De BYD Atto 2 is het zevende model van het Chinese merk dat in Europa wordt verkocht en is een compacte elektrische SUV die vooral bedoeld is voor stedelijk en voorstedelijk gebruik. Een slagveld waar hij het zal moeten opnemen tegen de Volvo EX30 en al zijn neven, maar ook de Citroën ë-C3 Aircross, Opel Frontera en zelfs de Ford Puma Gen-E!
Design BYD Atto
Meer premium aan de binnenkant dan langs buiten
Aan de buitenkant deelt de nieuwe compacte SUV Atto 2 van BYD enkele familietrekjes vooraan met zijn grote broer, de Atto 3, en achteraan met zijn kleine broertje, de Dolphin. Dit valt vooral op als je de lichtsignaturen van de drie modellen vergelijkt. Zoals zijn naam al aangeeft, is de BYD Atto 2 dus het kleine broertje van de Atto 3, en staat hij boven de Dolphin in het Europese gamma van het Chinese merk. Naast zijn koplampen is de vormgeving van zijn koetswerk vrij harmonieus, maar voorbijgangers zullen er niet snel hun hoofd voor omdraaien. Qua afmetingen ligt de Atto 2 wel een stuk dichter bij de kleinere Dolphin: 4,31 m lang, 1,83 m breed en 1,675 m hoog.
Hoewel het exterieur van de BYD Atto 2 niets bijzonders is, weet het interieur veel meer te overtuigen. Je waant je echt in een premium elektrische SUV! Heel de bovenzijde van het interieur is mooi gebouwd en bestaat uit materialen van een (zeer) goede kwaliteit. Natuurlijk zijn er enkele harde plastics te vinden aan de onderzijde van de cabine en in de bagageruimte, maar dat is in deze prijsklasse niet ongewoon. Op de prijzen komen we later nog terug.
Beleving BYD Atto
Alles via het scherm, maar wel met handige shortcuts
De BYD Atto 2 houdt zich ook niet in op technologisch vlak. Met uitzondering van enkele knoppen aan weerszijden van de transmissiepook, wordt alles bestuurd via displays. Gelukkig zijn de schermen in de Atto 2 uitstekend. De compacte SUV is uitgerust met een digitaal instrumentenpaneel van 8,8 inch en een centraal aanraakscherm van 10,1 tot 12,8 inch in diameter. Beide schermen reageren snel, zijn haarscherp en zijn aangenaam in gebruik. Alleen het instrumentenpaneel is vrij basic, al zijn er wel enkele personalisatiemogelijkheden.
Het besturingssysteem van BYD wordt echter steeds beter! Het centrale scherm is gebruiksvriendelijker dan ooit, deels dankzij een indrukwekkend aantal praktische snelkoppelingen. Naast een bijna volledig aanpasbare lay-out is het bijvoorbeeld mogelijk om overal op het centrale scherm met drie vingers omhoog of omlaag te swipen om de temperatuur aan boord te wijzigen. Dezelfde veeg van links naar rechts verandert de kracht van de ventilatie. Een zeer praktische manier om te voorkomen dat je je ogen te lang van de weg moet halen! De BYD Atto 2 verbindt ook eenvoudig draadloos met Android Auto en Apple CarPlay.
Uitstekende binnenruimte voor het formaat
De BYD heeft niet zo’n lange wielbasis, slechts 2,62 m, maar dat verhindert hem niet om een uitstekende zitruimte te bieden op de achterbank! Zelfs 4 lange volwassenen kunnen comfortabel plaatsnemen aan boord. Het centrale zitje achteraan blijft wel een noodoplossing, daar zit je vrij krap. De koffer biedt wel een mooi volume van 400 tot 1.340 liter, een ruimte die ook gemakkelijk bruikbaar is. Wat helaas ontbreekt is een extra opbergruimte onder de motorkap om de laadkabels in op te bergen. Een frunk heeft de BYD Atto 2 echter niet, maar toch zijn we onder de indruk van zijn binnenruimte gezien het compacte formaat.