De in 2017 gelanceerde compacte SUV Arona werd al snel een pijler van het Seat-gamma. De Spaanse autobouwer heeft er al bijna 400.000 van verkocht, en dat succes bevestigt zich in België: op zijn eentje is de Arona goed voor 27 procent van de Seat-verkoopcijfers op onze markt. Dat is meer dan zijn broer ‘met de voeten op de grond’, de Ibiza (13 procent) waar hij technisch aan verwant is. Die laatste heeft deze zomer van 2021 trouwens net dezelfde update ondergaan.
Uiterlijk heeft de Arona bij deze facelift echter recht op een wat meer uitgesproken evolutie dan zijn kleine broer, met hertekende bumpers en daarin nieuwe, ronde mistlampen. Dat moderniseert zijn front. Temeer omdat de Arona ook van deze opfrisbeurt gebruik maakt om ledkoplampen standaard te maken op alle versies.
Handgeschreven signatuur
Achterop zullen de meest oplettenden onder jullie een nieuwe diffuser zien en een hertekende spoiler. Net zoals de jongste creaties van Seat krijgt de Arona voortaan zijn naam in handschrift onderaan zijn kofferklep. Ook het Seat-logo zou vernieuwd zijn, maar dat is ons eerlijke gezegd niet opgevallen.
Voor de volledigheid vermelden we nog de nieuwe velgen, een nieuwe uitrustingslijn (Xperience) en nieuwe kleuren in de catalogus (koetswerk en dak) met nieuwe combinaties, zoals het sympathieke duo Dark Camouflage en een dak in Candy White van onze testwagen.
De meest opvallende evoluties zie je echter wanneer je aan het stuur gaat zitten. In het algemeen is het kwaliteitsgevoel erop vooruitgegaan aan boord van de Arona dankzij een schuimmateriaal bovenop het dashboard, nieuwe, verlichte ventilatiemonden en een nieuw en mooier stuur. Hier en daar stuit je wel nog op een paar harde en goedkope plastics. Maar in grote lijnen evolueert het kwaliteitsgevoel in de Arona in de goede richting.
Digitale Cockpit
De kleine Spanjaard wordt ook moderner door nieuwe schermen. De bestuurder vindt voor zijn ogen voortaan een grote digitale cockpit van 10,25 duim. Die kan worden geconfigureerd met de duimen via de knoppen op het nieuwe stuurwiel en laat je wisselen tussen de verschillende duidelijke en leesbare weergaves.
Deze digitale cockpit wordt aangevuld met een tweede centrale scherm, dat groter is dan voordien: standaard 8,5 duim, als optie 9,2 duim. Het zweeft voor het midden van het dashboard en ligt perfect in je blikveld. Het grote scherm van onze testwagen onderscheidde zich ook door de mooie reactiesnelheid voor dit budgetniveau. Maar in het gebruik zijn we vooral blij dat de Arona de hendel naar ‘geen knoppen’ niet zo ver doorduwt als zijn broer Leon door nog een paar fysieke schakelaars te behouden. Zo heeft hij er nog voor de klimaatregeling of om van rijmodus te wisselen. In de praktijk vinden we dat praktischer dan alles via het scherm te moeten regelen.
Hola Hola
De meest geconnecteerde lezers zullen blij zijn met de geïntegreerde eSIM die toegang geeft tot de onlinediensten van het Seat Connect. Tegelijk kan je dankzij de nieuwe Full Link-functie je smartphone draadloos verbinden dankzij Android Auto of Apple CarPlay zonder dat je het toestel fysiek moet aansluiten. We hebben er niet aan gedacht om met de Arona te ‘kletsen’ om de functie te testen, maar weet dat de compacte SUV voortaan ook beschikt over een zogenaamde ‘natuurlijke’ spraaksturing die naar je luistert nadat je “Hola Hola” hebt gezegd. Tot slot gebruikt de Arona zijn facelift nog om zijn uitrusting te moderniseren, en dan vooral de rijhulpmiddelen. Voortaan kan de Arona bijvoorbeeld aanspraak maken op een semizelfstandige rijhulp door de combinatie van Travel Assist en Lane Assist. Dat konden we op de snelweg uitproberen en het werk zeer goed.
Op technisch vlak verandert er echter niets. De dieselmotoren die verkrijgbaar waren toen het model in 2017 op de markt kwam, waren recent al geschrapt zodat je vandaag enkel nog motoren op benzine of aardgas in de neus van de Arona vindt. Klanten die een microhybride variant hopen te kunnen bestellen, komen van een kale reis thuis: die zit nog steeds niet in het aanbod, of toch niet op dit moment. Vandaag is de ‘nieuwe’ Arona er met de 1.0 TSI driecilinder van 90 pk (manuele vijfversnellingsbak) of 110 pk (6 versnellingen of DSG-7), of met de meer gespierde viercilinder 1.5 TSI van 150 pk (enkel met DSG-7). De 1.0 TGI op aardgas met 90 pk (manuele 6-bak) is er ook nog steeds voor liefhebbers. De prijsvork ligt tussen de 18.800 euro voor de vrij kale basisversie (1.0 TSI 95 Reference) en 28.340 euro voor de topversie (1.5 TSI 150 DSG Xperience).
Onderweg rijdt deze ‘gemoderniseerde’ Arona niet geheel verrassend als een… Arona. Of anders gezegd: hij biedt een overtuigend compromis tussen comfort (ondanks een wat stuggere filtering, behalve met de optionele actieve schokdemping) en dynamiek (zonder daarom uitzonderlijk levendig te zijn). Bij dagelijks gebruik blijkt ook de goede verhouding tussen zijn formaat (4,15 meter) en zijn binnenruimte fijn, net zoals de genereuze bagageruimte van 400 liter (behalve in de TGI, waar slechts 282 liter overblijft).
Ons verdict
De ‘technologische’ facelift van de Arona duwt zijn prijskaartje een beetje omhoog. Maar het hart van het gamma (1.0 TSI 110 pk Move) blijft rond de 23.500 euro hangen zodat de kleine Spanjaard competitief blijft, terwijl hij een gemoderniseerd interieur biedt dat de concurrentie nog een paar jaar langer het hoofd kan bieden. Een vrij rationele keuze voor een klein gezin dat houdt van ‘geconnecteerde’ technologie.