De eerste volledig elektrische SUV van Porsche is verkrijgbaar in vier varianten: Macan, Macan 4, Macan 4S en Macan Turbo. Hoewel het vermogen en de prestaties van deze modellen aanzienlijk verschillen, bedraagt hun theoretische actieradius telkens bijna 600 km.

Advertentie
Advertentie

De Porsche Macan Electric kan worden uitgerust met één elektromotor die de achterwielen aandrijft, of met twee motoren voor vierwielaandrijving. Het vermogen varieert van 265 kW (360 pk) en 563 Nm tot 470 kW (639 pk) en maar liefst 1.130 Nm koppel! Dankzij deze indrukwekkende specificaties sprint de Macan van 0 naar 100 km/u in slechts 3,3 tot 5,7 seconden, afhankelijk van de uitvoering. De topsnelheid ligt tussen 220 en 260 km/u. Alle uitvoeringen worden echter aangedreven door dezelfde 100 kWh-batterij, waarvan 95 kWh bruikbaar. Dit resulteert in een theoretische actieradius van 591 tot 641 km. Maar hoe presteert de Macan in dagelijks gebruik?

Advertentie
Advertentie

Verbruik ligt (iets) hoger in de praktijk

Tijdens onze eerste testrit bij 25°C en zonnig weer noteerden we een verbruik van ongeveer 21 kWh/100 km op een gemengd traject, zowel in de Macan 4 als in de Turbo-versie. Dit zijn overtuigende waarden die we bijna konden reproduceren toen we terug in België testten bij een buitentemperatuur van 10°C. Bij deze gelegenheid, enkel met de Macan 4, maten we een minimum van 20,4 kWh en een gemiddelde van 24,2 kWh/100 km op een gevarieerd traject van bijna 200 km. Dat is netjes, maar het ligt wel hoger dan de door Porsche opgegeven WLTP-waarden, die voor de Macan 4 tussen 17,9 en 21,1 kWh/100 km liggen.

Reële actieradius van 300 tot 400 km voor de Porsche Macan Electric

Op basis van de verbruikswaarden die we in België en bij zonnig weer hebben vastgesteld, kan de Macan 4 Electric op papier tussen 393 en 466 km afleggen op een volle batterij. In de praktijk blijkt dit te kloppen: we verbruikten 48% van de batterij om 192,7 km te rijden. Dit betekent dat je in het dagelijkse gebruik om de 350 tot 400 km moet laden (mits je het dynamische rijgedrag niet te vaak opzoekt). Bij lange ritten op de snelweg, zoals tijdens vakanties, zal je echter om de 300 km moeten stoppen om te laden. Hoewel deze cijfers prima zijn, blijft het toch een stuk onder de bijna 600 km die Porsche in zijn communicatie vaak vermeldt.

Advertentie
Advertentie

Snelle laadstops!

Zoals we ook al ervoeren tijdens onze lange rit met de Kia EV9, zijn autonomie en verbruik slechts een deel van de ervaring met een elektrische wagen. Na het rijden moet er immers geladen worden! Op dat vlak presteert de Macan uitstekend dankzij een maximale laadcapaciteit van 270 kW voor alle uitvoeringen. Dit maakt het mogelijk om de batterij van 10% naar 80% op te laden in slechts 21 minuten. Ondanks de grote batterij zijn de laadstops dus (redelijk) kort, op voorwaarde dat je een laadstation vindt dat dit vermogen kan leveren. Kortom: de Porsche Macan is (zeer) overtuigend, en niet alleen voor een elektrische SUV.

Advertentie
Advertentie