Volgens het Vias Institute vonden er in 2023 meer dan 1.200 ongevallen plaats op rotondes in België. "Vandaag bestaan er geen specifieke regels voor het rijden op rotondes met twee of meer rijstroken", herinnert voormalig federaal minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet (Ecolo), in een interview met Sudinfo. Maar daar komt verandering in met de invoering van de “Code van de openbare weg”, die vanaf 1 september 2026 het huidige verkeersreglement zal vervangen, met een overgangsperiode.

Advertentie
Advertentie

"Door de regels voor het gebruik van rijstroken op rotondes duidelijk te definiëren, verkleinen de nieuwe bepalingen het risico op gevaarlijke invoegbewegingen. Ze zullen dus niet alleen de verkeersveiligheid verhogen, maar ook conflicten tussen weggebruikers vermijden en de doorstroming verbeteren. Omdat ze eenvoudig en logisch zijn, zullen ze bovendien het leerproces vergemakkelijken voor toekomstige bestuurders die hun rijbewijs willen behalen", legt Georges Gilkinet uit.

Eerste afslag moet rechts rijden

Concreet zal de nieuwe Wegcode een specifiek artikel invoeren over het rijden op rotondes met meerdere rijstroken. Als een bestuurder de eerste afslag wil nemen, moet hij verplicht op de rechterrijstrook rijden voordat hij de rotonde oprijdt en op de buitenste rijstrook blijven. Wil hij daarentegen niet meteen de eerste afslag nemen, dan mag hij op een andere rijstrook rijden bij het oprijden van de rotonde en daar blijven tot hij de eerste afslag voorbij is, waarna hij naar de rechterrijstrook kan gaan om de rotonde te verlaten.

Met andere woorden, de binnenste rijstrook mag alleen gebruikt worden door bestuurders die niet bij de eerste afslag de rotonde verlaten. Deze nieuwe regelgeving moet gevaarlijke rijstrookwissels en conflicten tussen automobilisten vermijden.

"Deze nieuwe regels weerspiegelen de filosofie van de Code van de openbare weg: de verkeersveiligheid van alle weggebruikers versterken, met bijzondere aandacht voor actieve weggebruikers zoals voetgangers en fietsers, en voor de meest kwetsbaren, zoals kinderen en personen met beperkte mobiliteit", voegt Gilkinet toe.

Deze hervorming zal zorgen voor meer duidelijkheid en samenhang in het gebruik van rotondes, een essentieel onderdeel van ons wegennet. Automobilisten zullen hun rijgedrag moeten aanpassen om veilig te rijden en onaangename verrassingen achter het stuur te vermijden.