Citroën, de non-conformist

Het minste wat je kunt zeggen, is dat het avontuur van Citroën geen standaardtraject was! Het merk heeft hoge pieken en diepe dalen gekend, maar wat vooral opvalt bij deze buitengewone fabrikant is de sterke wil om zich te onderscheiden. Een terugblik op een atypisch merk in 7 punten!

Geschiedenis

Geboren in Parijs uit een Nederlandse vader en een Poolse moeder, had André Citroën al snel een goed gevoel voor zaken en communicatie. Op slechts 23-jarige leeftijd, investeerde hij zijn erfenis in een bedrijf dat gespecialiseerd was in tandwielen, met name die met V-vormige vertandingen, wat hem inspireerde voor zijn logo. Het succes lachte hem toe en toen de oorlog in 1914 uitbrak, schakelde hij over naar de productie van granaten. Nadat de vrede was teruggekeerd, besloot André Citroën zijn fabriek om te bouwen voor de productie van auto's die zijn naam zouden dragen. Hij had buitengewone plannen: geïnspireerd door de Ford T en vooral door de fabricagemethode (Tayloriaans systeem), lanceerde Citroën de Type A, de eerste in serie geproduceerde Europese auto! Maar zijn reputatie als non-conformistische fabrikant kwam pas in het volgende decennium: in 1934 bracht Citroën de Traction Avant uit, die de beste technologieën van die tijd combineerde, waaronder de beroemde voorwielaandrijving. Een iconisch model, maar de ontwikkelingskosten brachten de financiën van het bedrijf in gevaar. Het merk werd toen overgenomen door Michelin, dat orde op zaken stelde.

Toen de oorlog uitbrak, stond Citroën op het punt zijn TPV (Toute Petite Voiture) te lanceren, een auto bedoeld om de massa's te motoriseren. Het model zou na de oorlog verfijnd worden uitgebracht: de 2CV. Enkele jaren later, in 1955, onthulde het Franse merk een auto die de geschiedenis zou ingaan als een van de meest ongelooflijke auto's aller tijden: de Citroën DS, met baanbrekende technologie voor die tijd. Helaas maakte Citroën in het volgende decennium enkele strategische fouten die het merk in gevaar brachten. Het werd in 1976 net op tijd overgenomen door Peugeot, dat het gamma geharmoniseerde en profiteerde van schaalvoordelen. Vandaag de dag zijn de twee merken nog steeds verbonden binnen de Stellantis-groep.

Huidige gamma

Het merk met de chevrons is momenteel actief in de meeste segmenten. Met een lange ervaring op de markt van stadsauto's met onder andere de Citroën 2CV, Citroën Saxo, Citroën C1 en andere Citroën C2, biedt het merk nu de Citroën Ami aan, bedoeld voor korte stadsritten, en de Citroën C3, ook beschikbaar in een crossover-versie, de Citroën C3 Aircross. In het segment van veelzijdige compact cars vinden we de Citroën C4 en Ë-C4 Electric, evenals de crossover-varianten, de C4 X en Ë-C4 X Electric. Een trede hoger, op de markt van gezinsauto's, ontdekken we de Citroën C5 en Citroën C5 X. De Citroën C5 Aircross is een modulaire gezins-SUV die de leegte vult die achterbleef na het stopzetten van de Citroën C4 Picasso. Voor wie op zoek is naar het ultieme in ruime gezinsauto's, staat de Citroën SpaceTourer klaar. Bovendien zal elke Citroën-garage blij zijn om een ludospace aan te bieden, met de briljante Citroën Berlingo. Ten slotte blijft de bedrijfsvoertuigen markt belangrijk voor het bedrijf, met onder andere de Citroën Jumpy en Citroën Jumper.

Legendarische modellen

Veel legendarische modellen hebben de reputatie van het merk opgebouwd: naast de Type A van het begin, denken we vooral aan de Traction Avant, waarvan het rijgedrag 30 jaar voorliep op de concurrentie. De 2CV blijft ook in de annalen als een van de meest intelligente populaire auto's aller tijden. Maar degene die Citroën echt naar een ander niveau bracht, is ongetwijfeld de DS, een "rijdende schotel" met hydropneumatische vering. Een ongeëvenaard model waarvan het goddelijke comfort nog steeds als referentie wordt genoemd. Voor degenen die dit ruimteschip wat willen opfleuren, is er ook de SM, een vierzits coupé met een Maserati V6!

Innovatie en technologie

Het is moeilijk voor te stellen hoe de Traction Avant de concurrentie in 1934 verblufte om als eerste massaproductie auto die voorwielaandrijving, een monocoque carrosserie en onafhankelijke vering combineerde! De 2CV is een andere geweldige demonstratie van het vernuft van het merk: er is iets bovennatuurlijks aan de eenvoud van de technische oplossingen! De DS is ongetwijfeld het meest innovatieve product van het merk: in 1955 had deze auto een hydraulisch systeem dat de vering, remmen en zelfs de versnellingsbak aanstuurde! Meer recent heeft Citroën zich gericht op technologieën voor elektrificatie en duurzaamheid, tegen een betaalbare prijs.

Prestaties en betrokkenheid in competities

Het is vooral in het wereldkampioenschap rally dat Citroën een uitzonderlijk palmares heeft opgebouwd: het merk heeft 8 constructeurstitels en 9 coureurs titels gewonnen, dankzij de Xsara WRC, C4 WRC en DS3 WRC bestuurd door Sébastien Loeb. Het merk heeft ook enkele sportmodellen op de markt gebracht: van de bescheiden maar effectieve AX Sport tot de briljante Xsara VTS, deze modellen stonden bekend om hun zorgvuldig uitgebalanceerde rijgedrag.

Milieubescherming en elektrische voertuigen

Net als vele andere merken zet Citroën zich vandaag de dag actief in om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen, via de elektrificatie van zijn modellen, het gebruik van gerecyclede materialen en inspanningen om productielocaties milieuvriendelijker te maken. Wat betreft het elektrische gamma biedt Citroën naast de Ë-C4 ook de Ami aan, een goedkope elektrische mobiliteitsoplossing voor de stad, ook beschikbaar in een 45 km/h-versie voor jongeren.

Internationale aanwezigheid

André Citroën, een meester in communicatie, organiseerde al in de jaren 20 grote publiciteitsexpedities, zoals de Zwarte Kruistocht en de Gele Kruistocht. Deze expedities toonden niet alleen de robuustheid van de modellen aan, maar brachten het merk ook ver buiten de thuismarkt. Tegenwoordig opereert Citroën in Europa, Latijns-Amerika, Afrika en Azië. Het merk heeft 140.000 medewerkers en profiteert van de diverse productielocaties van Stellantis om zijn modellen wereldwijd te produceren, van Spanje tot China, via Marokko en uiteraard Frankrijk.

Conclusie

Hoewel Citroën vandaag de dag wat meer mainstream is geworden, met name wat betreft de gebruikte technische oplossingen, heeft het nog steeds buitengewone en gepassioneerde klanten. Dit zegt veel over zijn rijke geschiedenis, gebouwd door het bewandelen van onontdekte paden! De auto-industrie, zoals die vandaag is en wat zij vertegenwoordigt, heeft veel te danken aan het merk met de chevrons.

Advertentie
Advertentie

Citroën modellen

Ontdek alle Citroën modellen en het aanbod direct beschikbare auto's.

Citroën: huidige modellen

Advertentie
Advertentie

Citroën te koop

Ontdek de recentste nieuwe en tweedehands Citroën auto’s

Advertentie
Advertentie

Citroën artikels

Ontdek Citroën nieuws, tests en inzichten.