Hoewel Skoda wat later dan zijn concurrenten de onvermijdelijke SUV-markt betrad, deed het dit wel op erg enthousiaste wijze! In 2017 lanceerde het merk de Kodiaq, die al snel werd gevolgd door twee kleine broers: de Karoq en Kamiq... Die laatste presenteert zich als een compact model, verwant aan de Seat Arona en Volkswagen T-Roc. Wat zijn zijn troeven om zich van deze twee te onderscheiden? Dat gaan we bekijken in 7 cijfers!

Advertentie
Advertentie

1. 2019

Sinds zijn lancering in 2019 zit de Kamiq nog steeds in zijn eerste generatie, met enkel een facelift in 2023. Deze bleef uiteindelijk vrij bescheiden, behalve dat hij de 'blik' van de kleine Tsjech behoorlijk veranderde: zijn koplampen werden gesplitst en een bovenste rij LED’s werd toegevoegd. In het interieur profiteerde de SUV van de gelegenheid om technologisch bij te blijven.

Advertentie
Advertentie

2. 4,24 m

Zijn afmetingen kunnen worden samengevat in deze 4 cijfers: 4,24 m lang, 1,79 m breed, 1,53 m hoog en een wielbasis van 2,65 m. Op papier is het dus een zeer compacte SUV. Maar in praktijk imponeert hij echt met zijn ruimteaanbod, dat over het algemeen veel groter is dan die van zijn concurrenten!

3. 400 liter

Een wonder dat Skoda blijft herhalen: naast een buitengewone binnenruimte is het merk erin geslaagd een royale kofferbak in een zeer beperkte ruimte te passen! We spreken over een koffervolume van 400 liter, uit te breiden tot 1.395 liter met neergeklapte achterbank.

4. 3 motoren

Skoda heeft grote kuis gehouden in het motorengamma en heeft de diesel bij de tussentijdse facelift geschrapt. Het huidige gamma omvat nog maar drie motoren: de 1.0 TSI met 95 en 116 pk, en de 1.5 TSI met 150 pk. Momenteel biedt Skoda geen hybride of elektrische variant van zijn SUV aan.

5. 2 aangedreven wielen

In tegenstelling tot zijn twee grote broers heeft de Kamiq geen versie met vierwielaandrijving: ongeacht de versie zal het altijd een voorwielaandrijver blijven. Op het vlak van transmissies heeft de basismotor alleen een 5-versnellingsbak, terwijl de twee krachtigere motoren de keuze bieden tussen een 6-versnellingsbak of een 7-traps DSG automaat.

Advertentie
Advertentie

6. 10,25 inch

Hoewel de Kamiq niet meer de jongste is, wat vooral merkbaar is aan zijn ouderwetse ergonomie met nog veel 'fysieke' knoppen (en dat is zeker geen verwijt), heeft zijn facelift hem technologisch wel bij de tijd gebracht. Hij kan worden uitgerust met de "Virtual Cockpit", een digitaal instrumentenpaneel van 10,25 inch (tegen 8 inch standaard). Het centrale infotainmentscherm meet dan weer, afhankelijk van het uitrustingsniveau, tussen de 8,25 en 9,2 inch.

Advertentie
Advertentie

7. +- 27.000 euro, maar...

Hoewel de Skoda Kamiq officieel start vanaf ongeveer 27.000 euro voor de 1.0 TSI 95 benzineversie, kan hij profiteren van enkele kortingen die de prijs onder de 20.000 euro kunnen brengen. Deze kortingen gelden ook voor de meer luxueuze modellen, zoals de sportieve en begeerlijke Monte Carlo versie. De prijzen van deze laatste zijn trouwens bijzonder stevig, ze passeren de grens van... 40.000 euro!

Conclusie

Zijn status als instapmodel in het Skoda SUV-gamma en zijn leeftijd schrikken misschien af, maar de Kamiq blijft ook vandaag nog een echt aantrekkelijk model. Zijn 'ouderwetse' ergonomie maakt hem paradoxaal genoeg gebruiksvriendelijker, terwijl zijn binnenruimte hem veel veelzijdiger maakt dan zijn buitenafmetingen doen vermoeden. Let wel op: we zijn niet meer in de jaren ’90 en zelfs bij Skoda kunnen de prijzen dus snel oplopen!