Af en toe passeert er nieuws dat je doet dromen. Dit keer is de verantwoordelijke voor die coup de foudre de Fransman Anthony Jannarelly. Hij staat bekend als ontwerper bij de Britse sportwagenfabrikant Caterham en hield de pen vast bij de creatie van onder andere de W Motors Lykan Hypersport. Maar nu heeft hij met zijn project “Art Machines by AJ” een eigen creatie onthuld: de Ælla-60. Deze exclusieve sportwagen combineert klassieke jaren '60 design-elementen met moderne techniek.
Design met een vette knipoog naar het verleden
De Ælla-60 - die we gelukkig ook gewoon “Sessanta”, Italiaans voor “60”, mogen noemen - steekt niet onder stoelen of banken waar de inspiratie voor zijn design vandaan komt. Jannarelly heeft duidelijk eer willen betuigen aan een aantal iconische sportwagens. Zelf herkennen we elementen van de (oude en nieuwe) Alfa Romeo 33 Stradale en de originele Alpine A110. Een beetje Ferrari 250 Testa Rossa zegt u? Zou kunnen. Het interieur lijkt dan weer geïnspireerd op Spyker met onder meer een opengewerkt versnellingsmechanisme. In elk geval: het ontwerp valt op door zijn tijdloze elegantie en verleidelijke schoonheid.
Krachtig en licht
Zo mooi als de buitenkant, zo “eenvoudig” is de techniek. Onder de motorkap vinden we een atmosferische 3,6-liter V8 die 473 pk levert. Het vermogen wordt via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen gestuurd. In tijden van elektrificatie en turbomotoren mogen we dit gerust back to basics noemen. Dankzij een gewicht van slechts 1.130 kg droog aan de haak sprint de Ælla-60 in 3,5 seconden naar 100 km/u (op papier dan toch).
Waar de technische basis voor de Sessanta vandaan komt, wil Jannarelly niet verklappen. Hij geeft niet meer details dan dat het gaat om een “sportwagen uit de jaren ’90”. Als we de specificaties bekijken, dan kunnen we bijna niet anders dan veronderstellen dat hij de techniek gebruikt van de Ferrari 360 Modena.
Exclusief, kostbaar en hoogst onzeker?
Jannarelly plant een zeer beperkte productie van 60 exemplaren, waarvan vijf “Founders Edition” modellen. Deze eerste vijf klanten krijgen exclusieve toegang tot het ontwerpteam en kunnen hun auto vergaand personaliseren. De prijs voor dit voorrecht? Een stevige 865.000 euro…
De productie, die gepland staat voor 2026, wordt verzorgd door het Italiaanse Podium Advanced Technologies, ook betrokken bij de bouw van andere exoten zoals de Glickenhaus 004CS, de Porsche 928 Nardone en de Lancia Delta Futurista restomod van Automobil Amos. Er is echter nog een kleine “maar”: de productie start pas als alle vijf Founders Edition modellen zijn verkocht. Voorlopig zouden al 4 van de 5 founders gevonden zijn. Of de Ælla-60 dus ooit het asfalt onder zijn wielen zal voelen, is nog even af te wachten.
Veel van dit soort initiatieven zijn jammer genoeg een stille dood gestorven na enkele mooie schetsen. Toch moeten we Jannarelly wat extra krediet geven, want in 2016 lanceerde hij de Jannarelly Design-1, een vergelijkbaar model aangedreven door de V6 motor van de Nissan 350Z. Daarvan zijn er ondertussen wel al een mooi aantal verkocht. Klein detail: dat model kostte weliswaar 10 keer minder dan de Ælla-60… Voor hetzelfde budget kan je vandaag een tweedehands Ferrari 360 Modena op de kop tikken. Die is misschien wat minder fraai om naar te kijken, maar voor een Ferrari best betrouwbaar en hij biedt uiteraard nog steeds een fijne rijervaring.