1. 2021
Na de introductie van de e-tron en de sportieve e-tron GT zette Audi zijn elektrificatie verder. Omdat de markt voor compacte SUV’s booming was, koos het merk ervoor zijn derde elektrische model in dit segment te lanceren: de Q4 e-tron. Zoals de naam aangeeft, positioneert hij zich tussen de Q3 en Q5, maar met een volledig eigen stijl. In tegenstelling tot die modellen is de Q4 e-tron uitsluitend elektrisch en heeft hij geen verbrandingsmotor. Zoals veel EV’s krijgt hij regelmatig updates, waaronder een vermogenstoename in 2023.
2. 2 koetswerkvarianten
Net als de Q3 is de Audi Q4 e-tron verkrijgbaar in twee versies: de klassieke SUV-vorm en de Q4 e-tron Sportback, een coupé-SUV met een strakkere daklijn en dynamischer uitstraling.
3. 4,6 m
Bij zijn lancering was de Q4 e-tron ongeveer 30 cm korter dan zijn grotere broer, de (Q8) e-tron. Toch blijft hij met zijn 4,6 meter een ruime SUV met een aanzienlijke binnenruimte. De koffer biedt 520 tot bijna 1.500 liter bagageruimte, afhankelijk van de zetelconfiguratie. Ondertussen is de Q6 e-tron van 4,77 meter ook toegevoegd aan het gamma van het Duitse merk.
4. 286 tot 340 pk
Bij zijn lancering was de Q4 e-tron verkrijgbaar met 204 of 299 pk, maar een update in 2023 bracht een upgrade met zich mee: de Q4 45 e-tron levert nu 286 pk (210 kW), terwijl de Q4 55 e-tron 340 pk (255 kW) ontwikkelt.
5. 4-wielaandrijving
De Q4 e-tron wordt standaard geleverd met achterwielaandrijving, maar is ook verkrijgbaar als "quattro"-variant met vierwielaandrijving. Deze is beschikbaar vanaf de Q4 45 e-tron en standaard op de krachtigste 55 e-tron.
6. 77 kWh
Bij de lancering was de Q4 e-tron verkrijgbaar met twee batterijpakketten (51,5 en 77 kWh). Vandaag blijft enkel de grotere batterij over, met een nettocapaciteit van 77 kWh en een brutocapaciteit van 82 kWh. Daarmee haalt hij theoretisch meer dan 500 km WLTP-actieradius, oftewel tussen de 350 en 400 km in de praktijk, afhankelijk van de weersomstandigheden.
7. >60.000 euro
De basisversie van de Q4 e-tron kost rond de 60.000 euro. Kies je voor de Sportback, dan komt daar nog eens meer dan 2.000 euro bij. En zoals bij Audi vaak het geval is, drijven de vele (dure) opties de prijs snel verder op, waardoor de grens van 60.000 euro moeiteloos wordt overschreden.
Conclusie
Hoewel hij zijn basis deelt met de VW ID.4 en Skoda Enyaq, biedt de Audi Q4 e-tron een duidelijk andere ervaring. In ruil voor een stevige meerprijs krijg je een hoogwaardigere afwerking, meer luxe en een betere uitrusting. Wie zijn budget wil bewaken, kan echter beter bij de basisversie blijven: die biedt al ruim voldoende vermogen.