Advertentie
Advertentie

1. 2005

De Audi Q7 debuteerde in 2005 en was het antwoord van Ingolstadt op de BMW X5, Porsche Cayenne en Mercedes ML. Om zich te onderscheiden, kwam Audi met een reusachtige SUV, voorzien van een ruim interieur met 7 comfortabele zitplaatsen. Dankzij krachtige motoren die passen bij zijn omvang, werd de Q7 al snel een toonbeeld van decadentie… Maar hij verkocht als zoete broodjes! Groot vanbuiten, ruim vanbinnen en verrassend aangenaam in gebruik – kwaliteiten die zijn lange levensduur verklaren. De tweede generatie verscheen pas 10 jaar later, in 2015, en onderging sindsdien een eerste en later zelfs een tweede facelift!

Zilveren Audi Q7 bij zonsondergang in een woestijnachtig landschap.
Advertentie
Advertentie

2. Meer dan 5 meter

De Audi Q7 overschrijdt de symbolische grens van 5 meter lengte en is bijna 2 meter breed. Deze afmetingen zijn doorheen de generaties nauwelijks veranderd. Dit verklaart de uitstekende binnenruimte en de mogelijkheid om 7 zitplaatsen te configureren. Let wel, deze derde zitrij is niet standaard. Wie een tweedehands Q7 met 7 plaatsen zoekt in België, moet dus goed nagaan of de juiste optie aanwezig is.

3. Bijna 2 m³ bagageruimte

Een SUV van dit formaat heeft uiteraard een riante koffer: ongeveer 800 liter in 5-zitsconfiguratie en bijna 2.000 liter met de tweede en derde zitrij neergeklapt. Ideaal voor grote ladingen of lange vakanties!

Blauwe Audi Q7 geparkeerd voor een kustlandschap met bergen op de achtergrond.
Ruime kofferbak van een moderne SUV met neergeklapte achterstoelen voor maximale laadruimte.
Ruime kofferbak van een Porsche Cayenne met neerklapbare stoel voor optimale laadruimte.

4. Minstens 6 cilinders

Welke generatie je ook kiest, de Audi Q7 beschikt altijd over minimaal een zescilindermotor. De eerste generatie was vooral gericht op diesel, met een breed scala aan motoren, waaronder 6-, 8- en zelfs 12-cilinders, zoals de zeldzame maar indrukwekkende Q7 V12 TDI met 500 pk.

De tweede generatie beperkte het dieselaanbod geleidelijk. In de 2024-versie zijn er nog steeds twee V6-diesels beschikbaar (45 TDI en 55 TDI, met respectievelijk 231 pk en 281 pk), terwijl de plug-in hybride volledig overschakelde op benzine, met een V6 TFSI en een gecombineerd vermogen van 394 pk (55 TFSI e) of 490 pk (60 TFSI e).

5. 4,1 seconden

De krachtige Audi SQ7 neemt afscheid van diesel en verwelkomt een 4-liter V8-benzinemotor. Dit blok levert een indrukwekkende 507 pk, goed voor een 0-100 km/u sprint in slechts 4,1 seconden!

Advertentie
Advertentie
Groene Audi SQ7 met hoge snelheid op een kronkelige bergweg.

6. 80 kilometer elektrisch rijbereik

Wie het liever wat bescheidener houdt, kan kiezen voor de plug-in hybride TFSI e. Die biedt een elektrisch rijbereik van ongeveer 80 kilometer, een aanzienlijke verbetering tegenover de vorige e-tron TDI-versie, die slechts 50 km haalde op papier.

7. Meer dan 75.000 euro

De Audi Q7 is geen koopje. In België begint de basisprijs bij meer dan 75.000 euro. Voor de plug-in hybride betaal je minstens 80.000 euro, terwijl de sportieve SQ7 de kaap van 110.000 euro overschrijdt.

Advertentie
Advertentie
Witte Audi Q7 geparkeerd voor de oceaan, modern design en sportieve zwarte velgen.
Groene Audi SQ7 op moderne parkeerplaats, elegante en sportieve achterzijde.

Conclusie

Groot in omvang én in prestaties: de Audi Q7 is een SUV die indruk maakt. Ondanks zijn forse afmetingen biedt hij een verrassend dynamisch rijgedrag. Voeg daar een luxueuze afwerking, een uitgebreide uitrusting en een zee aan ruimte aan toe, en je krijgt een wagen die misschien duur is, maar toch verrassend rationeel voor wie een krachtige, veelzijdige SUV zoekt.