1. Sinds 2022 in België
BYD werd opgericht in 1995 en is uitgegroeid tot een van ‘s werelds grootste autofabrikanten, gespecialiseerd in elektrische voertuigen (auto’s, bedrijfswagens, bussen, fietsen). In 2024 is BYD actief in meer dan 50 landen. In oktober 2022 begon BYD met de verkoop van zijn auto’s in België.
2. Een elektrische trio voor de start
De eerste modellen die BYD in Europa en België introduceerde, waren een trio: de SUV Atto 3, de grote SUV Tang en de grote sedan Han. De Atto 3 heeft een vermogen van 204 pk, terwijl de Tang en Han beide 517 pk leveren. Met een batterij van 66 kWh heeft de Atto 3 een WLTP-actieradius van 420 km. De laadcapaciteit is beperkt tot 89 kW. De Tang heeft een WLTP-bereik van 400 km met zijn 88 kWh batterij. De Han is het meest geavanceerd, met een actieradius van 521 km en een snellaadcapaciteit van 120 kW.
3. Uitgebreid elektrisch gamma
BYD biedt ook een compacte elektrische SUV aan voor stedelijke ritten. Dit model heeft een WLTP-bereik van 427 km met een 62 kWh-batterij en een motor van 204 pk. Dit model is ook verkrijgbaar met minder krachtige motoren (177 pk en 95 pk) en een kleinere batterij van 45 kWh, wat resulteert in een bereik van 340 km voor de versie met 95 pk. Deze versie wordt aangeboden voor minder dan €30.000. De BYD Seal is een 4,80 m lange elektrische sedan met een vermogen van 313 pk, of 530 pk in de vierwielaangedreven versie met twee motoren. De achterwielaangedreven versie heeft een WLTP-actieradius van 570 km met een 84 kWh-batterij. De versie met vierwielaandrijving heeft een WLTP-bereik van 500 km met een 89 kWh-batterij.
De Seal maakt gebruik van een LFP (lithium ijzerfosfaat) batterij zonder kobalt, die snel kan opladen met een vermogen tot 150 kW. De Seal kan zonder problemen regelmatig volledig worden opgeladen zonder dat dit de levensduur van de batterij beïnvloedt. Er is ook een SUV-versie van de Seal, genaamd Seal U, met een elektrische motor van 217 pk en een WLTP-actieradius van 420 tot 500 km, afhankelijk van de batterijgrootte (71,8 kWh of 87 kWh).
4. Ook hybride modellen
BYD zal ook een plug-in hybride versie van de Seal U DM-I toevoegen. Deze aandrijving combineert een 1.5 liter benzinemotor met een of twee elektromotoren, afhankelijk van de gekozen vermogensvariant. Het gecombineerde vermogen bedraagt maximaal 324 pk. Afhankelijk van de versie zal de elektrische actieradius variëren van 70 km tot 125 km volgens WLTP.
5. Blade Battery
BYD is toonaangevend op het gebied van elektrische voertuigen en autonome rijtechnologieën. De modellen zijn uitgerust met de Blade Battery, een van de veiligste batterijen ter wereld. De belangrijkste kenmerken zijn de lage warmteontwikkeling en het ontbreken van zuurstofuitstoot, wat het risico op brand vermindert. Deze Blade-batterij slaagde zelfs voor de spijkerpenetratietest zonder rook of vuur. Daarnaast ontwikkelde BYD een LFP-batterij (lithium ijzerfosfaat) zonder kobalt of zeldzame metalen, die al in sommige modellen wordt gebruikt.
6. Het netwerk
In 2024 heeft BYD al 8 dealers in België, verspreid over de drie regio’s van het land. Het merk werkt samen met de logistieke ondersteuning van importeur Inchcape, dat ook Lexus en Toyota in zijn portfolio heeft.
7. Productie en capaciteit
BYD heeft grote productiefaciliteiten in China en daarbuiten. Het merk plant zijn eerste autofabriek in Europa, in Hongarije, tegen 2025. Daarnaast is de batterijproductiecapaciteit van BYD een van de grootste ter wereld, om te voldoen aan de toenemende vraag naar elektrische voertuigen.
BYD positioneert zich als een belangrijke speler in elektrische mobiliteit. Naast auto’s ontwikkelt het merk ook batterijen en diverse voertuigen. De e6, een elektrische MPV, wordt veel gebruikt door taxidiensten en voor gedeeld vervoer, met een actieradius van 400 km. Dankzij zijn Blade Battery-technologie behoudt BYD een leiderspositie op het gebied van batterijen en biedt het voertuigen met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding.