Sébastien Vanhouche

7 FEB 2025

Test: BYD Atto 2, degelijke elektrische SUV voor een redelijke prijs

BYD heeft zijn Atto 2 perfect gepositioneerd om te concurreren met de compacte elektrische SUV’s van zowel de generalistische als de premiummerken!

{"fr":"SUV BYD sur autoroute avec paysage désertique en arrière-plan, conduite dynamique.","nl":"BYD SUV op snelweg met woestijnachtig landschap op de achtergrond, dynamisch rijden."}
{"fr":"SUV BYD blanc sur route de campagne, ciel dégagé et éoliennes en arrière-plan.","nl":"Witte BYD SUV op plattelandsweg met heldere lucht en windmolens op de achtergrond."}

"De BYD Atto 2 schittert met zijn binnenruimte, zijn comfort en zijn prijs, maar is beperkt op vlak van actieradius en laadsnelheid."

De BYD Atto 2 is het zevende model van het Chinese merk dat in Europa wordt verkocht en is een compacte elektrische SUV die vooral bedoeld is voor stedelijk en voorstedelijk gebruik. Een slagveld waar hij het zal moeten opnemen tegen de Volvo EX30 en al zijn neven, maar ook de Citroën ë-C3 Aircross, Opel Frontera en zelfs de Ford Puma Gen-E!

Advertentie
Advertentie

Design

Meer premium aan de binnenkant dan langs buiten

Aan de buitenkant deelt de nieuwe compacte SUV Atto 2 van BYD enkele familietrekjes vooraan met zijn grote broer, de Atto 3, en achteraan met zijn kleine broertje, de Dolphin. Dit valt vooral op als je de lichtsignaturen van de drie modellen vergelijkt. Zoals zijn naam al aangeeft, is de BYD Atto 2 dus het kleine broertje van de Atto 3, en staat hij boven de Dolphin in het Europese gamma van het Chinese merk. Naast zijn koplampen is de vormgeving van zijn koetswerk vrij harmonieus, maar voorbijgangers zullen er niet snel hun hoofd voor omdraaien. Qua afmetingen ligt de Atto 2 wel een stuk dichter bij de kleinere Dolphin: 4,31 m lang, 1,83 m breed en 1,675 m hoog.

Hoewel het exterieur van de BYD Atto 2 niets bijzonders is, weet het interieur veel meer te overtuigen. Je waant je echt in een premium elektrische SUV! Heel de bovenzijde van het interieur is mooi gebouwd en bestaat uit materialen van een (zeer) goede kwaliteit. Natuurlijk zijn er enkele harde plastics te vinden aan de onderzijde van de cabine en in de bagageruimte, maar dat is in deze prijsklasse niet ongewoon. Op de prijzen komen we later nog terug.

Beleving

Alles via het scherm, maar wel met handige shortcuts

De BYD Atto 2 houdt zich ook niet in op technologisch vlak. Met uitzondering van enkele knoppen aan weerszijden van de transmissiepook, wordt alles bestuurd via displays. Gelukkig zijn de schermen in de Atto 2 uitstekend. De compacte SUV is uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 8,8 inch en een centraal aanraakscherm van 10,1 tot 12,8 inch in diameter. Beide schermen reageren snel, zijn haarscherp en zijn aangenaam in gebruik. Alleen het instrumentenpaneel is vrij basic, al zijn er wel enkele personalisatiemogelijkheden.

Het besturingssysteem van BYD wordt echter steeds beter! Het centrale scherm is gebruiksvriendelijker dan ooit, deels dankzij een indrukwekkend aantal praktische snelkoppelingen. Naast een bijna volledig aanpasbare lay-out is het bijvoorbeeld mogelijk om overal op het centrale scherm met drie vingers omhoog of omlaag te swipen om de temperatuur aan boord te wijzigen. Dezelfde veeg van links naar rechts verandert de kracht van de ventilatie. Een zeer praktische manier om te voorkomen dat je je ogen te lang van de weg moet halen! De BYD Atto 2 verbindt ook eenvoudig draadloos met Android Auto en Apple CarPlay.

Uitstekende binnenruimte voor het formaat

De BYD heeft niet zo’n lange wielbasis, slechts 2,62 m, maar dat verhindert hem niet om een uitstekende zitruimte te bieden op de achterbank! Zelfs 4 lange volwassenen kunnen comfortabel plaatsnemen aan boord. Het centrale zitje achteraan blijft wel een noodoplossing, daar zit je vrij krap. De koffer biedt wel een mooi volume van 400 tot 1.340 liter, een ruimte die ook gemakkelijk bruikbaar is. Wat helaas ontbreekt is een extra opbergruimte onder de motorkap om de laadkabels in op te bergen. Een frunk heeft de BYD Atto 2 echter niet, maar toch zijn we onder de indruk van zijn binnenruimte gezien het compacte formaat.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

(Voorlopig) beperkt rijbereik

Onder de motorkap van deze elektrische SUV zit dus geen frunk, maar wel een elektromotor die zijn 130 kW (177 pk) en 290 Nm naar de voorwielen stuurt. Daarmee weet de BYD Atto 2 in 7,9 seconden naar 100 km/u te sprinten en een topsnelheid te halen van 160 km/u. De motor wordt gevoed door een batterij van 45,12 kWh, die de Atto 2 een maximale WLTP-autonomie oplevert van 312 km. En daar zit het addertje. Hoewel de prestaties meer dan correct zijn, zou de reële actieradius van de Atto 2 een doorn in het oog kunnen vormen voor heel wat kopers.

Tijdens onze test haalden we een gemiddeld verbruik van 16 kWh/100 km op een gevarieerd parcours van 50 km. Daarmee haal je in theorie iets minder dan 300 km op een volle batterij. Maar na een totaal van 150 km hadden we maar liefst 65% opgebruikt! In de praktijk kun je dus maar een dikke 200 km afleggen na een volledige laadbeurt, of iets meer dan 150 km als je bijvoorbeeld maar tot 80% oplaadt onderweg. Het maximale snellaadvermogen van de BYD Atto 2 is bovendien beperkt tot slechts 65 kW! Om van 10 tot 80% bij te laden, moet je dus 37 minuten wachten. Bij een lange rit sta je dus elke 150 km meer dan een halfuur stil, wat de tijd doet oplopen… We zien de BYD Atto 2 dus niet als ideale enige auto voor een huishouden.

Maar als tweede auto? Waarom niet. Zijn laadvermogen van 11 kW aan een gewone laadpaal op wisselstroom is wel een troef in dit segment. De BYD Atto 2 kan je daarmee volledig opladen in 5:30 uur. Bovendien heeft de Chinese elektrische SUV ook een praktische V2L-functie die tot 3,3 kW vermogen levert. BYD is ook van plan om een ‘Comfort’-versie toe te voegen aan het gamma van de Atto 2. Die zou tot 420 km autonomie moeten halen en van 10 tot 80% kunnen bijladen in 25 minuten. Maar deze versie wordt een stuk duurder…

Vooral comfortabel

Als je eenmaal een goede positie hebt gevonden achter het stuur, duurt het niet lang om te beseffen dat de BYD Atto 2 veel comfortabeler is dan dynamisch. Dat is wel goed nieuws voor een auto die duidelijk bedoeld is om het gezin in of rond de stad te vervoeren! Hij schittert vooral met zijn zachte ophanging en zijn uitstekende geluidsisolatie. Of toch bij lage snelheden. Op de snelweg dringt er wat windgeruis door in het interieur. In de stad profiteert de BYD Atto 2 ook van zijn zeer kleine draaicirkel van 10,5 m. Alleen jammer dat hij geen eenpedaalmodus heeft, waarmee het comfort en het gebruiksgemak in de stad naar nog een nieuw niveau getild zouden worden.

Een modus waarover de BYD Atto 2 wel beschikt, is een… sportmodus. Het is echter in de verse verte geen sportieve SUV! In de bochten helt hij flink over, en zijn voortrein mist vaak tractie als je het gaspedaal intrapt, met ook een duidelijke neiging tot onderstuur in de bochten. Dat is waarschijnlijk deels te wijten aan de standaard meegeleverde banden. De BYD Atto 2 is dus duidelijk een comfortabele SUV die zich het liefst op een ontspannen manier laat besturen, aan gematigde snelheden.

Prijs

Hoeveel kost de BYD Atto 2 2025 in België?

De grootste sterkte van de Atto 2 is ongetwijfeld zijn positionering, die BYD perfect heeft uitgewerkt. De nieuwe Europese SUV van het Chinese merk begint bij slechts 29.990 euro! En voor deze prijs is de BYD Atto 2 al zeer goed uitgerust. Zo krijg je standaard elektrisch instelbare voorzetels, een warmtepomp, een glazen panoramadak en zelfs 6 jaar of 150.000 km garantie. En voor slechts 2.000 euro extra, of 31.990 euro in totaal, krijgt de kleine SUV stuur- en zetelverwarming vooraan, sfeerverlichting, elektrisch inklapbare zijspiegels, een groter centraal display van 12,8 inch en een inductielader voor je smartphone.

De eerste exemplaren van de BYD Atto 2 worden al midden februari bij de Belgische dealers verwacht. De Comfort-versie, die tot 420 km autonomie biedt, begint echter pas bij 37.500 euro. Deze versie komt in het derde kwartaal van 2025 op de markt. Maar voor deze prijs is de Atto 2 niet meer zo’n goede aanbieding. Dan moet hij het opnemen tegen veel serieuzere en interessantere concurrenten als de Kia EV3 of de Skoda Elroq.

Verdict

De Atto 2 is een van de meest overtuigende producten die BYD momenteel in Europa aanbiedt. Hij doet geen hoofden draaien, maar deze compacte SUV is bijzonder ruim, mooi afgewerkt, comfortabel en vooral zeer goed uitgerust, en dat tegen een erg aantrekkelijke prijs! Alleen jammer dat het werkelijke rijbereik en de laadsnelheid van zijn basismotorisatie zo beperkt zijn.

Advertentie
Advertentie