In 2024 slaagde BYD er net niet in om Tesla te overtreffen in de verkoop van volledig elektrische wagens. Het verschil bedroeg slechts enkele duizenden leveringen: 1,76 miljoen voor BYD en 1,79 miljoen voor Tesla. Maar EV's maken slechts 42% uit van de verkoop van "Build Your Dreams". Het merk verkoopt ook plug-in hybrides. Tel je de PHEV's bij de EV's op, dan leverde BYD in 2024 maar liefst 4,25 miljoen geëlektrificeerde voertuigen, waarvan meer dan 417.000 buiten China. BYD heeft zich al goed genesteld op onze markt en stond in 2024 op de 27e plaats met 2.498 inschrijvingen. Importeur Inchcape, dat ook Toyota en Lexus vertegenwoordigt, zal dit ongetwijfeld benadrukken in Paleis 7. Zeker omdat BYD een expert is op het gebied van batterijen en onder andere Tesla en Toyota van batterijen voorziet. De constructeur gebruikt zijn beste technologie voor zichzelf met de Blade-batterij op basis van lithium-ijzerfosfaat (LFP), die onlangs bekroond werd met de titel van Best Tech Award van de WWCOTY (Women's Worldwide Car of the Year). Deze batterij is lager dan traditionele Li-ion-batterijen en heeft een betere warmteafvoer.
Hypercar als primeur
Het Autosalon 2025 brengt een aangename verrassing: voor het eerst in België kan het publiek kennismaken met de elektrische hypercar YangWang U9. Met zijn vier motoren die samen 1.300 pk en 1.680 Nm leveren, sprint hij van 0 naar 100 km/u in slechts 2,36 seconden. De batterij van 80 kWh ondersteunt ultrasnel laden met een vermogen van 500 kW. De YangWang U9 is een technologisch hoogstandje van BYD, met innovaties zoals elektronische componenten van siliciumcarbide om de energieoverdracht en prestaties te verbeteren. De motoren zijn voorzien van rekenmodules en magneten die bestand zijn tegen hoge temperaturen. Bovendien is deze hypercar de eerste Chinese auto met een volledig geïntegreerd koolstofvezel interieur.
Europese première
BYD stelt ook de Atto 2 voor het eerst in Europa voor op de Brussels Motor Show 2025. Deze stads-SUV heeft een elektromotor van 130 kW (176 pk) en een rijklaar gewicht van net boven de 1.500 kg. Dat is relatief licht voor een elektrische auto. Met de Blade-batterij behaalt hij een WLTP-actieradius van 312 km. Dit model voor de Europese markt is gebaseerd op de BYD Yuan Up, die in China wordt verkocht.
Bijna het volledige gamma
In Paleis 7 toont BYD bijna al zijn modellen die bij de dealers beschikbaar zijn, met uitzondering van de Han sedan. Je kan er onder andere de kleine SUV Dolphin bekijken (150 kW/204 pk – vanaf 34.500 euro), de sedan Seal (van 170 kW tot 390 kW/231 pk tot 530 pk – vanaf 41.500 euro), de middelgrote SUV Seal U, beschikbaar als elektrische versie (160 kW/218 pk – vanaf 43.250 euro) en als plug-in hybride (218 pk & 324 pk – vanaf 45.500 euro), en de grote SUV Tang (380 kW/517 pk – vanaf 72.000 euro). Een indrukwekkend aanbod van geëlektrificeerde modellen, waarvan sommige binnenkort mogelijk in Hongarije worden gebouwd om de verhoogde Europese invoerheffing te omzeilen.