Na zeven jaar op de markt lijkt de 5e generatie van de Toyota RAV4 plaats te maken voor zijn opvolger. De 6e generatie zal naar verwachting een compleet nieuw uiterlijk krijgen, terwijl hij nog steeds verkrijgbaar blijft als hybride en plug-inhybride.
De toekomstige Toyota RAV4 begint stilaan zijn opwachting te maken, al blijft hij voorlopig nog grotendeels gecamoufleerd. Afgaand op de prototypes die in de Verenigde Staten zijn gespot, krijgt de volgende generatie van deze Japanse SUV een opvallend ander design. Dat zal waarschijnlijk geïnspireerd worden op de recente Urban Cruiser, maar ook op de Crown Sport en Signia, die in de VS en Japan worden verkocht. Hierdoor krijgt de nieuwe RAV4 een dynamischere en agressievere uitstraling dan zijn voorganger. Bovendien lijkt het zeer waarschijnlijk dat de SUV een doorlopende lichtsignatuur krijgt, zowel vooraan als achteraan, wat hem een moderne en premium uitstraling geeft.
Een bijna premium look, zowel buiten als binnen
In het interieur zou Toyota mikken op een hoogwaardigere sfeer. We verwachten een dubbel digitaal display, met een digitaal instrumentenpaneel en een groot centraal aanraakscherm. De binnenruimte zou ook toenemen, zowel voor- als achterin. De nieuwe Toyota RAV4 zou namelijk nog iets langer worden, tot zo’n 4,7 meter in plaats van de huidige 4,6 meter. Die extra centimeters zullen niet alleen de passagiers op de tweede zitrij meer beenruimte geven, maar ook de kofferruimte ten goede komen.
De RAV4 blijft hybride en wordt (nog) niet volledig elektrisch
Onder de motorkap van de 6e generatie Toyota RAV4 zal voorlopig geen volledig elektrische aandrijflijn te vinden zijn. De SUV blijft trouw aan zijn hybride en plug-inhybride motoren. Wel bestaat de kans dat Toyota de cilinderinhoud van de verbrandingsmotor verkleint om de efficiëntie verder te verhogen en het verbruik nog te verlagen. Dat zou goed nieuws zijn voor Belgische kopers, aangezien een kleinere motorinhoud ook lagere belastingen oplevert. De plug-inhybride (PHEV) versie zou bovendien een grotere elektrische actieradius krijgen. Mogelijk zelfs rond de 100 kilometer op een volle batterij, zoals de meeste concurrenten vandaag bieden.
Eerst in de VS en Japan, later in Europa – en ook als offroad-versie!
Tijdens de laatste SEMA-show in Las Vegas onthulde Toyota het RAV-X concept, gebaseerd op de huidige generatie van de RAV4. Dit model zou een voorbode kunnen zijn van een GR Sport-versie van de volgende RAV4, met een meer avontuurlijke en offroad-georiënteerde insteek, vergelijkbaar met de Hilux GR-Sport II en de Lexus NX Overland, zijn premium evenknie.
De officiële onthulling en marktintroductie van de 6e generatie Toyota RAV4 worden eind 2025 verwacht in de Verenigde Staten en Japan. Kort daarna, waarschijnlijk in 2026, zal de SUV ook in Europa beschikbaar zijn.