Auto’s uit de jaren ‘90 zitten in de lift! En dat is geen toeval: modellen van vóór 1995 kunnen worden ingeschreven als oldtimer, wat fiscale voordelen biedt. Daarnaast hebben deze analoge wagens drie grote troeven: eenvoudige elektronica die onderhoud vergemakkelijkt, een pure rijervaring, en vaak een uitstekende betrouwbaarheid. Maar in welke modellen moet je investeren? Sommige, zoals de BMW E36, zijn al aan een ongekende prijsstijging bezig. Geen zorgen, wij helpen je op weg!
1. Peugeot 406 Coupé (1997-2004)
Over twee jaar kunnen de eerste exemplaren van de Peugeot 406 Coupé als oldtimer worden ingeschreven. Dat zal ongetwijfeld de prijzen de hoogte in jagen, vooral voor de V6-versies. Deze motor is een waar pareltje: soepel, krachtig in alle toeren en heerlijk klinkend. De mooiste V6-exemplaren kosten nu al meer dan 10.000 euro. Voor wie een kleiner budget heeft: de 2 liter-viercilinder met 135 pk is al te vinden vanaf 5.000 euro en biedt nog steeds correcte prestaties. Let wel op een correcte onderhoudshistoriek!
![Zilveren Peugeot 406 Coupé rijdend op een weg, omgeven door kale bomen.](https://cdn.vroomsupport.be/media/730b3374-ede3-11ef-8ef2-8e5243c17048.webp)
2. Alfa Romeo GTV (1994-2005)
De naam GTV heeft een rijke historie bij Alfa Romeo, maar puristen waren niet blij toen modeljaar 1995 verscheen: een coupé op een Fiat-platform met voorwielaandrijving. Vandaag zijn we dat allang vergeten, want de sexy lijnen en fantastische motoren maken alles goed. De Busso V6 is een juweeltje, maar vermijd de TB-versie, die minder betrouwbaar is. Prijskaartje? Vanaf 9.000 euro. Toch raden wij de 2.0 Twin Spark aan: net zo leuk en voor de helft van de prijs!
![Rode Alfa Romeo GTV geparkeerd op bochtige weg, sportief en elegant ontwerp.](https://cdn.vroomsupport.be/media/977db974-ede3-11ef-9fba-6e145af6523e.webp)
![Rode Alfa Romeo neemt scherpe bocht, sportief en dynamisch design.](https://cdn.vroomsupport.be/media/999a5d52-ede3-11ef-8ef2-8e5243c17048.webp)
3. Fiat Coupé (1993-2000)
Deze Fiat deelt zijn basis met de Alfa GTV, maar mist diens prestigieuze badge en V6-motor. Toch heeft hij bijna alles mee, inclusief een uniek design van Chris Bangle! Zijn troef? Een 2 liter-vijfcilinder die, met een turbo, tot 220 pk levert. Dit maakt de Fiat nog leuker om te rijden dan de Alfa – of is dat vloeken in de kerk? Een perfecte 20V Turbo kost meer dan 10.000 euro, maar een 20V zonder turbo (nog steeds met een geweldige sound) is te vinden rond de 5.000 euro.
![Gele Fiat Coupé rijdt op de weg, kenmerkend ontwerp met geïntegreerde koplampen.](https://cdn.vroomsupport.be/media/b577e58b-ede3-11ef-9fba-6e145af6523e.webp)
4. Honda Prelude (1992-2001)
We nemen gewoon beide generaties uit de jaren 90, want ze waren de laatste in de Prelude-lijn! Met de hype rond JDM-modellen is het duidelijk: investeren in een betrouwbare en sportieve Honda Prelude is een slimme zet. De motoren variëren van 133 tot 185 pk. Vooral die 185 pk-versie is gewild en krijgt boven 5.000 toeren per minuut echt vleugels! Een ander pluspunt? Het 4WS-systeem met vierwielsturing. Let op: de prijzen stijgen snel, en de 185 pk-versies zitten al bijna boven budget!
![Zilveren Honda Prelude bij zonsondergang, geparkeerd op een groen grasveld.](https://cdn.vroomsupport.be/media/ff7acef2-ede3-11ef-9fba-6e145af6523e.webp)
![Zilveren Honda Prelude op grasveld, elegante en sportieve vormgeving met zichtbaar schuifdak.](https://cdn.vroomsupport.be/media/020fd85d-ede4-11ef-8ef2-8e5243c17048.webp)
5. Toyota Celica (1994-1999)
De zesde generatie Celica is een van de bekendste, maar niet om de beste reden. In de WRC werd Toyota in 1995 en 1996 gediskwalificeerd wegens valsspelen. Desondanks blijft dit een van de mooiste Celica's, dankzij zijn iconische design met vier koplampen. Vermijd de GT-Four (buiten budget) en de basis 1.8-benzinemotor (te traag). Ga in plaats daarvan voor de 2-liter met 175 pk. Voor minder dan 10.000 euro wordt het spannend, maar als je een goed exemplaar vindt, haal je een legendarische coupé in huis! Bovendien zal de nieuwe generatie Celica waarschijnlijk de prijzen van de oudere modellen nog verder omhoog duwen, net als bij de Honda Prelude...
![Rode Toyota Celica geparkeerd op een schilderachtige landelijke weg.](https://cdn.vroomsupport.be/media/0e0f69e9-ede4-11ef-9fba-6e145af6523e.webp)