Olivier Maloteaux

4 FEB 2025

Test: Porsche Taycan 4, vierwielaandrijving zonder overdaad aan vermogen

Porsche breidt de Taycan-familie uit met een nieuwe instapversie met vierwielaandrijving: de Taycan 4, die een stuk goedkoper is dan de Taycan 4S, maar natuurlijk ook minder krachtig. Biedt hij dan nog voldoende sensaties?

{"fr":"Porsche Taycan bleu glissant sur route enneigée, entourée de forêt hivernale.","nl":"Blauwe Porsche Taycan glijdt op besneeuwde weg, omringd door winterbos."}
{"fr":"Porsche Taycan sur route enneigée bordée de sapins, démontrant sa performance hivernale.","nl":"Porsche Taycan op besneeuwde weg omringd door dennen, toont winterprestaties."}

"Deze nieuwe, goedkopere instapversie met vierwielaandrijving van de Taycan is ideaal: efficiënter dan de achterwielaandrijver, maar goedkoper dan de 4S, met nog steeds krachtige prestaties."

Vorig jaar heeft Porsche het gamma van de Taycan grondig herzien, met flink hogere vermogens en grotere batterijen. Daarmee rijdt de sportieve berline op batterijen nu sneller en verder dan ooit. Voor modeljaar 2025 verwelkomt de Taycan-familie twee nieuwe leden: de dynamische GTS (700 pk met overboost) en deze, meer bescheiden 4 (408 of 435 pk), die als instapmodel dient voor de Taycans met vierwielaandrijving. Net op tijd voor de skivakantie…

Advertentie
Advertentie

Design

Eerst als Cross Turismo, dan pas de berline

De Taycan is er als klassieke berline, Sport Turismo (shooting brake) en Cross Turismo (shooting brake met SUV-elementen als een verhoogde bodemvrijheid en plastic wielkastbeschermers). Tot nu toe was enkel de Cross Turismo verkrijgbaar als basisversie met vierwielaandrijving ‘4’. Maar tegenwoordig kan je de berline dus ook krijgen als Taycan 4. De goedkoopste Sport Turismo met vierwielaandrijving is echter nog steeds de 4S met 598 pk. Een van de zaken waarmee je de facelift van de Taycan herkent, is de mogelijkheid om (optioneel) de Porsche-letters op de achterzijde te laten verlichten.

Beleving

Twee koffers

Zelfs als break is de Taycan geen echte verhuiswagen: zijn koffer (446 liter met de achterbank rechtop) is amper groter dan die van onze berlineversie (407 liter). Er is wel nog een frunk van 84 liter onder de motorkap vooraan. Op de tweede zitrij heb je nog steeds de keuze tussen twee individuele zetels of een driezits achterbank (maar in het midden is het sowieso erg smal). De beenruimte is genereus, de hoofdruimte is eerder beperkt voor grotere mensen.

TV voor de passagier

Het multimedia-aanbod is up-to-date, en hetzelfde geldt voor de connectiviteit, met onder meer draadloze Apple CarPlay en Android Auto. Qua schermen krijg je er eentje achter het stuur en nog twee andere op de middenconsole. De indeling van de menu’s is echter niet altijd even ergonomisch. Optioneel kan je nog een vierde scherm laten inbouwen voor de passagier, die daarmee bijvoorbeeld films of series kan streamen tijdens het rijden.

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Twee batterijen, twee vermogens

Zelfs als basisversie is de Taycan met vierwielaandrijving niet ondergemotoriseerd: hij levert tot 408 pk/585 Nm met de standaardbatterij van 82,3 kWh, of zelfs 435 pk/610 Nm met de Plus-batterij van 97 kWh, een optie van 6.248 euro. De versie met de grotere batterij is dus krachtiger, maar ook zwaarder, waardoor hij niet sneller accelereert. Dankzij de betere tractie schiet de Taycan 4 wel sneller uit de startblokken dan de basisversie met achterwielaandrijving, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 4,6 seconden, tegenover 4,8 voor de Taycan zonder suffix. De topsnelheid is begrensd op 230 km/u.

De Taycan voor op wintersport

Qua wegligging is de Taycan 4 met zijn twee motoren (eentje per as) even wendbaar en gebalanceerd als de achterwielaandrijver, maar natuurlijk wel een stuk efficiënter op een gladder wegdek, zoals we hebben ondervonden tijdens een rit over besneeuwde wegen. De stabiliteitscontrole schiet ook minder snel in actie bij regenweer dan in de Taycan RWD.

De standaard meegeleverde luchtvering verdient ook de nodige lof, met een uitstekend compromis tussen comfort en wegligging. En we waarderen nog steeds het scherpe, precieze gevoel van het stuur en het rempedaal.

Minder autonomie dan de Taycan met achterwielaandrijving?

Met zijn twee motoren is de Taycan 4 zwaarder (+ 80 kg) dan de basisversie met achterwielaandrijving, en dus verbruikt hij ook iets meer (ook al wordt de voorste motor uitgeschakeld bij rustig rijden). Je levert dus 30 tot 35 km aan autonomie in volgens de officiële cijfers van de constructeur. Voor de Taycan 4 berline kondigt Porsche een maximale WLTP-actieradius aan van 559 km (met de batterij van 82,3 kWh netto) of 643 km (met de Plus-batterij van 97 kWh). In de praktijk moet je echter op veel minder rekenen: met een gemiddeld verbruik van ongeveer 26 kWh/100 km bij normaal rijgedrag, schiet er nog een autonomie over van ongeveer 315 km met de standaardbatterij en 370 km met het Plus-pakket.

Supersnel DC-laden

Zoals alle Taycans heeft deze nieuwe ‘4’ een 800 V-batterij (met Zuid-Koreaanse cellen van LG Chem) die zeer snel oplaadt aan een DC-snellader (tot 270 kW, of zelfs 320 kW met de Plus-batterij). Daarmee heb je aan minder dan 20 minuten genoeg voor een bijna volledige lading (10-80%). Aan een thuislader of gewone laadpaal gaat het een stuk minder snel: de AC-boordlader is beperkt tot 11 kW, waardoor een volledige lading ongeveer 10 uur duurt.

Sinds de update van 2024 toont de Taycan trouwens het maximaal beschikbare DC-laadvermogen in realtime op het digitale instrumentenpaneel, waarmee je gemakkelijk kan zien hoe lang het snelladen zal duren. En als je het adres van een snellaadstation invoert in de GPS, wordt de batterij indien nodig automatisch voorgeconditioneerd, zodat het laden zo snel mogelijk verloopt.

Prijs

Prijs Porsche Taycan 4 2025

Een Porsche is duur, en de Taycan 4 is geen uitzondering op die regel. Met een vanafprijs van 108.000 euro kost de nieuwe Taycan 4 berline ‘maar’ 5.000 euro meer dan de basisversie met achterwielaandrijving (103.200 euro). Maar hij is wel 15.000 euro goedkoper dan de Taycan 4S! Een interessante versie, dus, maar zoals altijd bij Porsche moet je bij deze basisprijzen nog een lange en dure optielijst optellen.

Verdict

Deze nieuwe, goedkopere versie met vierwielaandrijving is volgens ons de ideale Taycan: hij is efficiënter dan de achterwielaandrijving bij niet-ideale weersomstandigheden, terwijl hij ook nog eens 15.000 euro goedkoper is dan het vroegere instapmodel met twee motoren, de Taycan 4S. Het extra vermogen van die laatste heb je bovendien niet vaak nodig, want de Taycan 4 gaat al heel vlot vooruit. Kortom, een goed compromis.

Advertentie
Advertentie