350.000, zoveel Arona’s zijn er verkocht sinds hij in 2017 zijn intrede maakte op de markt van de kleine SUV’s. Om dit succes te bestendigen sleutelt Seat aan zijn uiterlijk, maar ook en vooral aan zijn interieur. Dezelfde behandeling is voor zijn tweelingbroer op korte pootjes Ibiza voorzien. Aan de buitenkant van de Arona zit het grootste nieuws hem in de meer robuuste voor- en achterbumpers, waardoor hij nog meer indruk maakt. Zijn Spaanse flair is gegarandeerd door een nieuw lettertype voor de modelnaam op de koffer en is identiek aan die van de grotere Leon. Bij de Ibiza is de facelift veel bescheidener, want het koetswerk is helemaal niet veranderd. Enkel het lettertype op de kofferklep is anders. Bovendien zijn beide modellen voortaan met ledkoplampen uitgerust.
Volledig hertekend interieur
Zodra je de deur van zowel de Ibiza als de Arona opentrekt, herken je niet veel van de vorige generatie meer. Het dashboard is identiek voor beide modellen en is volledig hertekend, met een ‘zwevend’ centraal scherm van tot 9,2 duim. Je kan er een Android- of Apple-smartphone draadloos mee verbinden. De ventilatieroosters zijn voortaan verlicht, het nieuwe stuur zit vol knoppen en er is een nieuwe manier om de spraaksturing te activeren. Zowel in de Arona als in de Ibiza kan je die nu aanspreken met de woorden “Hola Hola!” bij wijze van sympathieke knipoog naar de Spaanse wortels van beide modellen. Ze worden trouwens allebei gebouwd in de buurt van Barcelona, waar ze ook zijn ontwikkeld. De rijhulpsystemen zijn eveneens bijgewerkt met het beste van wat vandaag beschikbaar is in het segment, zoals Travel Assist en Side Assist.