1. Historie
In 1899 werd Fiat (een acroniem voor "Fabbrica Italiana Automobili Torino") opgericht in Turijn. Vanaf het begin verraste het bedrijf met een zeer breed assortiment, variërend van auto's tot vrachtwagens, trams en raceauto's! Met zo'n breed scala aan producten maakte het merk al snel naam en kende het een zeer snelle groei.
Na de oorlog hing het voortbestaan van Fiat aan een zijden draadje: de fabrieken waren verwoest en Gianni Agnelli, een van de grote geesten en een van de grondleggers van het merk, was overleden. In afwachting van het moment dat zijn kleinzoon, Gianni Agnelli, oud genoeg was om het bedrijf over te nemen, nam Vittorio Valletta het interim-management op zich. Met hulp van het Marshallplan bracht hij de industriële machine weer op gang door een beleid van diversificatie voort te zetten. Maar de doorbraak kwam in 1957, toen de Fiat 500 werd gepresenteerd. Fiat werd snel een imperium, presenteerde een breed assortiment en nam Lancia, Ferrari, Abarth en Alfa Romeo over. De neergang kwam pas in de jaren 90, met een kleiner assortiment en dalende verkopen. Halverwege de jaren 2000 kende Fiat een heropleving met als hoogtepunt de lancering van de 500 in 2007, die een enorm succes werd! Vandaag de dag, als onderdeel van Stellantis, blijft het merk voortbouwen op dit succesvolle model.
2. Huidig assortiment
Momenteel concentreert de Italiaanse fabrikant zijn assortiment op populaire modellen, met de onmisbare Fiat 500, de Fiat 500e (de elektrische variant), en de crossover afgeleide, de Fiat 500X. De onmisbare Fiat Panda vertegenwoordigt het speelse maar vooral praktische stadsaanbod, terwijl de Fiat Tipo nog steeds een compacte sedan is met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Bovendien zijn er voor milieubewuste families verschillende elektrische modellen beschikbaar, waaronder de crossover Fiat 600 en de ludospace Fiat E-Doblo. Tot slot wordt de Fiat Topolino gepresenteerd als een lichte en elektrische quadricycle.
3. Legendarische modellen
De eerste legendarische Fiat is ongetwijfeld de Fiat 500, bijgenaamd de Topolino, die vanaf 1936 werd geproduceerd. Deze stadsauto maakte indruk door zijn zuinigheid in gebruik. Het concept werd herhaald met de beroemde Fiat 500 uit 1957, die bijna 20 jaar in productie zou blijven! De Fiat Panda, geïntroduceerd in 1980, kende ook een groot succes: zijn veelzijdigheid werd alleen geëvenaard door zijn robuustheid! En voor de glamour, hoe kunnen we de Fiat 124 Spider (die overigens bijna 50 jaar later opnieuw in het assortiment werd geïntroduceerd) en de Dino-modellen uit de jaren 60 vergeten?
4. Innovaties en technologieën
Fiat introduceerde al snel vrij vooruitstrevende technologieën in zijn modellen of in zijn productielijnen, zoals de monocoque aan het begin van de jaren 50 en assemblage door robots aan het eind van de jaren 70. In 2000 verraste de fabrikant met een gerobotiseerde versnellingsbak in de Fiat Punto. En dan is er nog het segment van de monovolumes, waar Fiat wist te verrassen met gedurfde keuzes, zoals de Fiat 600 Multipla uit 1956 en de Fiat Multipla uit 1998 met 6 plaatsen in twee rijen. Vandaag de dag elektrificeert het merk zijn assortiment in hoog tempo, terwijl het uitgebreide connectiviteitssystemen aanbiedt.
5. Prestaties en betrokkenheid bij competitie
Vanaf het begin van de 20e eeuw was Fiat actief in competities. Het gouden tijdperk kwam veel later, in de jaren 70: in die tijd schitterden de Fiat Abarth's in tal van competities, met name in het wereldkampioenschap rally's.
6. Bescherming van het milieu en elektrische voertuigen
Voor Fiat betekent milieubescherming niet alleen het elektrificeren van het assortiment, dat overigens tal van elektrische modellen omvat, van de 500e tot de Fiat Doblo en de 600. Voor het merk betekent dit ook het verbeteren van de productiemethoden en recycling.
7. Een internationale aanwezigheid
Fiat is aanwezig in Europa, Zuid-Amerika en de regio Midden-Oosten/Afrika en beschikt over strategisch verspreide fabrieken, van Europa tot Venezuela, via Brazilië en Algerije.
Conclusie
Als specialist in compacte en populaire auto's heeft Fiat echter ook een prachtige erfenis in andere segmenten, zoals luxe, met de Fiat 2300 en Fiat 130 uit de jaren 60 en 70, en vooral in het sportieve segment: van de 8V uit de jaren 50 tot de Ritmo Abarth en de Dino-modellen heeft Fiat bewezen dat Italiaanse sportiviteit niet alleen het domein is van enkele prestigieuze namen!