge kinderen vastgespt in hun kinderzitje en groteren makkelijk kunnen uitstappen, zelfs op smalle parkeerplekken.

Advertentie
Advertentie

Verhuiswagens

Wat het koffervolume betreft, profiteert de Dacia Jogger van zijn langere koetswerk om een uitstekend volume van 774 liter te bieden in vijfzits-configuratie, terwijl de Ford 570 liter kan vervoeren onder de hoedenplank. Anderzijds kan de Courier dankzij zijn bedrijfsvoertuig-DNA wel tot 1.188 liter vervoeren wanneer je de lading tot tegen het dak stapelt. Perfect om alle bagage en uitrusting voor het hele gezin mee te zeulen! In beide gevallen laat de rugleuning van de achterbank zich neerklappen, waarbij het laadvolume in de Dacia oploopt tot 1.800 liter en een laadlengte tot 2 meter. Hoewel de Courier niet weet te scoren met zijn laadlengte (1,43 meter), haalt hij de schade wel in met zijn hogere laadvolume: 2.162 liter. Indrukwekkend voor een model met zo’n compacte afmetingen!

Basic binnenin

Bij beide modellen bieden binnenin het hoogstnoodzakelijke, zonder tierlantijntjes die de prijs zou kunnen doen oplopen. Zowel bij Ford als bij Dacia is de afwerking basic, maar wel goed genoeg. In het ‘Essential’ basisuitrustingsniveau van de Jogger kan je je smartphone gebruiken in een houder op het dashboard. Vanaf het tweede uitrustingsniveau krijg je een 8 duim groot centraal scherm, exact even groot als het scherm dat in de Tourneo Courier standaard is. In beide gevallen is Apple CarPlay en Android zonder kabel voorzien, en een functionaliteit die volstaat voor de belangrijkste noden.

Advertentie
Advertentie

Één of drie motoren

Behalve dan een 100% elektrische uitvoering is de Ford Tourneo Courier verkrijgbaar in slechts één motorvariant: de 1.0 liter EcoBoost driecilinder met 125 pk en zonder hybridekuur, terwijl Dacia meer keuze biedt. Zo is de Jogger verkrijgbaar met de 100 pk sterke instapmotor op LPG, een 110 pk sterke TCe benzine of een 140 pk sterke hybride. Alleen die laatste krijgt een automatische versnellingsbak. De Tourneo Courier biedt een opmerkelijk rijplezier dankzij over het algemeen goed afgestelde bedieningselementen, een precieze voortrein en een koetswerk dat goed onder controle gehouden wordt. Ook de Jogger stelt niet teleur, met een rijgedrag dat perfect afgestemd is op zijn roeping als gezinswagen.

Advertentie
Advertentie

Dacia als prijsbreker

Nu de Fiesta en de Focus verdwenen zijn uit de Ford-catalogus, is de nieuwe Tourneo Courier het meest betaalbare model in het gamma van de autobouwer met het blauwe ovaal. De kleine bestelbreak is verkrijgbaar vanaf € 24.805 in zijn ‘Trend’-uitvoering met een vermogen van 125 pk en een handgeschakelde versnellingsbak. Voor die prijs krijg je al een meer dan correcte uitrusting: manuele airco, SYNC 4-systeem met aanraakscherm, individueel neerklapbare zetels achteraan, achteruitrijsensoren en een volledige veiligheidsuitrusting.

De Dacia toont zich nog toegankelijker met een prijskaartje vanaf € 19.490 in de ‘Essential’-uitvoering, zij het met een minder krachtige benzinemotor met een vermogen van 110 pk. Maar voor amper € 1.500 extra biedt het middelste uitrustingsniveau ‘Comfort’ een aantal extra’s, zoals een manuele airco, een 8 duim groot aanraakscherm, een in twee delen neerklapbare achterbank en achteruitrijsensoren, net als in de Ford. Zelfs in zijn 7-zits versie en ‘Extreme’ uitrustingsniveau blijft het prijskaartje van de Dacia Jogger onder de € 23.000. Hoewel hij bijna € 3.500 duurder is dan bij zijn lancering amper twee jaar geleden, blijft de Jogger dus betaalbaarder dan de Ford Tourneo Courier.

Balans

Hoewel de Ford Tourneo Courier weet te verleiden met zijn compactere formaat, zijn schuifdeuren en zijn voor zo’n compact model indrukwekkende laadvolume, kan je niet kiezen uit verschillende aandrijvingen en is hij zo’n € 3.000 duurder. De Dacia Jogger blinkt uit omwille van zijn polyvalentie, met verschillende aandrijflijnen, keuze uit 5 of 7 zitplaatsen en een veel lagere instapprijs. En dat maakt hem tot een onklopbare keuze voor wie met een beperkt budget een auto wil kopen. Beide modellen bieden een betaalbare en functionele oplossing in een markt waar de prijzen stijgen.