Lamborghini heeft een stand in Paleis 11, waar ook de andere door D’Ieteren ingevoerde merken van de Volkswagen-groep te vinden zijn. De Italiaanse autobouwer uit Sant’Agata Bolognese heeft de lancering van zijn eerste elektrische model uitgesteld tot 2029 (in plaats van 2028). Maar de elektrificatie doet wel al zijn intrede bij het merk met de stier als logo, in de vorm van twee nieuwe hybride modellen. Lamborghini blijft zijn spectaculaire kantje behouden, zowel qua stijl als qua power, en dus zullen smartphonecamera’s overuren draaien aan de veiligheidslinten die de stand met Belgische premières afbakenen.

Advertentie
Advertentie

Temerario

In de bloedlijn van de Gallardo en de Huracan, volgt de Temerario de Lamborghini-traditie met een onmiskenbare look en een laag dak. Deze Belgische première op het Autosalon van 2025 is de nieuwe Italiaanse hypersportcoupé. Hij is ontworpen om de lucht te doorklieven, en wordt aangedreven door een 800 pk sterke 4.0-liter biturbo V8 die tot 10.000 tpm kan draaien. Daarmee is hij ver verwijderd van het gezoem van elektromotoren. Toch is deze coupé een plug-inhybride. Twee elektromotoren op de vooras maken van de Temerario een vierwielaandrijver met een gecombineerd vermogen van 920 pk. Hij kan ook in puur elektrische modus rijden met 190 pk. Maar niet erg lang, want de kleine 3,8 kWh-batterij is snel leeg. Ideaal om in stilte de buurt te verlaten en burenruzies te vermijden?

Verschillende rijmodi zorgen er in elk geval zorgen voor dat de energie naar behoefte wordt verdeeld: hybride in de stad met de ‘Città’-modus, soepel en dynamisch in ‘Strada’ buiten de bebouwde kom, krachtiger in ‘Sport’ en zelfs wild in ‘Corsa’ of ‘Corsa Plus’ op het circuit. Er is ook een ‘Recharge’-modus om op een later tijdstip van de elektrische aandrijving gebruik te maken. Onder de juiste omstandigheden sprint deze supercar van 0 naar 100 km/u in 2,7 seconden. Hij haalt een topsnelheid van 343 km/u en remt van 100 km/u naar stilstand in amper 32 meter.

Advertentie
Advertentie

Geëlektrificeerde Urus

De andere nieuwigheid op de Lamborghini-stand in de Heizel is de Urus SE. De 4.0-liter V8 biturbo van deze Italiaanse SUV heeft nu ook hybridetechnologie. De elektromotor levert 141 kW (192 pk) en 483 Nm. Hierdoor beschikt deze Urus over een gecombineerd vermogen van 800 pk en een koppel van 950 Nm. De sportieve 4x4 kan daarmee accelereren van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt 312 km/u. Dankzij de hybride technologie wordt de Urus respectvoller in stedelijke omgevingen. Zijn 29,5 kWh-batterij geeft hem een puur elektrisch WLTP-rijbereik van 60 km. Hij kan ook op de snelweg in EV-modus rijden (met een maximumsnelheid van 130 km/u). Bovendien is de Urus SE voorzien van een nieuw elektronisch achterdifferentieel dat ‘on demand’ overstuur mogelijk maakt. Tot slot kreeg deze uitvoering een eigen look aangemeten, met een licht aangepast design voor de motorkap, de koplampen en achtersteven.