1. Porsche 356 en Porsche 911
Voor Ferdinand Porsche, de grondlegger, begon alles met de Lohner-Porsche in 1900. Dit was een hybride model! Hij bedacht ook de "volksauto" die in 1938 de Volkswagen werd. Het keerpunt kwam in 1948 met de 356, die al een voorbode was van de 911 die in 1964 werd gelanceerd. Deze lijn bleef trouw aan een bepaalde stijl en aan de achterin geplaatste Boxer-motor. Twee andere modellen hebben ook hun stempel gedrukt: de Porsche Boxster, geïntroduceerd in 1996, en de SUV Cayenne, gelanceerd in 2002. Na de fusie met Volkswagen in 2012 betrad Porsche het elektrische tijdperk met de Taycan in 2019, gevolgd door de nieuwe Macan in 2024 en de toekomstige 718 Cayman en 718 Boxster. Tegelijkertijd heeft Porsche een indrukwekkend palmares in de autosport, met name bij de 24 uur van Le Mans met 19 overwinningen.
2. Gevarieerd en sportief assortiment
De SUV Macan is nu 100% elektrisch met motoren van 408 pk en 639 pk. De andere SUV, de Cayenne – en de Cayenne Coupé – blijft trouw aan de verbrandingsmotor, soms in hybride vorm, met vermogens van 354 pk tot 740 pk. Voor gezinnen zijn er ook de Panamera coupés en shooting brakes, beschikbaar als benzine- en hybride versies met vermogens van 354 pk tot 680 pk, evenals de elektrische Taycan, Taycan Sport Turismo en Taycan Cross Turismo met vermogens variërend van 408 pk tot 952 pk, en zelfs 1034 pk voor de Taycan Turbo GT!
De 718 Cayman coupé en de 718 Boxster cabriolet beëindigen hun carrière met verbrandingsmotoren (300 pk tot 500 pk) voordat ze eind 2024 overgaan op elektrisch. De Porsche 911 blijft natuurlijk in het assortiment als coupé, cabriolet, Targa (met inklapbaar dak) en Dakar (4x4-stijl). Geüpdatet in 2024, heeft de 911 nu een hybride oplossing, T-Hybrid genaamd, voor de 911 GTS met een 3.6 l Boxer van 485 pk, ondersteund door een elektrische motor van 41 kW (56 pk), wat een totaal van 541 pk oplevert. De 911 Carrera heeft sinds 2024 een 3.0 l Boxer met dubbele turbocompressor van 394 pk. De rest van het assortiment biedt vermogens van 450 pk tot 650 pk, afhankelijk van de carrosserie, aandrijving en motorisatie.
3. Turbo, GTS & GT3 RS
De krachtigste en meest performante Porsche-modellen zijn te herkennen aan de aanduidingen S, Turbo of Turbo S, zoals de Porsche 911 Turbo S met 650 pk. Er zijn ook de GTS-modellen. De 4 betekent dat het model over vierwielaandrijving beschikt. De meest gewilde modellen blijven de 911 GT3, waaronder de Porsche 911 GT3 RS met 525 pk. Deze auto is een racewagen die gehomologeerd is voor de weg. Hij biedt gentlemen drivers plezier op zowel het circuit als de openbare weg.
4. Gecontroleerd rijden
Voor puristen biedt Porsche soms modellen aan met een handgeschakelde versnellingsbak, zoals de 911 GT3 Touring Package en de 911 S/T. Maar de meeste modellen met verbrandingsmotor zijn uitgerust met de PDK, een automatische transmissie met dubbele koppeling. Porsche heeft een dynamisch chassis ontwikkeld met het Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC). Dit systeem zorgt zowel voor rijplezier, wendbaarheid en veiligheid door de rolneiging te verminderen en de auto te stabiliseren.
5. Rijden de Porsche Experience
Je kunt je vaardigheden achter het stuur van een Porsche verbeteren dankzij de rijlessen van de Porsche Experience. Deze rijschool en beheersingscursussen voor klanten van het merk bieden ook sessies op het circuit en rijden op ijs. Het doel van Porsche is om klanten de kans te geven de grenzen van hun auto te testen in een aangepaste en veilige omgeving, terwijl ze hun dagelijkse rijvaardigheden verbeteren.
6. Personalisatie
Porsches zijn zeer verfijnde auto's die naar wens kunnen worden gepersonaliseerd. Naast de vele kleuren, opties, instellingen en bekledingen, kun je nog verder gaan. Porsche Exclusive Manufaktur transformeert elk model in een unieke en uitzonderlijke auto. Handgemaakt en op maat, met advies van de experts van de fabriek. Porsche biedt ook de mogelijkheid om je nieuwe auto direct op te halen bij het Porsche Experience Center in Le Mans, in het hart van de legende van de 24 uur van Le Mans.
7. Porsche Classic
Elke grote autoverzamelaar moet een 911 hebben, luidt het gezegde. De Porsche-passie kan ook worden beleefd met een model uit het verleden. De constructeur heeft een complete service ontwikkeld voor het onderhouden en repareren van oude modellen van het merk. En niet alleen de 911 van alle tijdperken, waaronder de beroemde Porsche 964 uit 1988. Zo kunnen een Porsche 924, een Porsche 928 of een Porsche 944 met voorin geplaatste motor nog steeds worden onderhouden binnen het officiële netwerk. Dit is nog belangrijker voor de Porsche 918, de Porsche Carrera GT of de Porsche 911 GT1, hypercars uit de jaren 2010, 2000 en 90. Hetzelfde geldt voor de ongelooflijke Porsche 959 uit de jaren 80 met zijn 2.8 l Flat 6 van 450 pk en vierwielaandrijving. En natuurlijk zal Porsche Classic goed voor een 356 of een zeer zeldzame Porsche 550 zorgen... Ten slotte verkoopt Porsche Classic moderne infotainmentsystemen die zijn aangepast aan oude Porsche-modellen: het Porsche Classic Communication Management.
Porsche is een Duitse autofabrikant met een catalogus van luxe en high-performance sportauto's, waaronder de iconische 356 uit 1948, de 911, gelanceerd in 1964, de 959 uit 1986 en de Carrera GT uit 2003. De fabrikant weet zich ook te evolueren. Zo neemt de elektrificatie toe met de Macan en 718 elektrische modellen en de komst van een hybride 911 in 2024.