Bent u de SUV's wat beu maar vindt u gewone breaks te klassiek en niet trendy genoeg? Met zijn C-Klasse en E-Klasse All-Terrain biedt Mercedes een compromis: de verhoogde break met SUV-uitstraling. Hij behoudt zijn strak driedelig pak maar versterkt het aan de uiteinden (prominentere bumpers en plastic bescherming rond de wielkasten), terwijl hij zijn broekspijpen optrekt (verhoogde bodemvrijheid). Maar zitten we qua verbruik dan dichter bij de zuinigheid van een break of bij de grotere dorst van een SUV? We controleren het aan het stuur van de diesel/elektrische plug-in hybride versie.

Advertentie
Advertentie

Een zwaardere en hogere All-Terrain

Eerst dit: deze All-Terrain versie start met verschillende handicaps tegenover de gewone E-Klasse break. Ten eerste is hij wat hoger (+3 centimeter bodemvrijheid), waardoor hij wat meer wind vangt. De grotere (maar geen offroad) banden zorgen ook voor meer rolweerstand. En de All-Terrain heeft standaard vierwielaandrijving, wat hem 55 kilo zwaarder maakt (2.315 kilo voor de 300de) dan de gewone break met achterwielaandrijving (2.260 kilo voor de 300de). De All-Terrain blijft ook iets zwaarder dan de gewone 4MATIC break (2.305 kilo voor de 300de) omdat hij extra standaarduitrusting heeft, waaronder luchtvering.

Advertentie
Advertentie

Plug-in hybride, maar enkel met diesel

Het All-Terrain gamma neemt niet alle motoren van de E-Klasse break over. Het aanbod is beperkter. We hebben wel nog steeds de keuze tussen benzine (E450 met 6 cilinders van 381 pk, 99.462 €), diesel (E220d van 197 pk aan 79.920 € of E450d met 6 cilinders van 367 pk aan 103.031 €) en een plug-in hybride aandrijflijn. Waar de berline en de klassieke break nog de keuze laten voor een plug-in met benzine of diesel, is de All-Terrain alleen verkrijgbaar als E300de hybride diesel (85.789 €) met een gecombineerd vermogen van 317 pk.

Wat is het puur elektrische bereik?

De E300de hybride combineert een 4-cilinder dieselmotor (die in gebruik zeer discreet is) van 197 pk/440 Nm met een elektromotor van 129 pk/440 Nm, gevoed door een grote batterij van 25,4 kWh bruto/23 kWh netto (deze zeer omvangrijke batterij verkleint de kofferruimte met 155 liter ten opzichte van de thermische versies...). Mercedes geeft een officieel elektrisch bereik op van 96 kilometer voor deze All-Terrain (tegenover 98 km voor de gewone E300de 4-Matic break, en zelfs 101 kilometer voor de achterwielaangedreven versie).

Onze test vond plaats bij een temperatuur van 5°C. Onder deze omstandigheden presteert de batterij niet optimaal en varieerde het elektrische bereik tussen 60 en 70 kilometer op gemengde trajecten met stadsverkeer, landelijke wegen en wat snelweg. Het werkelijke bereik is dus duidelijk minder dan aangekondigd, maar het elektrische bereik blijft niettemin zeer interessant (in de zomer zou 80 kilometer reëel bereik zonder problemen haalbaar moeten zijn).

Tijdens deze wintertest liep het elektrische verbruik zeer hoog op: ongeveer 30 kWh/100 km. De batterij laadt op in 11 uur aan een gewoon stopcontact, in minimaal 2u20 aan een AC-laadpaal (max. 11 kW) of in 30 minuten aan een DC-laadpaal (max. 55 kW).

Hoeveel verbruik in hybride modus?

Met lege batterij rijdt de auto als een 'klassieke' hybride: de batterij wordt opgeladen via de dieselmotor en door energierecuperatie bij het vertragen, wat een kleine elektrische reserve creëert die de verbrandingsmotor ondersteunt bij het accelereren. In hybride modus varieerde het verbruik van minimaal 6,3 l/100 km bij zeer rustig rijden op voorstedelijke trajecten tot een stevige 8 l/100 km bij sportief rijden.

Advertentie
Advertentie

En op de snelweg?

Bij 120 km/u draait de motor slechts 1500 toeren/min in de 9e versnelling en bedraagt het verbruik 6,5 l/100 km. Onder deze omstandigheden kan deze break ongeveer 770 kilometer afleggen met één tank (50 liter tank). Maar op de snelweg zal de basis diesel All-Terrain (E220d van 197 pk) niet meer verbruiken dan deze hybride en verder rijden dankzij zijn 66 liter tank. In alle gevallen verbruikt deze All-Terrain, hoewel iets dorstiger dan een klassieke break (vooral door zijn vierwielaandrijving), nog steeds duidelijk minder dan een SUV van vergelijkbare lengte en gewicht. Een origineel en overtuigend aanbod, dat bovendien praktisch zonder concurrentie is (alleen de Audi A6 Allroad in dit segment).

Advertentie
Advertentie