Lexus heeft geleidelijk aan zijn plek veroverd op de Europese markt door te focussen op een gedurfd design, eigenzinnige technologie en een andere interpretatie van luxe. Hoewel het merk uit de Toyota-stal komt, heeft het zijn eigen identiteit weten te ontwikkelen, vooral op het vlak van hybridetechnologie. Van de drie modellen op het stand zullen er twee hybride zijn, naast een volledig elektrische SUV. Het stand weerspiegelt de ‘Omotenashi’-filosofie van Lexus, een Japanse traditie van gastvrijheid waarbij voorzien wordt in de behoeften van gasten voordat ze er zelf aan denken. En voor Lexus zijn die behoeften voorlopig gericht op hybride auto’s, al wint volledig elektrisch terrein.

Advertentie
Advertentie

De hybrides

De nieuwe Lexus LBX, het instapmodel van het merk, zal prominent aanwezig zijn op de stand. Deze zelfopladende hybride crossover is een luxueuzere en chiquere variant van de Toyota Yaris Cross, met een krachtigere aandrijving: 136 pk dankzij de atmosferische 1.5-liter driecilindermotor met hybride ondersteuning. Het ontwerp is naar Lexus-normen ingetogen, maar behoudt toch een herkenbare uitstraling. Het interieur is traditioneel, maar er is duidelijk aandacht besteed aan hoogwaardige materialen. De technologie is wat je mag verwachten van een auto in deze klasse.

Het andere hybride model is de oplaadbare (plug-in) RX450h+, een grote SUV met 309 pk en een elektrisch WLTP-rijbereik van 66 km. Deze 4,89 meter lange SUV is inmiddels toe aan zijn vijfde generatie en is het vlaggenschip van het merk. Lexus maakte aan het begin van de 21ste eeuw zijn debuut in Europa met de eerste RX, wat deze auto tot een icoon maakt.

Advertentie
Advertentie

Elektrische Lexus

Hoewel de Toyota-groep bekendstaat als pionier op het vlak van hybride aandrijvingen, is het dat minder als het gaat om volledig elektrische auto's. Na de weinig indrukwekkende UX 300e biedt Lexus nu een elektrische SUV die voldoet aan de moderne noden, inclusief een CCS-snellader. De RZ300e die te zien is op het stand, beschikt over een elektromotor met 204 pk (150 kW) en een batterij met een capaciteit van 64 kWh (71,4 kWh bruto), goed voor een WLTP-rijbereik van 480 km. De RZ450e met 313 pk (230 kW) en vierwielaandrijving gebruikt dezelfde batterij, maar biedt een WLTP-rijbereik van 440 km. Deze modellen combineren emissievrij rijden met het iconische comfort en design van Lexus.

Lexus zet bovendien vaart achter zijn elektrische toekomst. In 2023 stelde het merk de concept cars LF-ZC en LF-LZ voor, een sedan en een SUV die helaas niet aanwezig zijn op het Salon. Met innovatieve batterijen en geavanceerde aerodynamica zouden deze modellen een rijbereik tot 1000 km kunnen bieden. Een veelbelovend vooruitzicht voor een merk dat volledig elektrisch wil zijn tegen 2030!