Bent u geen grote SUV-liefhebber en verkiest u een dynamischer model dat even ruim is - met een even grote of soms zelfs grotere kofferbak? Dan is een break wat u nodig heeft en dit zijn volgens ons momenteel de beste!

Advertentie
Advertentie

1. Skoda Octavia, dé break bij uitstek

Een goede break moet een mooie binnenruimte bieden, zeker achterin, en een (zeer) grote kofferbak. Twee kwaliteiten die de Skoda Octavia Combi niet alleen heeft, maar waarmee ze zelfs beter scoort dan vrijwel elke andere break die momenteel op de markt is. Met een wielbasis van 2,686 m en een koffervolume dat varieert van 640 tot 1.700 l met neergeklapte achterbank is dat ook niet verwonderlijk. Bovendien is de Tsjech beschikbaar met zowel benzine- als dieselmotoren en is er zelfs een sportieve RS-variant! Er zijn ook uitstekende alternatieven voor de Octavia Combi, te beginnen met zijn grote broer, de Skoda Superb Combi. Naast een nog grotere kofferruimte en meer comfort, biedt deze laatste ook de mogelijkheid van een plug-in hybride aandrijving. En als u eens iets anders - of wat “extraordinaire” - zoekt dan is de Citroën C5 X ongetwijfeld de meest comfortabele break van het moment.

Advertentie
Advertentie

2. Toyota Corolla Touring Sport, de beste hybride break zonder zorgen

De zorgeloze break: dat is de Toyota Corolla Touring Sport. Het is eigenlijk bijna onmogelijk om teleurgesteld te zijn of problemen te hebben achter het stuur. Deze Japanner doet misschien niet alles beter dan de rest, maar er is ook geen enkel gebied waarop ze tekortschiet. Naast een dynamische stijl, een mooie wielbasis van 2,7 m en een kofferruimte die varieert van 581 tot 1.860 l, profiteert de Toyota Corolla Touring Sport vooral van uiterst zuinige hybride motoren en tot 10 jaar garantie! Als u het zich kunt veroorloven, raden we de krachtigere 2.0 van 144 kW (196 pk) aan die, ondanks zijn extra 41 kW (56 pk), zelfs minder verbruikt en minder CO₂ uitstoot dan de 1.8!

3. Volkswagen ID.7 Tourer, de beste elektrische break

De VW ID.7 Tourer is een uitstekende gezinsauto en meer dan waarschijnlijk de beste elektrische break van dit moment. Met een ronduit gigantische wielbasis van 2,97 m en een meer dan royale bagageruimte die varieert van 605 tot 1.714 l, claimt de versie met het grootste bereik tot 688 km actieradius! De Volkswagen ID.7 Tourer heeft ook een sportieve GTX-variant die het equivalent is van de GTI-badge, maar dan voor het 100% elektrische gamma uit Wolfsburg. Als uw portemonnee het toelaat, zijn de Audi A6 en S6 Avant e-tron ook uitstekende alternatieven voor de Volkswagen ID.7 Tourer. En als u over nog meer middelen beschikt, behoren de Porsche Taycan Cross en Sport Turismo ook tot de beste elektrische breaks die momenteel verkrijgbaar zijn. Hun kofferruimte van 405 tot 1.171 l - plus 84 l “frunk"- is weliswaar niet de meest omvangrijke, maar hun Turbo S-versies zijn simpelweg de snelst accelererende breaks van dit moment, met een sprint van 0 naar 100 km/u in respectievelijk 2,5 en 2,4 s!

Advertentie
Advertentie

4. BMW 3-Reeks Touring, de beste premium break

De BMW 3-Reeks Touring is een van de aangenaamst rijdende breaks in zijn segment en dit grotendeels dankzij zijn achterwielaandrijving. Een niet te verwaarlozen kwaliteit waaraan nog een uitstekende bouwkwaliteit, voldoende ruimte achteraan dankzij zijn wielbasis van 2,851 m en een kofferruimte van 500 tot 1.510 l (410 tot 1.420 l voor de plug-in hybride variant) worden toegevoegd. Als u geen grote fan bent van het Beierse merk of de achterwielaandrijving van de 3-Reeks u geen vertrouwen inboezemt, zijn de recente Audi A5 en S5 en de Mercedes CLA Shooting Brake uitstekende alternatieven voor de BMW 3-Reeks Touring. En als u meer luxe en exclusiviteit (en vermogen) wilt, denk dan aan zijn tweelingbroer uit Buchloe, de Alpina B3 GT.

Advertentie
Advertentie

5. BMW M3 Touring, de beste sportieve break van dit moment

BMW liet liefhebbers 37 lange jaren wachten voordat ze eindelijk een Touring-variant van hun legendarische M3 produceerden. Gelukkig maakt deze sportieve break vandaag alle beloftes waar. BMW heeft dan ook geen half werk geleverd. Zijn zes-in-lijn ontwikkelt namelijk 390 kW (530 pk) en 650 Nm koppel! Dit vermogen kan verdeeld worden over alle vier de wielen of kan alleen naar de achterwielen gestuurd worden, afhankelijk van wat de eigenaar wenst. Dit vermogen stelt hem niet alleen in staat tot grote drifts, maar ook om in 3,6 s naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid van 250, of optioneel zelfs 280 km/u te halen. Dit alles met behoud van een mooie achterruimte en een koffervolume van 500 tot 1.510 l. Als u nog meer ruimte nodig heeft, maar vergelijkbare prestaties wilt behouden, is het enige echte alternatief de Audi RS 6 Avant Performance met zijn V8 van 463 kW (630 pk) en 850 Nm! Als de kofferruimte van de Beierse break u wel bevalt, maar u toch nóg meer dynamiek en sportiviteit wilt: BMW heeft net het doek getrokken van de gelimiteerde CS-editie van zijn M3 Touring.