Corona of geen corona: the show must go on. Dat geldt ook voor het Autosalon. Daarom lanceren wij de VROOM.be podcast, dé online show voor autoliefhebbers die op de hoogte willen blijven van het laatste autonieuws, tips, trends en lanceringen voor 2021. Kortom: wij brengen het Autosalon tot in je oren!
Welkom Gert!
Gert Van Leeuw: Dank u Hans!
2020. Wat een jaar! Hoe hebben jullie dat ervaren?
Gert Van Leeuw: Ja toch wel, al is het jaar eigenlijk voorbijgevlogen als ik erop terugkijk. We zijn het jaar gestart met een fysiek autosalon. Toen leek dat nog vanzelfsprekend; vandaag weten we dat dat eigenlijk uniek was. (lacht) Ik volgde toen ook het internationale nieuws al een beetje. Ik had dus al van de ziekte gehoord, maar ze leek nog heel ver van ons bed.
Uiteindelijk hebben wij binnen de autosector – ook met SEAT toen – toch wel een mooi Autosalon kunnen beleven met veel volk. De cijfers waren veelbelovend. We hadden de markt lager ingeschat dan het recordjaar 2019, maar de verkoopcijfers waren toch wel heel positief.
In januari en februari kwam er dan wel al een eerste dip. Februari liep een beetje achter op de verwachtingen en in maart barstte corona dan volledig los. Dat was toch wel even aanpassen: onmiddellijk meetings, meetings en nog eens meetings, intern, met de fabrikanten en ook met D’Ieteren. Het was een heel nieuw gegeven voor ons: je vergadert en je neemt beslissingen, maar de situatie wijzigt vaak.
Vanaf maart zijn we onmiddellijk de heropstart gaan voorbereiden en zijn we met veel goesting herbegonnen. Juni, juli en augustus waren dan ook positief. De stockverkoop liep heel goed. De mensen wilden met de wagen op reis gaan, en dan nog liefst een ruime. Er was dus toch wel veel vraag.
Het ging van op naar af naar op. Ondertussen moesten we natuurlijk ook blijven onderhandelen met de fabrieken en was er ook impact op Europees niveau. Corona was een rollercoaster van nieuwe ervaringen: hard werken, ervoor gaan, aanpassen, flexibel zijn, digitaal werken…
Mijn contactpersoon bij de fabriek vertrok bijvoorbeeld op 1 juli en mijn nieuwe contactpersoon heb ik eigenlijk fysiek nog niet ontmoet. (lacht) En dat werkt ook! Het is dus een toffe ervaring geweest, maar ook een moeilijke… een beetje vanalles bij elkaar. Alle emoties tegelijkertijd.
Veel geleerd? Veel beleefd?
Gert Van Leeuw: Dat gaan we pas achteraf kunnen zeggen natuurlijk. We hebben vooral veel aanpassingsvermogen getoond en we willen er ook voor blijven gaan.
“We zijn ook bezig met de elektrificatie van ons gamma. We hebben plugin-hybrides gelanceerd met heel interessante CO2-waarden.”
Dat gezegd zijnde: wat heeft 2021 in petto? Ik heb eens gespiekt, en jullie hebben best een uitgebreid gamma ondertussen?
Gert Van Leeuw: Het portfolio van SEAT is volledig vernieuwd voor 2021. Zo hebben we de nieuwe SEAT Leon gelanceerd, die ook in de prijzen valt. Daarmee hebben we Europees net een heel belangrijke award binnengehaald: “Best Buy Car of Europe 2021”. De jury was heel positief. De wagen heeft ook een heel mooi design, met alles erop en eraan.
We zijn ook bezig met de elektrificatie van ons gamma. We hebben plugin-hybrides gelanceerd met heel interessante CO2-waarden. Het zijn ook fiscaal volwaardige hybrides: ze zijn 100% fiscaal aftrekbaar met een minimaal voordeel van alle aard. Heel interessant voor bedrijven, maar ook voor particulieren die het juiste gebruikersprofiel hebben.
Ook in ons SEAT Tarraco-gamma – dat is onze grotere SUV-reeks – hebben we nu een plug-in hybride. Een heel mooie eyecatcher binnen het segment met een heel mooi design. Verder lanceerden we op 15 januari ook de SEAT Leon op aardgas.
Aardgas is voor ons altijd een heel belangrijke groeipool geweest. Zo hebben we vorig jaar 10% van onze mix in aardgas kunnen verkopen. Wij zijn dan ook absolute believers. Dat zet zich nu ook voort in de elektrificatie. We zijn heel blij dat wij ook daarop een antwoord kunnen bieden. Later dit jaar komt er trouwens ook nog een vernieuwing van de belangrijkste sterkhouders van het merk.
Uiteraard hebben we onder de vleugels van SEAT nu eindelijk ook het fantastische nieuwe merk CUPRA kunnen lanceren. Een beetje crazy eigenlijk. In een tijd waarin de meeste merken verdwijnen komen wij met een verrassing: de lancering van CUPRA. De sector is volledig aan het disrupten. Binnen de SEAT-familie denken wij dan ook dat het nu de juiste timing is om zo’n merk te lanceren.
CUPRA is een uniek merk met een eigen persoonlijkheid. Het behoort wel tot SEAT binnen de Volkswagen-groep, maar het komt toch echt wel onder hun vleugels vandaan met eigen inschrijvingscijfers, een eigen logo, eigen branding.
“In een tijd waarin de meeste merken verdwijnen komen wij met een verrassing: de lancering van CUPRA.”
Ook een eigen model heb ik gezien? De CUPRA Formentor is een volledig nieuwe CUPRA?
Gert Van Leeuw: Inderdaad. Heb je er al mee gereden?
Ik heb er nog niet mee gereden, maar jullie mogen hem altijd langsbrengen. (lacht)
Gert Van Leeuw: Wel, waar woon je. Ik zal hem brengen! (lacht)
De CUPRA Formentor is net in de showrooms. We beginnen direct met een breed motorenpalet. Naast de klassieke 310 pk – wat echt wel een auto is voor car lovers en voor mensen die willen genieten van hun wagen - lanceren we nu ook de 1500 TSI. We krijgen heel binnenkort ook nog twee plug-in hybride-versies. Voor ons is het heel fijn om een eigen model te hebben los van SEAT, met een eigen look en een eigen smoel, dat echt wel mooi is.
De pers is ook positief over het model. De CUPRA Formentor vertegenwoordigt de essentie van het CUPRA-merk en is een echt keerpunt. Het is namelijk het eerste model dat echt geregistreerd is als een apart merk. We keken er dan ook echt naar uit. Ons showroom-netwerk is ook enthousiast, net als de eerste klanten. Ik heb gisteren via telefoon ook de verkoper gefeliciteerd die de eerste wagen heeft verkocht. (glimlacht)
De wagen ziet er ook heel erg CUPRA uit. Het is een mooi voorbeeld van een sportieve wagen vind ik. Is het belangrijk om de merken echt van elkaar te gaan scheiden? Gaan we binnenkort nog SEAT-modellen zien die ook een CUPRA-versie hebben of blijven dit aparte modellen die enkel onder “CUPRA-vlag” bestaan?
Gert Van Leeuw: SEAT heeft nu een heel mooi portfolio, en ik denk dat CUPRA een mooie aanvulling is om ook een ander type klant aan te spreken met een heel eigen persoonlijkheid. Het gaat hier om meer emotionaliteit en om performance. Dat maakt toch ook al een groot verschil met SEAT, aangezien SEAT toch eerder in het “massa”-segment zit.
CUPRA is ook verschillend van de traditionele premium-segmenten. We zijn anders en we willen wat meer durven. We willen er nóg meer voor gaan. Ik denk dat dat op zich al moedig is. We willen ook écht terug naar de car lovers. Waarschijnlijk gaan we in de loop van dit jaar dan ook een limited edition hebben in de CUPRA Formentor-reeks van 380 pk. Aan de andere kant zetten we ook in op elektrificatie en performantie.
“SEAT heeft nu een heel mooi portfolio, en ik denk dat CUPRA een mooie aanvulling is om ook een ander type klant aan te spreken met een heel eigen persoonlijkheid. Het gaat hier om meer emotionaliteit en om performance.”
Dat heb ik inderdaad gemerkt. Jullie hebben een ETCR touring car die volledig elektrisch is?
Gert Van Leeuw: Klopt, en die is best indrukwekkend qua performance. Het plaatje klopt. Binnen SEAT zijn het concept, de branding en het design van de CUPRA ook echt anders dan die van SEAT, met een aparte zetel in Barcelona en andere contactpersonen. Met CUPRA wil SEAT echt een soort van speedbootje creëren. Het is altijd makkelijker om een speedbootje 180 graden te laten draaien dan een groter schip. De wagens zullen dan ook beter uitgerust zijn, met nog meer recentere technologieën. Het merk heeft ook een hogere positionering.
En mogen we dan nog een CUPRA Leon verwachten, want dit was toch een populair model veronderstel ik?
Gert Van Leeuw: De CUPRA Leon staat nu ook plug-in hybride te blinken in de showrooms. We lanceren deze nu ook tijdens ons autosalon. De mensen die de wagen al gezien hebben en er al in gezeten hebben vinden dit model ook een fantastische realisatie, die ook de link legt met elektrificatie. Ik denk dat de twee ook verweven zijn voor merken. Aan de ene kant wil je vandaag de dag tonen wat je allemaal kan. Anderzijds is het toch heel belangrijk om bij te dragen aan de koolstofneutraliteit. Als merk moet je ook daarin uitblinken.
Gaan jullie dit bij alle SEAT-modellen introduceren?
Gert Van Leeuw: Er wijzigt nog heel veel in automotive, maar sowieso lanceren we in het najaar, in september, de elektrische el-Born onder CUPRA. Dit model was al te zien op verschillende autosalons als conceptwagen, maar deze wagen zal nog wel een boost krijgen na de voorstelling aan de pers. Ook daar leggen we heel mooi de link met elektrificatie en het unieke design ven CUPRA. Ik kijk er alvast naar uit.
Ik ook. Vorig jaar was het ook 70 jaar SEAT. Hebben jullie dit nog wat kunnen vieren of hebben jullie dit uitgesteld?
Gert Van Leeuw: 70 jaar SEAT is natuurlijk een milestone. We hebben daar zeker de nodige aandacht aan besteed, maar natuurlijk een beetje in mineur, net als de lancering van de Leon trouwens. Het is toch veel leuker om een merk te lanceren met alle toeters en bellen dan puur digitaal, zeker voor de motivatie van je netwerk.
“We hopen allemaal zo snel mogelijk coronaproof te zijn zodat we terug op de baan kunnen, want een wagen is nog altijd testen, voelen, proeven, ruiken.”
Ik heb toch wel de indruk dat nieuwe productlanceringen nu in het algemeen iets moeizamer verlopen. We hopen allemaal zo snel mogelijk coronaproof te zijn zodat we terug op de baan kunnen, want een wagen is nog altijd testen, voelen, proeven, ruiken. Dat is natuurlijk heel moeilijk nu, zelfs met home deliveries of test drives.
Hoe gaat dit vandaag in z’n werk? Kunnen mensen langsgaan bij concessiehouders voor een testrit?
Gert Van Leeuw: Bij de meeste concessiehouders mag je vandaag langsgaan op afspraak en kan je een verkoopgesprek hebben en een testrit aanvragen. Dit verloopt natuurlijk allemaal wat stroever dan normaal. Zo moeten de wagens bijvoorbeeld ontsmet worden. Onze concessiehouders staan er écht op om alles heel coronaproof te organiseren.
We hebben enerzijds ingezet op ons digitaal autosalon, anderzijds ook op het autosalon bij de concessiehouders. Er zijn heel veel inspanningen geleverd om de beleving – ondanks corona – toch zo aangenaam mogelijk te maken. Uiteraard kan je dan ook wagens testen bij de concessiehouders en kan je je auto laten leveren. De wereld draait nu eenmaal door… We zoeken samen naar oplossingen en proberen er het beste van te maken, op een heel professionele manier. Dat op zich is al heel positief.
Zijn er nog andere dingen die we moeten weten? Wat gingen jullie normaal nog aankondigen als er een fysiek Autosalon was geweest?
Gert Van Leeuw: Wij keken enorm uit naar het Autosalon om CUPRA te presenteren aan het Belgische publiek. We hebben nu in de plaats ons digitaal platform, dus ik zou iedereen dan ook graag willen uitnodigen om een kijkje te nemen op www.cupraofficial.be. Daar vind je ook een link naar ons digitaal salon waar je echt wel in een heel mooi kader onze wagens kan ontdekken.
We hebben ook een aantal medewerkers die beschikbaar zijn via videochat of via digitale chat. Zij kunnen jou begeleiden en al je vragen beantwoorden, net als op het Autosalon. Uiteraard kunnen wij je ook doorverwijzen naar de juiste dealer en een afspraak voor jou boeken zodat je in alle rust en in alle vrijheid een heel aangename ervaring hebt.
Heel goed. Dan gaan we afronden met onze ronde "Quick-fire questions". Daarbij krijg je tien vragen en moet je zo snel mogelijk kiezen uit twee opties.
Eén: fiets of step?
Gert Van Leeuw: Fiets.
Uit eten of uithalen?
Gert Van Leeuw: Uit eten.
Een tweezitter of een SUV?
Gert Van Leeuw: Tweezitter.
Formule 1 of Formule E?
Gert Van Leeuw: Formule E.
Manueel of automaat?
Gert Van Leeuw: Automaat.
Francorchamps of Nürburgring?
Gert Van Leeuw: Francorchamps.
Radio of podcast?
Gert Van Leeuw: Podcast. (lacht)
Ring van Antwerpen of Ring van Brussel?
Gert Van Leeuw: De Ring van Brussel.
Met de auto door de binnenstad of autovrij centrum?
Gert Van Leeuw: Autovrij centrum.
En dan de laatste vraag: Ibiza of Leon?
Gert Van Leeuw: Leon.
Dat was het! Heb je nog vragen voor mij of wil je nog iets toevoegen?
Gert Van Leeuw: Ik luister veel podcasts rond organisatie en persoonlijke effectiviteit, dus ik zal me zeker abonneren op jullie podcast. (glimlacht)
Top. Heel erg bedankt om deel te nemen aan onze VROOM.be podcast, Gert.
Gert Van Leeuw: Een aangename digitale kennismaking! (lacht)
Vond jij deze aflevering interessant? Vergeet je dan zeker niet te abonneren én volg ons op Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter en LinkedIn. We hebben nog heel wat autonieuws voor jou in petto. Bedankt om te luisteren en tot de volgende keer!