Geschiedenis
Op initiatief van de Spaanse regering, die de bevolking wilde motoriseren met een lokaal product, werd het merk Seat opgericht in 1950. Vanaf het begin was Fiat sterk betrokken bij het proces. Het bezat zelfs een klein deel van het kapitaal. De eerste Seat, de 1400, gelanceerd in 1953, was eigenlijk een onder licentie geproduceerde Fiat 1400. Succes voor Seat kwam slechts vier jaar later, met de Seat 600, de Spaanse versie van de Fiat 600. Het succes was enorm en geleidelijk aan werd Seat de grootste autofabrikant op zijn thuismarkt, met een enorm potentieel.
Door de jaren heen vergrootte Fiat zijn invloed op het bedrijf, maar in 1975, na de dood van generaal Franco, opende de Spaanse markt zich naar buiten! Fiat was aanvankelijk geïnteresseerd in een volledige overname, maar trok zich uiteindelijk terug na een meningsverschil met de Spaanse regering. Het was 1981 en hoewel enkele modellen werden gelanceerd, bleef de situatie precair. In 1986 bracht de Volkswagen Group een frisse wind door het merk over te nemen. Seat begon toen aan een nieuw leven, met modellen die veel technische elementen van het Duitse bedrijf overnamen.
Modellenoverzicht
Het assortiment van de fabrikant begint met een stadsauto, de Seat Ibiza. Een stap hoger vinden we de compacte Seat Leon, ook beschikbaar als Seat Leon Break. Aan de SUV-kant vinden we de Seat Arona, Seat Ateca en Seat Tarraco, waarbij de laatste het topmodel is en wordt aangeboden met 7 zitplaatsen.
Legendarische modellen
Hoewel het slechts een aangepaste Fiat 600 was, is de Seat 600 een zeer belangrijk voertuig voor de fabrikant: het was niet alleen de eerste echte commerciële hit van Seat, maar ook een model dat hielp om Spanje op wielen te krijgen! De Seat Ibiza is ook een andere hoeksteen van het merk: ironisch genoeg was de eerste Ibiza de eerste auto die volledig door Seat werd ontworpen, uitgaande van een afgewezen Golf-project door Volkswagen! Verbazingwekkend genoeg werd de motor toen ontwikkeld in samenwerking met... Porsche! Recentelijk blijven de Seat Leon en Ateca uitstekende alternatieven voor de eeuwige Volkswagen Golf en andere Skoda Karoq.
Innovatie en technologie
Hoewel Seat tegenwoordig in de schaduw van het Volkswagen-concern opereert, is het nog steeds een merk dat zich heeft weten te onderscheiden door enkele innovaties. De eerste hiervan dateert uit... 1955 en betreft een patent voor een kinderbeveiligingssysteem, in een tijd waarin veiligheid een illusie was en gordels niet bestonden. We moeten echter erkennen dat het vooral onder de vlag van Volkswagen was dat Seat zijn meest geavanceerde technologieën introduceerde, waaronder de uitrusting van de groepsmodellen. Een eigen nieuwigheid? Het logo dat ook een kofferbakhandgreep is, geïntroduceerd op de Seat Ibiza van 1999.
Prestaties en betrokkenheid bij competities
Vanaf eind jaren 70 raakte het merk geïnteresseerd in competitie, met een eerste deelname aan de rally van Monte-Carlo, meer specifiek in 1977. Een eerste stap die niet zonder gevolg zou blijven, want in 1998 zette Seat een Cordoba in de WRC. Maar het was vooral op het circuit, met toerwagens, dat Seat een indrukwekkende staat van dienst opbouwde: naast de ETCC en BTCC-kampioenschappen, blonk Seat vooral uit in de WTCC met zijn Leon, waarbij het zelfs de titel won in 2008 en 2009.
Milieubescherming en elektrische voertuigen
Net als vele andere fabrikanten heeft Seat strategieën geïmplementeerd om zijn CO2-voetafdruk te verminderen, vooral tijdens de productie van zijn auto's. Meer specifiek heeft het merk grote inspanningen geleverd om zijn afvalproductie, energie- en waterverbruik en CO2-uitstoot te verminderen. Seat heeft ook tientallen miljoenen euro's geïnvesteerd in milieu-initiatieven. Wat de productie betreft, lanceerde het merk zijn eerste elektrische auto in 2019, de Mii Electric. De Leon en de Tarraco profiteerden ook van e-HYBRID hybride versies.
Internationale aanwezigheid
Vandaag is Seat de grootste industriële exporteur van Spanje en heeft het niet minder dan 15.000 directe werknemers en bijna 100.000 banen in totaal, inclusief de hulpindustrieën. In 2020 exporteerde het merk bijna 430.000 auto's naar 75 landen over de hele wereld.
Conclusie
Geboren in een zeer gesloten politieke context en met een rijke geschiedenis aan successen, lijkt Seat een nieuw keerpunt in zijn bestaan te hebben bereikt. De overname van het merk door de Volkswagen Group heeft ongetwijfeld geleid tot de meest geavanceerde producten die het merk ooit heeft gelanceerd, met geavanceerde technologie en een strak design, tegen een gereduceerde prijs. Toch was het succes niet zo groot als dat van Skoda, het andere merk dat door VW werd gered, wiens meer pragmatische producten echter niet hetzelfde Latijnse design bieden. Is het rendement van deze extra emotionele touch dus beperkt gebleven?