Het was geen makkelijke opgave om onze favorieten te kiezen. De geschiedenis van Peugeot barst immers van de fascinerende modellen. Hoewel het merk zich nooit heeft overgegeven aan technologische spielerei zoals Citroën, of niches heeft opgezocht zoals Renault, blijft het indrukwekkend. Van de schattige ‘Bébé’ van Ettore Bugatti tot de krachtige 309 GTI 16, over de elegante 203 Coupé en de stoere 505 GTI… er zijn heel wat Peugeot-modellen waar we een zwak voor hebben. En dus betekent kiezen ook verliezen. Dit is onze top 5!
1. Peugeot 205 T16
De 205 T16 is een legendarisch model dat ontworpen werd om te voldoen aan de homologatie-eisen voor de beroemde ‘Groep B’-rallyklasse. Dat alleen al zorgt ervoor dat de T16 een plaats verdient in deze lijst. Zijn technische fiche maakt het plaatje compleet: een centraal achterin geplaatste turbomotor, 200 pk, een ophanging die rechtstreeks uit de rallywereld stamt en een agressief uiterlijk. Voeg daar nog de exclusiviteit van slechts 200 geproduceerde exemplaren aan toe, en je hebt een absolute klassieker.
2. Peugeot 205 GTI
Ja, weer een 205, maar de GTI mag gewoon niet ontbreken. Dit model redde Peugeot niet alleen van de ondergang, maar groeide ook uit tot een icoon. Met zijn prestaties, betrouwbaarheid, stijlvolle uiterlijk en veelzijdigheid wist de 205 GTI een breed publiek aan te spreken, van jonge professionals tot autoliefhebbers. Hij was leverbaar met een keuze uit twee motoren: een levendige 1.6-liter en een krachtigere 1.9-liter.
3. Peugeot 106 Rallye ‘Phase 1’
We stonden op het punt om de 205 Rallye te kiezen, een puur en sportief alternatief voor de GTI, maar de 106 Rallye verdient ook een plekje. Deze compacte sportieveling nam het stokje van de 205 over en behield dezelfde kernkwaliteiten: een strak, no-nonsense design en een 1.3-liter viercilinder die boven de 7.000 tpm draait. Dankzij de overstap van carburatoren naar injectie is de 106 Rallye bovendien beter geschikt voor dagelijks gebruik, zonder echter zijn speelse karakter te verliezen.
4. Peugeot 504 Coupé
De 504 Coupé is een tijdloos designwonder. Het evenwicht tussen comfort en sportiviteit werd op meesterlijke wijze vastgelegd door Pininfarina, dat verantwoordelijk was voor het ontwerp. De achterlichten in drie delen van de vroege exemplaren zijn zelfs een inspiratiebron voor de huidige Peugeot-modellen. Onder de motorkap zit ofwel een degelijke viercilinder ofwel de bekende V6 ‘PRV’. Hoewel deze motor soms wat ruw en lineair aanvoelt, doet hij de sportieve lijnen van de 504 wel eer aan.
5. Peugeot 404 Cabriolet
De 404 Cabriolet, die gevangen zit tussen de 403 Cabriolet, bekend van een beroemde Amerikaanse inspecteur, en de 504 met zijn V6, is een verborgen pareltje. Critici zeggen misschien dat Pininfarina bij het ontwerp ideeën leende bij andere creaties, maar zes decennia later doet dat er niet meer toe. Het resultaat is een meesterwerk. Met zijn vier zitplaatsen en comfortabele rijervaring heeft de 404 Cabriolet een speciale plaats in ons hart.