Advertentie
Advertentie

Zijn sterktes:

1. Betaalbare eenvoud

De nieuwe Citroën C3 staat voor eenvoud. Dat zit in zijn DNA. Hij focust op het essentiële zonder overbodige franjes, met als doel een zo laag mogelijke instapprijs te bieden. En dat is meteen zijn grootste troef: hij is een van de meest betaalbare stadswagens op de markt. En dat is in deze tijden geen onbelangrijk gegeven! De basisversie You met een 1,2 liter-benzinemotor van 100 pk en handgeschakelde versnellingsbak start al vanaf 14.999 euro. Dat ligt opvallend dicht bij de prijs van een Dacia Sandero, dé referentie als het gaat om budgetvriendelijke auto’s.

Toch betekent dat niet dat de uitrusting karig is. Standaard krijg je onder andere elektrische ruiten vooraan, elektrisch verstelbare buitenspiegels, handmatige airconditioning, parkeersensoren achteraan, automatische koplampen en cruisecontrol. Een centraal scherm ontbreekt bij de basisversie, maar er is wel een smartphonehouder en je kan je telefoon verbinden met de auto. Kortom, de C3 is een koopje, met als extra troef een speelser design dan de Sandero, zowel binnen als buiten.

2. Gevarieerd motorenaanbod

Twijfel je tussen benzine, hybride of elektrisch? Geen probleem, de Citroën C3 biedt het allemaal. Dat is zeldzaam in dit segment en dus een pluspunt, zeker omdat de prijzen redelijk blijven. De 100 pk sterke benzineversie met handbak start vanaf 14.999 euro, de 100 pk sterke 48V-microhybride met gerobotiseerde versnellingsbak vanaf 20.460 euro, en de elektrische ë-C3 (113 pk, 44 kWh bruikbare batterij, 320 km officiële actieradius) vanaf 23.304 euro. Er wordt zelfs een nog goedkopere elektrische versie verwacht in 2025, met een kleinere batterij. Kortom, een ruim aanbod motoren tegen betaalbare prijzen.

3. Verrassend comfortabel onderstel

Wat ons echt verbaasde tijdens het rijden met de nieuwe Citroën C3, is het veercomfort. Het is indrukwekkend hoe een compacte wagen oneffenheden in het wegdek met zoveel souplesse verwerkt. Gaten, hobbels, kasseien of asfaltvoegen: de C3 slikt ze moeiteloos! Dat comfort is te danken aan de specifieke schokdempers van Citroën, uitgerust met hydraulische bumpstops voor zowel de compressie als rebound. Dit systeem werkt als een combinatie van drie dempers in één en is volledig mechanisch. Het is dus goedkoper in aanschaf én onderhoud dan elektronisch gestuurde dempers.

Advertentie
Advertentie

Zijn zwaktes:

1. Overal harde plastics

Hoewel het interieur een mooi design heeft, bestaat het bijna volledig uit kunststof. En zoals vaak in deze prijsklasse gaat het om harde, niet-gewatteerde plastics, die er minder chic uitzien en gevoeliger zijn voor krassen. De afwerking is vergelijkbaar met die van een Dacia. Een Renault Clio oogt bijvoorbeeld kwalitatiever dan deze C3, maar die is dan ook duurder… Je kunt niet alles hebben!

2. Onhandige achterbank in basisversie

Een belangrijk minpunt vinden we de achterbank. Niet het zitcomfort – dat is juist uitstekend, zelfs op de middelste plaats – maar de manier waarop hij neerklapt. Bij de basisversie bestaat de achterbank namelijk uit één stuk, wat betekent dat hij enkel in zijn geheel kan worden neergeklapt. Je hebt dus de keuze tussen een volledige vijfzitsconfiguratie of slechts twee zitplaatsen met een volledig neergeklapte achterbank. Het is niet mogelijk om slechts één deel neer te klappen en tegelijk nog een passagier achterin mee te nemen. Dat kan in sommige situaties onhandig zijn. Wil je een deelbare achterbank (60/40), dan moet je kiezen voor het Plus-pakket of de duurdere Max-uitvoering. Goed om vooraf over na te denken, want achteraf aanpassen is geen optie…

3. Neiging tot overhellen in bochten

Elke voordeel heb z’n nadeel. Een soepel en comfortabel onderstel heeft vaak als nadeel dat de auto minder stabiel aanvoelt in bochten. En dat is bij de Citroën C3 inderdaad het geval: bij scherp insturen of stevig remmen helt de wagen merkbaar over. Sportieve rijders zullen dit minder aangenaam vinden. Toch blijft de wegligging in alle omstandigheden veilig, omdat de vering niet napompt en de balans steeds behouden blijft. Maar je voelt je niet echt "één met de auto", mede door de overbekrachtigde besturing, die weinig gevoel geeft. Deze C3 houdt niet van bruusk rijgedrag en vraagt om een rustige, beheerste rijstijl.