Wie op zoek is naar een gezinsvriendelijke elektrische SUV met voldoende range en zeeën van ruimte, komt al snel uit bij de Skoda Enyaq. Maar de concurrentie ligt op de loer. BYD positioneerde de Seal U in hetzelfde felbevochten segment en probeert met andere accenten Europese klanten af te snoepen van Skoda. Maar welke SUV is de meest overtuigende?
Afmetingen en design: punten voor eigenheid
De Skoda Enyaq heeft voor 2025 een designupdate gekregen volgens de nieuwe "Modern Solid” designtaal. Bij deze facelift springt de nieuwe voorkant met nieuwe koplampen en grille het meest in het oog. Ook de achterkant heeft een nieuwe lichtsignatuur gekregen. De Enyaq is nu iets langer geworden (+9 mm) en meet nu 4.658 mm in lengte, 1.879 mm in breedte en 1.622 mm in hoogte.
De BYD Seal U heeft een meer vloeiende slanke lijn. Maar met een lengte van 4.785 mm, een breedte van 1.890 mm en een hoogte van 1.670 mm is hij in realiteit groter dan de Enyaq. Bij zijn komst naar Europa heeft hij zich de neus van de Seal berline aangemeten en daarmee herken je meteen de familieband met de rest van het BYD-gamma. Het design is homogeen, maar mist volgens ons wat aan eigenheid. Een tekortkoming die we wel meer Aziatische modellen kunnen aanwrijven.
De Skoda gaat wat ons betreft hier met de pluimen lopen: zijn iets “kleinere" omvang (wat hem trouwens niet minder praktisch maakt) en een meer herkenbare look maken hem aantrekkelijker dan de Seal U.


Praktisch nut en ruimte: ruim en nog ruimer
De BYD Seal U rust op een wielbasis van 2.770 mm en biedt verrassend veel ruimte op de achterbank. De achterbank is niet verschuifbaar, maar de individuele rugleuningen zijn wel kantelbaar. Er is voldoende plaats om drie passagiers comfortabel te laten zitten. De bagageruimte bedraagt 552 liter, uitbreidbaar tot 1.440 liter met neergeklapte achterbank. Helaas vinden we bij de BYD Seal U geen frunk onder de motorkap.
De Skoda Enyaq behoudt zijn gekende praktische ruimte en blijft trouw aan zijn "Simply Clever"-oplossingen zoals de paraplu in de bestuurdersdeur en een kabelreiniger voor de laadkabel. De ruimte op de achterbank is eveneens royaal en de Tsjech slaagt erin meer kofferruimte te creëren. De bagageruimte telt namelijk 585 liter, uitbreidbaar tot 1.710 liter. Maar ook hier is geen frunk te bespeuren.
Ongetwijfeld bieden zowel de Skoda als de BYD voldoende ruimte voor een gezin. De Skoda neemt echter een voorsprong dankzij zijn koffervolume dat, hoewel de Skoda korter is, groter is dan de bagageruimte van de BYD.




Interieur en technologie: premium BYD
Het interieur van de BYD Seal U imponeert met zijn materialen en afwerking, die zeker mogen gezien worden in dit segment. Waar je ook kijkt, van voor tot achter, alles is voorbeeldig afgewerkt met zachte materialen, wat bijdraagt aan het premium gevoel binnenin. En zoals het een Chinese wagen betaamt, is hij ook uitgerust met grote schermen: een 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel en een centraal aanraakscherm, tot 15,6 inch groot in de topversie. De schermen zijn van goede kwaliteit en reageren snel, maar het gebruiksgemak kon ons iets minder overtuigen.

De Skoda Enyaq heeft voor 2025 nieuwe, nog duurzamere bekledingen gekregen en een nieuw stuurwiel. Het interieur behoudt zijn functionele, minimalistische benadering maar voegt meer comfort toe met standaard verwarmde voorstoelen, verwarmd stuurwiel en driezonige klimaatregeling, zelfs in de instapversie. Het centrale scherm is nu standaard 13 inch, wat de bediening verder verbetert. Daarmee komt hij in de buurt van wat de BYD als standaarduitrusting te bieden heeft, maar die laatste gaat toch nog een stap verder met onder andere geventileerde stoelen en een panoramisch dak.
De BYD wil zich duidelijk onderscheiden met een premium afwerking. Hoewel het in de Skoda ook aangenaam toeven is, grijpt de BYD Seal U op dit vlak toch de meeste punten.

Aandrijving en prestaties: comfort met of zonder rijplezier
De BYD Seal U is verkrijgbaar in twee varianten, beide met een enkele elektromotor van 160 kW (218 pk) op de vooras. De Comfort-versie heeft een batterij van 71,8 kWh en heeft een WLTP-actieradius van 420 km. De Design-versie heeft dezelfde motor maar met een batterij van 87 kWh, goed voor een actieradius tot 500 km. Beide versies doen hun sprint van 0 tot 100 km/u in iets meer dan 9 seconden.
De BYD Seal U blinkt vooral uit in comfort, met een zeer soepele ophanging die alle oneffenheden absorbeert en een uitstekende geluidsisolatie. Het regeneratief remmen is echter nogal zwak. Daarnaast zorgt de zachte ophanging ervoor dat de SUV flink overhelt in bochten en het lichte stuurgevoel is weinig communicatief.
De Skoda Enyaq is voor 2025 verkrijgbaar in meerdere varianten, goed voor een rijbereik van 437 km tot 586 km. De 85x-variant voegt een extra motor toe voor vierwielaandrijving. Met de Skoda Enyaq 85 versie kan je in 6,7 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u.
Op de weg biedt de Enyaq een betere balans tussen comfort en dynamiek, met een strakkere ophanging die meer controle biedt in bochten zonder veel comfort in te leveren. De Seal U trekt iets te nadrukkelijk de kaart van het comfort en verliest daarmee het rijplezier uit het oog.


Laadcapaciteit: Skoda is sneller weg aan de snellader
De laadcapaciteit van de BYD Seal U is 115 kW voor de Comfort-versie en 140 kW voor de Design-versie. Dit betekent dat opladen van 30% tot 80% iets minder dan een halfuur duurt, terwijl 10% tot 80% iets meer dan 40 minuten in beslag neemt. Een pluspunt is dat de Seal U standaard V2L-functionaliteit heeft, waarmee externe elektrische apparaten kunnen worden gevoed met de ingebouwde batterij.
De Enyaq 60 kan laden met maximaal 160 kW, waardoor de batterij van 10% tot 80% in slechts 24 minuten kan worden opgeladen. De 85 en 85x-varianten hebben een nog hoger laadvermogen van 175 kW, waardoor een 10-80% laadsessie ongeveer 28 minuten duurt.
Op het gebied van laadsnelheid presteert de Skoda duidelijk beter, wat handig is voor langere reizen en snellaadstops met ongeduldige kinderen aan boord.

Prijs: BYD biedt meer uitrusting voor minder, maar…
De BYD Seal U is verkrijgbaar vanaf 43.490 euro voor de Comfort-versie en 46.490 euro voor de Design-versie, beide met een uitgebreide standaarduitrusting. De enige resterende optie is een lakkleur voor 1.100 euro.
De prijzen van de Skoday Enyaq starten afhankelijk van de gekozen aandrijving en uitrusting vanaf 42.480 euro voor een basisversie met een bereik van 434 km tot 65.965 euro voor een 85x met vierwielaandrijving en een bereik tot 542 km.
De BYD biedt een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding met een zeer complete standaarduitrusting en concurrerende prijzen. De Skoda zal voor een gelijkwaardige uitrusting uiteindelijk duurder zijn, maar biedt in ruil onder andere een dynamischer rijgedrag, betere laadsnelheden en een meer uitgebreid dealernetwerk.
Naar verwachting zal de Skoda ook langer zijn waarde behouden dan de BYD en dat is interessant als je de wagen na enkele jaren opnieuw wilt verkopen.

Conclusie: beide zijn goed, maar eentje is beter
De BYD Seal U en Skoda Enyaq zijn beide prima elektrische SUV’s voor gezinnen die nood hebben aan ruimte en comfort. De Skoda is ruimer, praktischer, leuker om te rijden, en scoort beter op het vlak van rijbereik en laadsnelheden. Maar de prijs van een goed uitgeruste Enyaq kan snel fors oplopen.
Is budget dus je grootste bekommernis, dan doe je zeker geen miskoop met de BYD Seal U. Wat hij mist aan rijplezier, maakt hij ruimschoots goed met zijn royale uitrusting. Onze voorkeur gaat evenwel uit naar de Skoda Enyaq, die alles in beschouwing genomen de betere elektrische SUV is. Zijn hogere prijs nemen we er dan maar bij…
Maar als BYD bij een volgende update erin slaagt de aandrijving, batterij en wegligging naar een hoger niveau te tillen, dan hebben we opnieuw een ander verhaal!