Advertentie
Advertentie

Het is geen geheim: de verkoop van elektrische wagens verloopt trager dan verwacht, vooral in de luxe- en sportsegmenten. Na Mercedes, Renault en recent nog Lotus, herziet ook Porsche zijn plannen, en geen klein beetje! Dit besluit komt niet uit de lucht vallen: sinds begin dit jaar zijn de wereldwijde verkoopcijfers van de Taycan met zo'n 50% gedaald. Om dit probleem aan te pakken, heeft Porsche verschillende strategieën bedacht, waaronder enkele verrassingen…

Advertentie
Advertentie

Verbrandingsmotoren blijven tot minstens 2030

Het is nu duidelijk dat de Cayenne en de Panamera hun V6- en V8-motoren zullen behouden tot minstens 2030, en mogelijk zelfs langer. De 911 ging sowieso niet volledig elektrisch worden vóór het volgende decennium, hoewel het model wel al geleidelijk wordt geëlektrificeerd. De grote vraag is wat Porsche zal doen met modellen aan het einde van hun levenscyclus, zoals de Macan op benzine of de Boxster en Cayman. Voor deze modellen lijkt een volledige transitie naar elektrisch onvermijdelijk. De "kleine" SUV van Porsche is al verkrijgbaar als elektrische versie, terwijl de nieuwe generatie van de Boxster en Cayman, die in 2025 wordt verwacht, volledig elektrisch zal zijn. De toekomstige modellen van het merk zouden echter een andere richting kunnen inslaa

“We blijven nog lang trouw aan de verbrandingsmotor”

“We onderzoeken momenteel de mogelijkheid om modellen die oorspronkelijk ontworpen zijn als volledig elektrische wagens, uit te rusten met een hybride aandrijflijn of een verbrandingsmotor. Wat zeker is, is dat we nog lang trouw zullen blijven aan de verbrandingsmotor”, aldus Lutz Meschke, bestuurslid van Porsche, in een interview met Automotive News Europe.

Een interessant voorbeeld is de toekomstige 7-zits SUV, die boven de Cayenne in het Porsche-gamma komt. Zou deze SUV dan toch uitgerust kunnen worden met een plug-in hybride V6 of zelfs een ‘pure’ V8? We moeten helaas nog wachten tot minstens 2026 om daarachter te komen.

Advertentie
Advertentie